آسمون خراشا نتیجه محقق شدن حیرت انگیزترین جنبه های معماری مدرن هستن. با ساخت هر آسمون خراش جدیدی، در تازه ای به دنیای طراحی و ساختمون سازی گشوده می شه که انجام اون، شاید تا قبل از این نشدنی می کرد.
در ادامه به تعدادی از بلندترین و حیرت انگیزترین آسمون خراشای سراسر دنیا می پردازیم.

۱- مرکز تجارت جهانی یه- امریکا، نیویورک

این آسمون خراش که قبلاً به «برج آزادی» معروف بود، در تلاشی واسه گرامیداشت یاد ساختمون اصلی «مرکز تجارت جهانی» ساخته شده که در جریان حمله تروریستی ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ خراب شد.
کار ساخت مرکز تجارت جهانی یه در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسید و این آسمون خراش که ۱،۷۷۶ فوت (حدود ۵۴۱ متر) ارتفاع داره، حالا بلندترین ساختمون آمریکا امریکا هستش.
ارتفاع این برج در واحد فوت، اشاره ای ظریف به سال تصویب اعلامیه استقلال آمریکا امریکا داره.

۲- برج تکامل- روسیه، مسکو

این ساختمون با ۸۰۷ فوت ارتفاع (حدود ۲۴۶ متر) ، در سال ۲۰۱۵ با کسب رتبه دوم جایزه هرساله آسمون خراش امپوریس در میان فهرست بهترین آسمون خراشای دنیا قرار گرفت. فرم این ساختمون که به شکل مارپیچ دوگانه دی ان ایه، نمادی از گرد همایی آدما، خونواده ها و نسلا هستش و بخاطر این «تکامل» نام گرفته.

۳- برج آگورا- تایوان، تایپه

این آسمون خراش که به دلیل ویژگیای موافق با محیط زیستش به برج «آلودگی خوار» تایوان معروف شده، یکی از بزرگ ترین ساختمانای مسکونی و مشهور تایوان هستش.
وینسنت کلبات، معمار طراح برج اگورا، به خاطر طراحی این ساختمون، در سال ۲۰۱۰ تو یه مسابقه طراحی برنده جایزه شد.
نمای سرسبز و پله پله این برج «برداشت پیشگامانه ای از ساختمون سازی موافق با محیط زیست و پایدار» رو به نمایش میذاره.
چون که کاهش کربن دی اکسیدی که از فعالیتای انسانی تولید می شه، هدفیه که آدم تلاش داره در آینده به اون دست پیدا کنه.

۴- لاختا سنتر- روسیه، سنت پترزبورگ

لاختا سنتر با ۱،۵۱۶ فوت ارتفاع (حدود ۴۶۲ متر)، بلندترین ساختمون در روسیه و قاره اروپا هستش.

این برج بی همتا، شمالی ترین آسمون خراش دنیا هستش.

بتن ریزی پی این ساختمون در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگ ترین بتن ریزی پیوسته در دنیا ثبت شده.
این برج با الهام از طبیعت طراحی شده و مثل گل، شعله، فانوس دریایی و مناره س.

۵- برج W350– ژاپن، توکیو

با تکمیل کار ساخت برج W350 در سال ۲۰۴۱، این ساختمون به بلندترین آسمون خراش چوبی دنیا تبدیل می شه.

ساختمون این برج با در نظر داشتن طبیعت طراحی شده.

بازدیدکنندگان می تونن در داخل برج هم از هوای تازه و نور خورشید بهره ببرن. طراحان این برج این هدف رو داشتن که تو یه محیط شهری، محلی واسه استراحت جفت و جور کنن که همیشه هوای متعادلی داشته باشه.

۶- برج متحرک- امارات متحده عربی، دبی

هر طبقه از این ساختمون چرخان می تونه به همراه ساکنانش به گردش در بیاد، به خاطر همین این برج می تونه همیشه فرم ثابت و تکراری ای نداشته باشه. دیوید فیشر، معمار طراح این برج که قبل از اون هیچ آسمون خراشی نساخته بود، درباره این ساختمون میگه: «این ساختمون رو زمان طراحی می کنه و زندگی بهش شکل میده. همین مسأله دید ما رو نسبت به دور و برمون، رو به یه زندگی جدید باز می کنه.»

