پایان نامه مدیریت در مورد : بانکداری الکترونیک

خودپرداز، پایانه‌های فروش و پایانه‌های شعب در دورۀ زمانی مهر ۱۳۸۳ تا آبان ۱۳۹۰ نشان می‌دهد. این نسبت‌ها نشان‌دهندۀ افزایش عدم تناسب تعداد کارت‌های صادره با خودپردازهاست (استاندارد تقریبی ۱۰۰۰ کارت به ازای هر خودپرداز است) و در مقابل نسبت کارت به پایانه‌های فروش، بهبود خوبی یافته است. علی‌رغم توسعۀ خوبی که در بخش پایانه‌های شعب صورت گرفته، نسبت کارت به این ابزار نیز بدتر شده است؛ که البته با توجه به هدف بانکداری الکترونیکی، برای دور کردن مشتری از عملیات شعبه‌ای، بایت آن نگرانی وجود ندارد. (اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، 1391)
 

تراکنش‌ در مجاری مختلف
متوسط تعداد تراکنش‌ها بر روی تجهیزات، با فرض ثبات شرایط کلی، نشان می‌دهد که به طور متوسط اقبال عمومی نسبت به آن ابزار چگونه بوده است. در جدول زیر، متوسط تعداد تراکنش بر روی ابزارها از تیرماه ۱۳۸۵ تا آبان ۱۳۹۰ نشان داده شده است. همان‌طور که معلوم است، در فاصلۀ زمانی ابتدا تا انتهای دوره، متوسط تعداد تراکنش‌ها بر روی خودپردازها، پایانه‌های فروش و پایانه‌های شعب هر سه افزایش یافته است. افزایش معنادار تقریباً دو برابری تعداد تراکنش‌های خودپردازها، نشانۀ تراکم تقاضا برای خدمات خودپردازهاست و به‌طور متوسط روزانه شامل بیش از ۳۳۵ تراکنش می‌شود که می‌تواند استهلاک زودرس دستگاه‌های خودپرداز را به ارمغان آورد. علاوه بر این، همان‌طور که در بخش تناسب کارت با خودپرداز گفته شد، این تراکم نشان دهندۀ پایین بودن سرانۀ خودپرداز به ازای هر کارت است و باید برای رفع این مشکل اقدامی صورت گیرد. به طور مطلق نیز در این دو مقطع زمانی، افزایش چشمگیری در تعداد تراکنش‌ها روی درگاه خودپرداز اتفاق افتاده است و از نزدیک به ۳۲ میلیون به ۲۳۹ میلیون تراکنش در آبان سال ۱۳۹۰ رسیده است که هم ناشی از افزایش تعداد خودپردازهاست و هم افزایش تعداد تراکنش روی هر دستگاه.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در این فاصلۀ زمانی، تعداد مطلق تراکنش پایانه‌های فروش نیز افزایش چشمگیری داشته است و از ۷۵۰ هزار در ماه به ۱۱۶ میلیون تراکنش افزایش یافته است که همچون خودپردازها، هم مرهون افزایش کمّی پایانه‌های فروش است، هم بهبود کیفی آن‌ها که منجر به بهبود بسیار خوبی در متوسط تراکنش‌ها شده است و از متوسط نزدیک به ۹ تراکنش در ماه به ازای هر پایانه، به رقم متوسط ۶۱ تراکنش رسیده است. هر چند که ممکن است بخش قابل توجهی از این تراکنش‌ها، تراکنش خرد باشد، اما این توفیق در جلب عموم مردم به انجام تراکنش‌های الکترونیکی را نباید از نظر دور داشت.

