۲۴ ساعت از تلخ ترین حادثه بهمن ۹۶ که مربوط به سقوط هواپیمای ATR 72 شرکت هواپیمایی آسمون در سمیرم اصفهان و کشته شدن ۶۶ تن از هموطنان عزیزمون در این تراژدی است میگذره و بازم اقدامات همه جانبه واسه پیدا کردن لاشه هواپیما و اجساد کشته شدگان با وجود اقدامات گسترده نهادهای نظامی و امدادی و فرودگاهی ادامه داره.

موج اعلام تاسفای ملی از این حادثه بد که روزای آخر سال ایرانیان رو دوباره مثل سال گذشته با حزن و اندوه همراه کرد ادامه داره و ورزشکاران و هنرمندان در صفحات پر بیننده خود در اینستاگرام، ساعت به ساعت به این اتفاق بزرگ عکس العمل نشون میدن.
به دنبال این حادثه، رضا رشید پور، مجری برنامه پر مخاطب حالا خورشید شبکه سوم سیما، ساعاتی پیش، با منتشر کردن اسنادی که واسه اولین بار رسانه ای می شد، جنبه های فنی فرودگاه یاسوج و سیستم ناوبری و اخطار هواپیما ۲۵ ساله ATR هواپیمایی شرکت آسمون رو بررسی کرد که بازتابای زیادی پیدا کرده.

اون در بخشی از برنامه حالا خورشید دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۶ به مدت ۲۰ دقیقه، اسنادی که به وسیله ۱۰ تن از خلبانان زبده ایرونی در اختیار ایشون قرار گرفته بود و اسنادی پنهونی هم حساب نمی شد رو رونمایی کرد.
این اسناد نشون میده که وضعیت فنی فرودگاه یاسوج در چند هفته گذشته به چه صورتی بوده و چیجوری تراژدی ATR تا حدودی می تونه از کیفیت فنی فرودگاه مربوطه سر گرفته باشه.

یکی از اسنادی که رضا رشید پور در برنامه امروز صبح رونمایی کرد، سند AIPه. این سند، فنی در صنعت هوایی به معنی: Airport Improvement Program یا برنامه پیشرفت فرودگاهه که مشخص میکنه که وضعیت تکنیکال فرودگاه مقصد از جنبه های جور واجور به چه صورته. مثلا رادار هست یا خیر و اگه رادار هست، فعاله یا نه!

در اسنادی که این برنامه از AIP فرودگاه یاسوج منتشر کرد، اطلاعاتی درباره وجود رادار پیشرفته در این فرودگاه وجود نداره. در یکی از اسنادی که در برنامه نشون داده شد، سندی به نام NOTAMه که اطلاعات فرودگاه به خلبانان رو اعلام میکنه تا اگه در فرودگاه مقصد، مشکل یا چالشی هست در جریان باشن و واسه پرواز، برنامه ریزیای مربوطه رو در نظر داشته باشن.

نوشته دیگر :   ۹ آزمایش باورنکردنی و شوکه کننده تاریخ که توسط انسان انجام شده اند [قسمت اول]

در بخشی از NOTAM فرودگاه یاسوج، عبارتی درج شده که رشید پور در این برنامه اونو خواند که به این شرحه:

DME YSJ ASSOCIATED WITH DVOR CH IRY NOT OPP DUE TO POWER

این سند مربوط به همون روز اتفاق تراژدی ATRه و نشون میده که لوازم راداری فرودگاه به دلیل نبود سیستم برق رسانی و انرژی، فعال نبوده و از دسترس خارج بوده.
پس خلبان باید با اون شرایط آب و هوایی خاص منطقه، خود  با روشای دیگه (مثل تقرب)، نسبت به پیدا کردن باند و فرود اقدام می کرده.

سند دیگری که رشید پور در برنامه صبح امروز خود به نمایش عمومی گذاشت، سندیه که نشون میده که به طور کل، فرودگاه یاسوج، رادار پیشرفته نداشته.

سند دیگری که در این برنامه رونمایی شد و نشون دهنده ضعف سیستم ایمنی هوایی کشوره، نامه مدیرکل ایمنی سازمان هواپیمایی کشور به رییس سازمان هواپیمایی کشور، مهندس عابد زاده بوده که وضعیت ایمنی ایر لاینای ایرونی رو نشون میده.

طبق اطلاعاتی که رشید پور از روی این سند تقریبا ناخوانا خواند، رتبه بعضی از شرکتای هوایی ایران از نظر ایمنی پرواز، در بین ۷۴۴ شرکت هوایی جهان خیلی مهم بود: رتبه ۲۷-رتبه ۳۰-رتبه ۳۸-رتبه ۸۳ و رتبه ۹۴. این رتبه ها هر اندازه به ۱ نزدیک تر بشن، فلاکت ایمنی  اون شرکت هواپیمایی رو مشخص می کنه.

تنها یه شرکت ایرونی در این سند ممیزی کیفی ایمنی ،تونسته رتبه خوبی رو از نظر ایمنی با رتبه ۵۷۹ بدست آورد که به نام شرکت اشاره نشد.
مجری برنامه در انتهای بررسی این اسناد از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور خواست تا به مدت ۶۰ دقیقه تو یه برنامه زنده تلویزیونی، نظرات خود رو درباره مستندات مطرح شده این برنامه ارائه بدن.

با امید به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به منتشر کردن این اسناد، جواب راضی کننده ای در اختیار فکرا عمومی بذاره.