به اونا هواپیماهای کج پروانه (tilt-rotor) می گن. اونا مانند هلی کوپتر از روی زمین بلند شده اما سریع تر پرواز کرده و برد اونا هم بسیار بیشتر از یه هلی کوپتره، درست مانند هواپیماها. سال هاست که ارتش آمریکا از پرنده هایی هیبریدی با اینجور قابلیتای عجیب ای استفاده می کنه.
حالا اما واسه اولین بار، یه نمونه پایانی از این نوع پرنده ساخته شده که این بار واسه مصارف غیرنظامی مانند پروازهای پزشکی و درمانی اورژانسی، عملیاتای جستجو و نجات و سفرهای اجرایی مورد استفاده قرار می گیره. مایکل بلومبرگ، میلیاردر معروف و شهردار قبلی شهر نیویورک گفته که ایشون یکی از اولین مشتریان این پرنده هیبریدی میشه.

یه مدیر اجرایی مانند بلومبرگ می تونه در نزدیکی خونه اش سوار یه پرنده هیبریدی کج پروانه شده و با سرعتی بیشتر از ۳۰۰ مایل بر ساعت به یه جلسه کاری در هزاران مایل دورتر بره. حدود سه سعات بعد، اون می تونه روی یه مرکز فرود در ساختمون محل برگزاری نشست فرود بیاد. واسه نشستن اینجور پرنده ای احتیاجی به فرودگاه نیس.
پرنده های هیبریدی کج پروانه هم اینکه می تونن در روند اهداء اعضای بدن بسیار حیاتی بوده و صرفه جویی زیادی در زمان رسیدن این عضو به محل پیوند داشته باشن. مثلا اونا می تونن یه قلب اهدایی رو از محل فرود روی یه بیمارستان ورداشته و اونو با سرعت و مستقیماً به بیمارستان دیگری در فاصله ۱٫۰۰۰ مایل برسانند بدون این که هیچ احتیاجی به به کار گیری فرودگاه داشته باشن.

عملیات جستجو و نجات: یه هواپیمای جستجوی با توانایی پرواز در ارتفاع پایین می تونه افراد گمشده روی زمین رو خیلی راحت پیدا و شناسایی کنه اما اون افراد باید صبر کنن تا یه هلی کوپتر اونا رو به یه مکان امن برسونه. پرنده های هیبریدی کج پروانه می تونن هم در زمان صرفه جویی کرده و هم جون بسیاری رو نجات بدن و از این روش می تونن مسافتای طولانی رو در جستجوی افراد طی کرده و بعد در محل اونا فرود اومده، اونا رو سوار کرده و به مکانی امن منتقل کنه.

اولین هواپیمای کج پروانه غیرنظامی جهان در آمریکا و به وسیله غول ایتالیایی صنایع هوافضا یعنی «Leonardo» ساخته می شه.
به گفته این شرکت، ساخت اولین نمونه از این مدل با نام AW609 در کارخانه این شرکت در فیلادلفیا شروع شده.
اگه همه چیز طبق برنامه ریزیا پیش بره، پرنده هیبریدی AW609 در آخر سال میلادی جاری مجوزهای سازمان هوانوردی فدرال آمریکا رو گرفته و در سال ۲۰۲۰ وارد سرویس می شه.
این هواپیما ظرفیت ۹ مسافر و دو خدمه رو داشته و به کمک موتورهای پروانه دار توربوپراپ که در انتهای هر کدوم از بالا قرار گرفته پرواز می کنه.
هر موتور با به کار گیری محور چرخشی خود به سمت بالا یا پایین چرخیده و این تغییرات به نوع عمل هواپیما در موقع بلند شدن، فرود اومدن، تیک آف کردن یا پرواز در آسمون بستگی داره.

نوشته دیگر :   با یخچال های «فود شو کیس» سامسونگ بیشتر آشنا شوید

چیزی متفاوت از پرنده هیبریدی نظامی V-22 Osprey

برخلاف پرنده نظامی V-22 Osprey، اولین هواپیمای هبیریدی کج پروانه غیرنظامی جهان یه کابین بسیار فشرده داره که به اون امکان میده تا ارتفاع ۲۵٫۰۰۰ پایی هم بالا بره که در هر شرایط آب و هوایی باعث امنیت پرواز پرنده می شه.
مثل V-22 Osprey، پیشرفت پرنده هیبریدی AW609 هم با تراژدی همراه بوده.
اعتبار Osprey پس از سقوطایی مرگبار در سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۰ آسیب دید. در سال ۲۰۱۵ هم یه نمونه اولیه از AW609 درزمان یه پرواز آزمایشی سقوط کرده و باعث مرگ هر دو خلبان اون شد.
از اونجایی که این هواپیما-هلی کوپتر اولین نمونه غیرنظامی در نوع خوده، این صنعت وارد یه قلمرو رگولاتوری (قوانین و استانداردهای پروازی) جدیدی می شه.

اولین نمونه با قیمتی سرسام آور

انتظار میره که قیمت اولین نمونه های پرنده هیبریدی AW609 در حدود ۲۵ میلیون دلار باشه که تقریباً دو برابر قیمت یه هلی کوپتر مشابه معمولیه. امارات متحده عربی تا حالا سه نمونه از پرنده AW609 رو واسه عملیات جستجو و نجات سفارش داده. اولین مشتری آمریکایی این پرنده جدید هم شرکت Era Group موجود در پاریس میشه که انتظار میره سال آینده دو فروند از این پرنده رو دریافت کنه.
یکی دیگه از مشتریان بالقوه پرنده هیبریدی AW609 ممکنه ژاپن باشه که از اون واسه خدمات پزشکی هوایی، پاسخگویی سریع به حوادث طبیعی و پوشش خبری استفاده می کنه.

برنامه هایی واسه ساخت نمونه های بزرگ تر

نمونه ای از AW609 واسه جابجایی مسافر هم هست که مدیرانی هستن که میخوان فرودگاه ها رو دور زده و مستقیما از نقطه ای به نقطه دیگه برن. نمونه های بزرگ تری از این هواپیما-هلی کوپتر هم در دست طراحیه که می تونه تا ۲۵ مسافر رو داشته باشه. این نمونه ممکنه در سال ۲۰۲۳ آماده اولین پرواز باشه اما بعد از سال ۲۰۳۰ به تولید انبوه می رسه.