سریع ترین جت جنگنده جهان رو می شناسین؟! دنیای هوانوردی از دوران جسارت ستودنی برادران رایت و پس از ساخت اولین پرنده موتوری باثبات در سال ۱۹۰۳ تا حالا راه درازی رو اومده. بیشتر از یه قرن از اون صبح تاریخی و سرنوشت ساز در کیتی هاک نیویورک سیتی گذشته س و از اون زمان تا حالا مهندسان هواپیماهای جدید و پیشرفته ای ساخته ان که می تونن بسیار بیشتر، سریع تر و بالاتر از اون چه ویلبر و اورویل رایت تصور می کنن پرواز کنن.

درزمان چند سال، کشورای دارای تکنولوژیای پیشرفته نظامی، جنگندهای بسیاری تولید کردن که هر بار از نمونه های قبلی قوی تر و سریع تر بودن طوری که امروزه جتای جنگنده زیادی وجود دارن که سرعتشان از سرعت صوت هم بالاتر رفته. این کشورها واسه دزدیدن گوی سبقت از رقیبان خود هر چند وقت یه بار جت جنگنده جدیدی معرفی می کنن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی دیگه از  ۲۰ جت جنگنده تاریخ که سریع ترین و چابک ترین لقب گرفتن آشنا کنیم.
اینم بگیم که قسمت اول این مطلب رو می تونین در لینک «با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جتای جنگنده تاریخ آشنا شید [قسمت اول]» بخونین.

۱۳- F-4 Phantom II

بیشترین حد سرعت:۲٫۳۵۵ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۵۸۴ کیلومتر براساس سوخت داخلی

جت جنگنده دو موتوره و دو سرنشینه اف-۴ فانتوم که سابقه ای ترسناک در شکستن رکوردهای هوایی داشت وقتی ساخته شد که آمریکا میخواس نه فقط گوی سبقت رو با اختلاف زیاد در مورد فناوری هوایی از رقبای خود برباید بلکه میخواس بدون هیچ سختی ای اونا رو در نبردهای تن به تن هوایی هم از میدون به در کنه.
این جنگنده قوی واسه اولین بار در سال ۱۹۶۰ به طور رسمی وارد سرویس شد و آخرین فروند از اون در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد.
اف-۴ فانتوم جنگنده ای بسیار قابل اعتماد و موثر بوده و سرعت اون از ۲ ماخ هم بالاتر می رفت.

به عنوان یکی از سریع ترین جتای جنگنده ای که تا حالا ساخته شده، اف-۴ فانتوم قدرت خود رو در جنگلای ویتنام به رخ کشیده و حضور خود در ماموریتای نظامی رو تا سالای گذشته هم ادامه داد که نشون از قابلیتای بی اشکال و مطمئن این جنگنده داره.
از اون جایی که اف-۴ به دومین نسل از جنگندهای تولید شده به وسیله آمریکا تعلق داشت، این جنگنده در مدت زمان بسیار کمی از خط تولید به میدانای جنگ فرستاده شد.
این جنگنده خوب قابلیتای خود رو در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی خودی و همزمان مقابله تن به تن با میگای اتحاد جماهیر شوروی به رخ می کشید.

خیلی از خلبان از فضای کم کابین اف-۴ شکایت می کردن و به خاطر همین بود که به اون لقب «صندوقچه پرنده» (Flying Footlocker) داده شد.
این هواپیما به طور رسمی در سال ۱۹۹۴ پس از سالای طولانی قدرت نمایی در آسمون، از خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته شد.

۱۲- Convair F-106

بیشترین حد سرعت:۲٫۴۴۲ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۹۴۶ کیلومتر براساس سوخت داخلی

در دنیای شلوغ جتای جنگنده نسل اول، اف-۱۰۶ یکی از آخرین جنگندهایی بود که سرعت رو بر توانایی دیده وری مقابله تن به تن در هوا ارجحیت می داد. پیشرفتای انجام شده در تکنولوژی راداری،توانایی حمل موشکای بیشتر و قدرت دید بهتر خلبان باعث شده بود که جت جنگنده کانویر اف-۱۰۶ یه انتخاب برتر لقب بگیره.
اما وقتی که فقطً پای قدرت مانور و سرعت به میان می اومد، این جت بازم خود رو به عنوان یکی از سریع ترین جتای جنگنده تاریخ نشون می داد.

