هر چند امروز مصادف با ۲۵ نوامبر دقیقاً ۲۵ سال از تاریخ اکران فیلم «بادیگارد» (The Bodyguard) میگذره اما شکی وجود نداره که آهنگ پایانی این فیلم با عنوان «واسه همیشه دوستت دارم» (I Will Always Love You) از ویتنی هوستون هنوزم در لایه ای از استراتوسفر طنین اندازه.

تریلری عاشقونه که این خواننده مشهور فقید و دوست داشتنی رو وارد دنیای بازیگری کرد، به دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۲ تبدیل شده و باعث شد که پرفروش ترین آهنگ تموم دوران به موفقیتی بالاتر از حد تصور برسه. هر چند خیلی از شما این فیلم رو دیده و تماشاگر هنرنمایی کوین کاستنر و ویتنی هوستون در اون بودین اما خیلی چیزها در مورد این فیلم هست که مطمئناً از اونا بی خبرید، از تلاش ۱۶ ساله واسه ساخت اون تا تراژدیای واقعی در پشت صحنه تولید فیلم.

۱-لارنس کاسدان فیلم نامه این فیلم رو بسیار قبل تر در سال ۱۹۷۶نوشته بود، چند سال قبل از اون که به عنوان یه فیلم نامه نویس موفق تبدیل شه.
فیلم نامه «بادیگارد» در واقع اولین فیلم نامه ای بود که کاسدان نوشته بود.

۲- شرکت برادران وارنر این فیلم نامه رو خریداری کرده و نقشای اونو واسه استیو مک کویین و دایانا راس کنار گذاشت اما به دلیل این که گفته می شد شاید تماشاگران از رابطه عاشقانه بین دو نژاد جور واجور خوششون نیاد پروژه ساخت متوقف گردید و البته این بازیگران هم پیشنهاد اجرای نقش در فیلم رو نپذیرفتند. بعدا قرار شد فیلم با بازی راس و نامزدش رایان اونیل ساخته شه که این پروژه هم  به جایی نرسید.

۳- این فیلم نامه وقتی تونست به رفتن روی پرده امیدوار شه که کوین کاستنر که در چندین پروژه با کاسدان همکاری کرده بود آمادگی خود رو واسه مشارکت در ساخت این فیلم به عنوان جفت و جور کننده و بازیگر اعلام کرد.
از همون اول قرار بود که هوستون نقش راشل مارون رو در برابر کارشناس امنیتی شخصی، فرانک فارمر، بازی کنه اما هوستون قبلاً بازی نکرده بود و شروع بازیگری با نقش آفرینی در برابر یه بازیگر درجه یه واسه اون اضطراب زیادی به همراه داشت. هوستون خود در سال ۱۹۹۳ در این باره اینجور گفت:” من ترسیده بودم، دو سال زمان برد تا تصمیم به انجام اون گرفتم. این صبر من واسه کوین بسیار طولانی بود و فکر می کنم این موضوع اونو کلافه کرده بود. یه روز به من زنگ زد و گفت:ببین این فیلم رو با من بازی می کنی یا نه؟ با اون در مورد ترس ام سخن گفتم. گفتم: هول و ترس دارم.نمی خوام این کار رو بکنم و شکست بخورم. و اون گفت: به تو قول میدم. نخوام گذاشت شکست بخوری. به تو کمک می کنم و این کار رو هم کرد”.

۴- خیلی از منتقدان در اون زمان نوشتند که فیلم رابطه عاشقونه دو نژاد متفاوت رو به تصویر میکشه بدون اینکه بتونه کار زیادی در مورد اون بکنه. اما در واقع در فیلم نامه هیچ اشاره ای به جنسیت شخصیتای نشده بود و کوین کاستنر هم هر چند فکر می کرد هیچ منطقی پشت انتخاب هوستون وجود نداره اما این خطر رو قبول کرد چون به نظر اون تنها هوستون می تونست زیبایی و جذابیت نقش زن داستان رو داشته باشه.

۵- هوستون در اون زمان گفته بود که اون درست مانند شخصیت راشل مارون در فیلم تهدیدهایی رو دریافت کرده. هوستون موقع اکران فیلم اینجور گفت:” یه نفر واسه من نامه ای نوشته بود که طوری بدست من رسید. در نامه اومده بود که اونا در لحظات آخر برنامه من به من شلیک می کنن. و به نظر می رسید که در این کار هم ناموفق باشن”.

۶- در طول فیلمبرداری هوستون با بابی براون نامزد کرده و یه سقط جنین سخت رو تجربه کرده بود. ایشون در مصاحبه ای در سال ۱۹۹۳ در این باره اینجور گفت:” بسیار دردناک بود، هم از دید فیزیکی و هم روانی. روز بعد من به سر صحنه برگشتم”. تنها چند روز بعد از تموم شدن فیلم برداریا، هوستون و براون با هم ازدواج کرده و در سال ۱۹۹۳ اولین دختر اونا به نما بابی کریستینا بدنیا اومد.