نوشته دیگر :   ۹ آزمایش باورنکردنی و شوکه کننده تاریخ که توسط انسان انجام شده اند [قسمت اول]
۷- گرند لیسبوآ- چین، ماکائو

این آسمون خراش با الهام از یه جور سربند خاص برزیلی طراحی شده که اثر فرهنگ پرتغالی بر هر دو سرزمین چین و امریکای جنوبی رو نشون میده. در نمایشگاه دائمی این هتل به نام «ستاره استنلی هو»، بزرگ ترین الماس بالشی شکل دنیا به نمایش در میاد.

۸- دانشگاه دولتی مسکو- روسیه، مسکو

این دانشگاه که بلندترین ساختمون آموزشی دنیا حساب می شه، قدمت اون به سال ۱۷۵۵ میلادی برمیگرده که در اون زمان به دانشگاه لومونوسوف (نام پایه گذار دانشگاه) معروف بود. این دانشگاه که سابقه درخشانی در مورد آکادمیک داره، قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه روسیه هستش.
تعدادی از محققان مشهور و برندگان جوایز نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه بودن.

۹- بیگ بند- امریکا، نیویورک (طرح ساخته نشده)

آسمون خراش کمانی بیگ بند با ۴ هزار متر ارتفاع، در صورت ساخته شدن، به بلندترین ساختمون دنیا تبدیل می شه.
ایوانیس اویکونومو، طراح این ساختمون، اونو در تلاش واسه لغو محدودیتای مربوط به ارتفاع آسمون خراشا در شهر منهتن طراحی کرد.

۱۰- برج النور- مراکش، کازابلانکا (طرح ساخته نشده)

این ساختمون که هنوز ساخته نشده و فقط در حد یه طرحه، در صورت ساخته شدن، مرتفع ترین ساختمون قاره افریقا میشه. طرح این برج مثل سر یه خودنویس و نمادی از بازنویسی آینده افریقا به دست شیخ طارق بن لادنه. شیخ طارق بن لادن داداش اسامه بن لادن معروف و مالک شرکتیه که قراره این برج رو بسازه. طراح این ساختمون، امدی سانتالوه.

۱۱- برج جده- عربستان سعودی، جده (در دست ساخت)

برج جده که کار ساخت اون طبق تخمینا در سال ۲۰۲۰ تموم میشه، اولین ساختمون در دنیا میشه که به ارتفاع یه کیلومتر می رسه. این برج با الهام از گیاهان در حال رویش طراحی شده که از زمین سر بر میارن. به گفته سازندگان، برج جده در تلاش واسه به نمایش گذاشتن رشد، شکوفایی و پیشرفت منطقه ای حکومت عربستان سعودی طراحی شده و نمادی از جایگاه اقتصادی و فرهنگی پادشاهی عربستانه.

۱۲- کینگدام سنتر- عربستان سعودی، ریاض

کینگدام سنتر یا همون مرکز پادشاهی، سومین ساختمون بلند چاله دار دنیا هستش.
چاله بزرگ کینگدام سنتر شبا با نورپردازی به رنگای مختلفی در میاد. منحنی معکوسی که در بالای این ساختمون قرار داره رو «گردنبند» شهر ریاض توصیف کردن.

۱۳- برج Q1– استرالیا، گلد کوست

برج Q1 رو به خاطر مهندسی چشمگیرش، یکی از نمادهای ایالت کوئینزلند استرالیا می دونن. این ساختمون ششمین برج مسکونی بلند در دنیا هستش و مرتفع ترین در استرالیا و نیمکره جنوبی زمین هستش.
این برج با الهام از مشعل المپیک سال ۲۰۰۰ سیدنی طراحی شده.