این جنگنده مدت زمان کوتاهی در سرویس نظامی موند و به طور رسمی هیچ وقت وارد میدون جنگ نشد و بیشتر به عنوان یه نمونه آزمایشی واسه توسع پلتفرمای جنگنده-بمب افکن در اواخر دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار می گرفت. در میدون بیشترین سرعت، این جنگنده با سرعت ۲٫۳ ماخ (۲٫۴۴۰ کیلومتر بر ساعت) تونست در تاریخ هوانوردی جاودانه شه.

۱۱- Eurofighter Typhoon

بیشترین حد سرعت:۲٫۴۸۰ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۸۸۰ کیلومتر براساس سوخت داخلی

روزگاری در سراسر اروپا نیاز به یه جت جنگنده دست یافتنی و مقرون به صرفه که توانایی انجام شکلای جور واجور مختلفی از نقشا رو داشته باشه و در صورت نیاز به سرعت وارد عمل شه احساس می شد.
اینجوری جت جنگنده یوروفایتر تایفون ساخته شده و به نظر می رسید که توان برآورده ساختن همه این نیازها رو داشته باشه. این جنگنده در سال ۱۹۹۴ وارد سرویس شده و اولین جنگ خود رو در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد و هنوزم به وسیله کشورای عضو ناتو استفاده میشن. این هواپیمای دو موتوره توربوجت توان رسیدن به سرعت ۲ ماخ و بالاتر از اونو داره و با در نظر گرفتن توان بالایش در مورد فاصله پروازی می تونه خیلی راحت از آسمون کشورای اروپا و کشورای متحد منطقه خاورمیانه دفاع کنه.

۱۰- Sukhoi Su-27

بیشترین حد سرعت:۲٫۴۸۰ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۳٫۵۰۹ کیلومتر براساس سوخت داخلی

جدی ترین حریف الان جنگندهای ناتو، سوخوی-۲۷ ساخت روسیه س. سوخوی-۲۷ و میگ-۲۹ میکویان دو فروند از پر طاقت و سمج ترین و بدنام ترین جنگندهای روسی بودن که جنگندهای ناتو از مقابله با اونا ترس داشتن. این جنگنده قراره با سوخوی تی-۵۰ جانشین شه اما رکورد خیره کننده اون در مورد سرعت، قدرت مانور موقع مقابله و سیستم ارتباطی پیچیده واسه همیشه جاودانه میشه. سیستم الکترونیکی هوابرد این جت جنگنده اونقدر قدرتمنده که چین نسخه بومی جنگنده خود رو با به کار گیری همین سیستم الکترونیکی ساخته که میراث این جت جنگنده نسل چهارمی رو در دریا و خشکی همراه خود داره.

نوشته دیگر :   نگاهی به فیلم سال دوم دانشکده من؛ دنیای بی رحم دختران امروزی [فجر ۹۷]

۹- F-15 Eagle

بیشترین حد سرعت:۲٫۶۴۰ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۱٫۹۵۵ کیلومتر براساس سوخت داخلی و تا ۵٫۵۲۰ کیلومتر براساس باک خارجی

جت جنگنده اف-۱۵ ایگل که با لقب «تازیانه آسمون» (Scourge of the Sky) میشناختنش از اواخر دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده و با احتمال خیلی کم رقیبی در این میدون داشته.
این جنگنده بسیار سریع، در واقع یه جنگنده بمب افکن ۲ موتوره نسل سومیه که می تونه مانورهای عجیب ای رو با سرعت خیره کننده در هوا انجام داده و بازم سوخت کافی واسه به انجام رسوندن ماموریت هاش داشته باشه.

اف-۱۵ ایگل که در ارتفاعی بسیار بالا پرواز می کنه می تونه به سرعت خیره کننده ۲٫۵ ماخ رسیده و فاصله پروازی اونم به رقم خیره کننده ۱٫۹۵۵ کیلومتر بالغ می شه.
این جنگنده هنوزم فعال بوده و بعد از روزآمدسازیای کلی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بازم قدرت نمایی می کنه.
انگار با ورود جتای جنگنده نسل پنجم هم هنوز جای کافی واسه حضور اف-۱۵ در میدون جنگ وجود داشته باشه. اف-۱۵ ایگل تا حالا هیچ شکستی در نبردهای هوایی نداشته و تنها گذشت زمان می تونه قابلیتای چند منظوره این جت جنگنده رو به رقابت بکشه.