نوشته دیگر :   ۲۴ حقیقت جالب در مورد جنگ سرد که احتمالاً از آن ها اطلاعی نداشتید

۷- درزمان فیلم برداریا یکی از اعضای تیم تولید کشته شد.
بیل ویتاگلیانو، راننده ۳۳ ساله درزمان برخورد دو سازه بزرگ نورپردازی جون سپرد.

۸- در فیلم،فرانک فارمر به فیلم سنتی «یوجیمبو» (Yojimbo) اثر آکیرا کوروساوا علاقه داره که وقتی این واژه ژاپنی رو به انگلیسی ترجمه کنیم می بینیم که معنی اون همون «بادیگارد» است.

۹- فیلم «بادیگارد» اولین فیلمی نبود که در اون آهنگ «واسه همیشه دوستت دارم» پخش می شد.
قبلاً هم مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۴ از این آهنگ در فیلم «آلیس دیگه اینجا زندگی نمی کنه» (Alice Doesn’t Live Here Anymore) از این آهنگ استفاده کرده بود، درست مدت کوتاهی بعد از این که دولی پارتون آهنگ اونو ساخته و ضبط کرد.
وقتی که پارتون در سال ۱۹۸۲ در فیلم «بهترین انباری کوچولوی تگزاس» (The Best Little Whorehouse in Texas) بازی کرد ایشون این آهنگ رو هم به لیست آهنگایی که در فیلم می خواند اضافه کرد.
هر دو بار این آهنگ در بالاترین جایگاه فهرست آهنگای پرفروش بیلبورد قرار گرفت که باعث شد پارتون به اولین خواننده ای تبدیل شه که با یه آهنگ دو بار در بالاترین جایگاه جدول بیلبورد قرار بگیره.

۱۰- در سال ۱۹۷۴، الویس پریسلی میخواس که این آهنگ رو بازخوانی کنه اما از اون جایی که مدیر برنامه های الویس از پارتون خواست که نصف حقوق منتشر کردن این آهنگ به الویس تعلق گیرد، پارتون با این پیشنهاد مخالفت کرد.
اما چند سال بعد ایشون از این که اجازه نداده سلطان پاپ این آهنگ رو بخونه اعلام تاسف و پشیمونی کرد.

۱۱- البته بسیاری این آهنگ رو با صدای ویتنی هوستون به یاد میارن. کاستنر خود اونقدر عاشق این آهنگ بود که اونو واسه بالاترین درجه عاطفی داستان فیلم انتخاب کرد.

۱۲-این فیلم با بودجه ای ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده بود اما در سینماهای آمریکای شمالی به فروشی ۱۲۲ میلیون دلاری و در سراسر جهان به فروش ۴۱۱ میلیون دلاری رسید. در سطح بین المللی تنها فیلمی که در سال ۱۹۹۲ بیشتر از این فیلم فروش داشت فیلم «علاء الدین» بود.

۱۳- از نسخه هوستون آهنگ «واسه همیشه دوستت دارم» ۱۲ میلیون نسخه فروخته شد که اونو به پرفروش ترین آهنگ یه زمان در دوران خود تبدیل کرد و ۱۴ هفته متوالی در بالاترین جایگاه  بیلبورد موند.روز بعد از مرگ هوستون در سال ۲۰۱۲، این آهنگ میلیونا دوباره دانلود شد و فروش تکی اون به بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه رسید. هوستون در مصاحبه ای در سال  ۱۹۹۳ گفته بود که از موفقیت این آهنگ اطمینان داشته اما باور نمی کرده که اینجور فروش خیره کننده ای داشته باشه.

۱۴- در کل ۱۷ میلیون نسخه از آهنگ متن فیلم «بادیگارد» در آمریکا و ۴۵ میلیون نسخه هم در سراسر جهان فروخته شد.
این آهنگ در چهار بخش جوایز گرمی نامزد شد و سه مورد از اونا از جمله بهترین آلبوم سال رو بدست آورد.

۱۵- فیلم «بادیگارد» واسه دو آهنگ نامزد جایزه اسکار بهترین آهنگ اورجینال شد، «هیچی ندارم» (I Have Nothing) و «فرار به سمت تو» (Run to You).

۱۶- در سال ۲۰۱۲ کاستنر ادعا کرد که قصد داشته دنباله ای از این فیلم رو با اولین حضور سینمایی ملکه دایانا در نقشی نیمه زندگینامه ای بسازه اما تنها چند روز پس از دریافت نسخه اولیه فیلم نامه، ملکه دایانا تو یه تصادف رانندگی کشته شد.

۱۷- در مراسم خاکسپاری هوستون در سال ۲۰۱۲، کوین کاستنر سخنرانی کرد و از بازی اون در فیلم «بادیگارد» گفت:” تو این فیلم رو اون چه که شد کردی. مردان نقش اول زیادی می تونستن جای من باشن. پسران زیادی می تونستن این نقش رو مسوولیتشو قبول کنن. اما تو، ویتنی، من اطمینان دارم که تو تنها کسی بودی که می تونستی نقش راشل مارون رو در تموم دوران بازی کنی”.