میدونید جنگ سرد چیجوری شروع شد؟ چه عواملی وقوع جنگ سرد رو به دنبال داشتن؟ چه کسایی در جنگ سرد موثر بودن؟ این موضوع بسیار پیچیده س اما در واقع و به طور خلاصه میشه گفت که رقابت بین کشورای شرق و غرب، بین نظام کمونیسم و نظام سرمایه داری رو جنگ سرد می گن. در تعریفی دیگه تنش ژئوپلتیکی بعد از پایان جنگ جهانی دوم بین کشورای بلوک شرق به رهبری شوروی قبلی و کشورای بلوک غرب به رهبری آمریکا دوران جنگ سرد نامیده می شه.
در کل این دوران از سال ۱۹۴۷ تا ویرانی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ادامه داشت. اون دسته از شما که به تاریخ و جنگ سرد علاقه دارین با ادامه متن همراه باشین تا ۲۴ حقیقت باحال و باورنکردنی در مورد دوران جنگ سرد که شایدً اطلاعی از اونا نداشتید رو به شما بگیم.

۱-مسئولین مرزی و فرودگاهی شوروی قبلی خیلی راحت می تونستن پاسپورتای تقلبی رو تشخیص بدن چون میخای منگنه استفاده شده در این پاسپورتا زنگ نمی زدن. در واقع میخای پاسپورتای واقعی شوروی از فلز بسیار بی کیفیتی ساخته می شدن که خیلی سریع زنگ می زدن. از این رو پاسپورت تقلبی خیلی راحت قابل شناسایی بود.

۲-زنگای خطر حمله هوایی کرایسلر ۶ متری در دور و بر مرزهای آمریکا نصب شده بودن که اونقدر قوی بودن که می تونستن مه رو مجبور به بارش کنن.

۳- یه بار سازمان سیا نقشه ای طراحی کرد که به طور مخفیانه ریشای فیدل کاسترو رو نابود کنه تا چهره اون پیش عموم رو خدشه دار کنه.

۴- مقامات رسمی شوروی فکر میکردن که در مرکز ساختمون پنتاگون اتاقی هست که جلسات بسیار سری مقامات آمریکایی در اون برگزار می شه اما در واقع این مکان تنها یه دکه ساندویچ فروشی بود.

۵- دولت کانادا گروهی از ساکنان بومی قطب شمال رو جابجا کرد تا بر مالکیت خود بر این مناطق تاکید کنه چون دولت شوروی قبلی علاقه زیادی به تسلط بر مناطق شمال غربی قطب شمال داشت.

۶- شوروی و آمریکا تقریباً بر سر یه برنامه فضایی مشترک به توافق رسیده بودن که با ترور جان اف کندی این برنامه رها شد چون مقامات شوروی اعلام کردن که رییس جمهور جدید یعنی جانسون اعتماد ندارن.

۷- اصطلاح «جنگ سرد» اولین بار به وسیله جورج اورول در کتاب «مزرعه حیوانات» استفاده شد.
این کتاب استالینیسم و روشای حکومت کمونیستای شوروی رو به روشی ظریف نقد میکشه.

۸- یه خلبان ۱۸ ساله آلمانی به نام ماتیاس راست واسه کم کردن تنش بین شوروی و کشورای غربی با گذشتن از خطوط دفاعی نیروهای این کشور در میدون سرخ شهر مسکو به زمین نشست.

۹- گوزنای بین مرز آلمان و چکسلواکی از گذشتن از مرز دوری می کردن چون در تماس با تردهای مرزی به اونا شوک الکتریکی وارد شده بود.

۱۰- بمب اتمی موسوم به «بمب تزار» (Tsar Bomba) بزرگ ترین بمب اتمیه که تا حالا آزمایش شده.
نیروهای نظامی شوروی قبلی این بمب رو در قطب شمال آزمایش کردن که ابر تشکیل شده در اثر انفجار اون ۷ برابر بلندتر از کوه اورست بود.

۱۱- در طول جنگ سرد عملیاتی در آمریکا برنامه ریزی شده بود که «عملیات بچه گربه» (Operation Kitty) نام داشت. اگه فکر می کنین که این عملیات جاسوسی به وسیله گربه ها رو شامل می شد به طور کامل درست فکر کردین. سازمان سیا بیشتر از ۱۵ میلیون دلار واسه مجهز کردن گربه ها به لوازم جاسوسی هزینه کرد.