۸- Mikoyan MiG-31 Foxhound

بیشترین حد سرعت:۲٫۹۷۶ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۱٫۴۴۰ کیلومتر براساس سوخت داخلی

میگ-۳۱ فاکس هوند وقتی که در سال ۱۹۷۷ رکورد پرواز در ارتفاع ۱۲۳٫۵۲۰ پایی رو به نام خود ثبت کرد دنیای هوانوردی رو حیرت زده کرد.
این موضوع و هم اینکه رکورد جدیدش در مورد مدت زمان ارتفاع گرفتن- ۱۱۵٫۰۰۰ پا در ۴:۱۱ دقیقه- نشون داد که اتحاد جماهیر شوروی می تونه حساب خاصی روی میگ-۳۱ میکویان به عنوان یه جت جنگنده نسل جدید باز کنه.
این جنگنده اولین نسل از هواپیماها بود که می تونست با به کار گیری رادارهای خود هواپیماهای رادارگریز و پنهانکار رو شناسایی کرده و رهگیری کنه.
میگ-۳۱ باعث در گرفتن رقابت جدیدی بین اتحاد جماهیر شوروی و ناتو واسه گرفتن برتری در مورد تکنولوژی هوایی شد.

این هواپیما می تونست خیلی سریع به ارتفاعی دست نیافتنی رسیده و مدت زمان زیادی رو هم در آسمون بمونه و با رهگیری اهداف هوایی عادی و پنهانکار و پرتاب موشکای دوربرد با هدایت رادار به کابوسی واسه کشورای عضو ناتو تبدیل شد.
اینجوری میگ-۳۱ تونست کفه ترازو در آسمانا رو متعادل سازه. فاکس هوند هنوزم در نیروی هوایی روسیه فعال بوده و انتظار میره که تا سال ۲۰۳۰ بازم در سرویس بمونه.

۷- Mikoyan Ye-152

بیشترین حد سرعت: ۳٫۰۱۳ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۱٫۴۶۱ کیلومتر براساس سوخت داخلی

در بحبوحه درگیریا و رقابتا واسه برتری پیدا کردن در سرعت هوایی در دوران جنگ سرد،اتحاد جماهیر شوروی ۲ فروند جنگنده آزمایشی یدونه موتوره ساخت تا ببینن که در مورد رکورد شکنی جهانی در مورد سرعت هوایی چقدر می تونن چانه زنی کنن. در اون زمان رقابت این بود که کدوم طرف (آمریکا یا اتحاد جماهیر شوروی) می تونه هواپیمایی سریع ساخته که زودتر به هدف رسیده و بعد از نابود کردن اون با همون سرعت به مبدأ خود برگرده. در حالی که مقامات نظامی شوروی امید داشتن میکویان Ye-152 محصول خوبی واسه رقابت با جتای جنگنده حریف خود باشه اما در آخر مشخص شد که این جت جنگنده چیزی بالاتر از یه شی تبلیغاتی نیس.
اینم بگیم که این جت جنگنده چابک به سرعتی بالاتر از ۲٫۸ ماخ رسیده و انعطاف پذیری و قدرت مانور بالایی هم داشت.

هر چند این جنگنده تونست در سال ۱۹۵۹ رکورد سریع ترین جت جنگنده رو از اون خود کنه اما در مورد قدرت مقابله و مانور در میدون جنگ به همون اندازه موفق نبود. اینجوری مقامات شوروی به این نتیجه رسیدن که نسخه ۲ موتوره این جنگنده بسیار بهتر و مفیدتر از نسخه یدونه موتوره میشه. از این رو نسخه Ye-152A با ۲ موتور توربو جت ساخته شده که به اون امکان می داد تنشای به وجود اومده به وسیله رسیدن به سرعتای مافوق صوت رو بهتر تحمل کنه.
در آخر بعد از سقوط این هواپیما در آزمایشای پایانی در سال ۱۹۶۵، پروژه ساخت اون به طوری کلی کنار گذاشته شد.

ادامه داره…

۱۳ هواپیما و پرنده عجیبی که قوانین فیزیک رو به مسخره گرفته‌ان

هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار جدید چین که توانایی حمل دو تن بمب رو داره

جت استارلینگ؛ هواپیمایی که مانند هلی کوپتر از روی زمین بلند می شه

هواپیمای مافوق صوت چین که پکن تا نیویورک رو در دو ساعت طی می کنه