۱۲- در طول دوران سرد ۱۱ رییس جمهور بر آمریکا حکومت می کردن که عبارت بودن از هری ترومن، دوایت دی آیزنهاور، جان اف کندی، لیندون بی جانسون، ریچارد نیکسون، جرالد فورد، جیمی کارتر، رونالد ریگان و جورج اچ دبلیو بوش.

نوشته دیگر :   مروری بر تمامی عناوینی که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده اند [قسمت دوم-پایانی]

۱۳- جهان اول در اول به کشورای غربی تشکیل شده از آمریکا، اروپا و هم پیمانانشان گفته می شد.
جهان دوم هم شامل شوروی قبلی و کشورای متحدش مانند کوبا و چین می شد.
کشورای جهان سوم هم کشورای بی طرف رو در بر می گرفت که بدیت ترتیب در اون دوران کشور سوییس جزو کشورای جهان سوم به حساب می اومد.

۱۴- در سال ۱۹۴۵ گروهی از کودکان روسی به سفیر آمریکا در این کشور یه مهر هدیه دادندکه هفت سال بعد معلوم شد یه دستگاه شنود در اون کار گذاشته شده.
از اون زمان به بعد به این دستگاه «چیز» (The Thing) گفته می شد.

۱۵- یه هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ کره ای در سال ۱۹۸۳ به دلیل ورود اتفاقی به حریم هوایی شوروی مورد اصابت قرار گرفت و ویرون شد.
این موضوع مسئولان آمریکا رو راضی کرد که تکنولوژی جی پی اس رو در اختیار عموم بذارن.

۱۶- واسه نشون دادن برتری خود دولت آمریکا تصمیم گرفته بود یه بمب اتمی رو در کره ماه آزمایش کنه.

۱۷- در این دوران از خرسایی که تحت تاثیر دارو قرار داشتن واسه تستای مربوط به چتر نجات هواپیماهای نیروی هوایی استفاده می شد.

۱۸- وقتی که سازمان سیا متوجه وجود زمینای فوتبال در کوبا شد این موضوع رو مشکوک دونست چون کوباییا بیشترً بیسبال بازی می کردن و فوتبال از چیزای مورد علاقه اصلی روسا به حساب می اومد.

۱۹- هر دو طرف شدیدا بر علیه همدیگه تبلیغ می کردن. حتی نقشه ها طوری ساخته شده بودن که طرف دیگه رو بزرگ تر و نزدیک تر از اون چه که بود نشون بدن.

۲۰- در دوران شوروی قبلی سیاستی به عنوان «شهر بسته» اتخاذ می شد اینجوری که راه های خروج از شهر بسته می شدن تا خروج غیرنظامیان از شهرها محدود شده و تحتِ کنترل باشه.

۲۱- شوروی قبلی یکی از یدونه و توک کشورهایی در تاریخه که پاسپورت داخلی داشت. در واقع شما هر جایی که دلتون میخواس نمی توانستبد برید. امروزه هم از کارتای شناسایی به عنوان همون پاسپورتای داخلی در کشور روسیه استفاده می شه که فرق بسیاری با پاسپورت بین الملی اونا داره.

۲۲- یه ژنرال شوروی قبلی به نام استانیسلاو پتروف مسئولیت نظارت بر رادارهای کشور رو برعهده داشت که یهو رادار نشون داد حمله اتمی از طرف آمریکا انجام شده.
پتروف قبل از این که فرمون حمله دوطرفه بده کمی صبر کرد بعد حمله دوطرفه رو مسکوت گذاشت چون فکر می کرد که یه خطای سیگنالی در رادار پیش اومده و حالا خوبیش اینه درست فکر می کرد.

۲۳- تبلیغات خطوط راه آهن همیشه تلاش می کردن به مردم القا کنن که این خطوط بسیار مهم بوده و در صورت در گرفتن جنگ، دولت شوروی قبل از هر چیز خطوط ریلی رو مورد هدف قرار میده.

۲۴- بین سالای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ نیروی هوایی ایلات متحده دستکم یه هواپیمای حامل بمب اتمی رو در هوا نگه می داشت که به این برنامه «عملیات کنبد کروم» (Operation Chrome Dome) گفته می شد.