شاخص دیگری که در بخش میزان استفاده از تجهیزات و تراکنش روی درگاه‌های متفاوت مورد توجه است، میزان تراکنش‌ها در دو مجرای خودپرداز و پایانه‌های فروش نسبت به هم است. هر چه این شاخص به خودپرداز نزدیک باشد، نشان می‌دهد، نسل اول بانکداری الکترونیکی (عملیات نیمه الکترونیکی) غلبۀ بیشتری دارد و هرچه به سمت پایانه‌های فروش یا مجاری جدید نزدیک باشد، نشان دهندۀ رونق عملیات واقعی پرداخت الکترونیکی است. در تیرماه ۸۵، از مجموع عملیات در این دو درگاه، سهم خودپرداز، نزدیک به ۹۸ درصد و سهم پایانه‌های فروش با ۷۵۰ هزار تراکنش در ماه، نزدیک به ۲ درصد بود. با فعالیت‌های انجام شده در این مدت و بلوغ نسبی صنعت پرداخت الکترونیکی در کشور، این نسبت در آبان ۱۳۹۰ به حدود ۶۷ درصد در مقابل ۳۳ درصد رسیده است و نشان دهندۀ اقبال عمومی جامعه به خریدهای الکترونیکی و استفادۀ کمتر از پول فیزیکی است. نمودار ۲، این روند را از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ نشان می‌دهد.
مبلغ تراکنش‌‌ها
شاخص مبلغ تراکنش‌ها در کنار تعداد تراکنش‌های انجام شده روی هر پایانه، می‌تواند نشان دهندۀ میزان کارایی ابزار الکترونیکی مورد استفاده باشد. علاوه بر این، مبلغ کل تراکنش روی کل شبکه معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد بانکداری الکترونیکی کشور است. همگام با توسعۀ بانکداری الکترونیکی در کشور، مبلغ کل تراکنش روی درگاه‌های مختلف نیز افزایش چشمگیری یافته است؛ به‌طوری که این مبلغ در مورد خودپردازها از ۷ هزار میلیارد ریال در تیرماه سال ۸۵، به ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در آبان ۱۳۹۰ و در پایانه‌های فروش در همین زمان از ۴۶۰ هزار میلیون ریال به ۲۱۸ هزار میلیارد ریال افزایش بالغ شده است و حجم تراکنش‌های پایانه‌های شعب نیز از ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۱۴۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. جمع کل تراکنش این سه کانال، ماهانه مبلغی بالغ بر ۶۸۰ هزار میلیارد ریال می‌شود و نشان دهندۀ حجم عظیمی از مراودات پولی بر بسترهای بانکداری الکترونیکی کشور است.

در جدول ۶، مبلغ تراکنش‌های ماهانه در مجاری مختلف از تیرماه ۱۳۸۵ تا آبان ۱۳۹۰ آمده است.
نگاهی به اعداد جدول ۶ و مقایسۀ آن با کمیت ابزارها (جدول ۱) و تعداد تراکنش‌ها (جدول ۵) نیز اطلاعات مفیدی در اختیار ما می‌گذارد. در حالی که در تیرماه سال ۱۳۸۵، هر خودپرداز به‌طور متوسط، ۱ میلیارد ریال تراکنش داشت، این رقم در آبان ۱۳۹۰ به ۸ میلیارد ریال رسیده است. مبلغ هر تراکنش الکترونیکی روی خودپرداز نیز از ۲۲۰ هزار ریال به ۸۹۰ هزار ریال در سال ۹۰ افزایش یافته است. در جدول ۷ متوسط کل مبلغ تراکنش هر ابزار پرداخت در ماه و مبلغ متوسط یک تراکنش روی درگاه‌ها نشان داده شده است. (اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، 1391)
بانک رفاه کارگران ایران
بانک رفاه در اجرای  تبصره ماده 39 قانون بودجه سال 1338 کشور و ماده 38 سازمان بیمه های اجتماعی به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تامین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندیهای طبقه کارگر در تاریخ 27/5/1339 تشکیل و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین 1340 با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد. سرمایه اولیه این بانک چهارصد میلیون ریال و از سوی سازمان تامین اجتماعی تامین شد. بانک رفاه یک بانک تجاری شناخته شده و با  پنجاه و سه سال تجربه در ارائه خدمات بانکی، بهره مندی از 10639 نیروی انسانی و در اختیار داشتن 1071شعبه فعال در سراسر کشور، می کوشد از طریق ارائه مطلوب انواع خدمات بانکی، رضایت عموم اقشار جامعه را تامین نماید.
این بانک با برخورداری از اعتماد مردم و توانمندی بالای سرمایه انسانی خود ، در اجرای سیاست های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی ، خدمات ارزشمندی را صادر کنندگان کشور ارائه می‌دهد. بانک رفاه از نظر بانک های معتبر بین المللی، یکی از خوشنام ترین بانک های تجاری محسوب می شود که با داشتن کارگزاران منتخب از بانک های تراز اول دنیا ، نیاز های مشتریان خود در عملیات بانکی بین المللی را مرتفع می سازد. (وبسایت بانک رفاه، اسفند 1392)
ترکیب نیروی انسانی بانک از لحاظ تحصیلات در پایان بهمن ماه 1392
 

تعداد کارکنان
تحصیلات
262
زیر دیپلم
2911
دیپلم
1820
فوق دیپلم
5132
 لیسانس
512
فوق لیسانس
2
دکتر
ترکیب نیروی انسانی از لحاظ جنسیت در پایان بهمن  ماه 1392
 
جنسیت
تعداد کارکنان
زن
1951
مرد

 
 
8688
جمع
10639
 
  
 تعداد واحدهای بانک در سال 1392
 
تعداد واحدهای صف
ادارات امور شعب
 ادارات مرکزی
مدیریت امور
1071
35
37
15
 
خدمات الکترونیکی
بانک رفاه با درک نیاز مشتریان مبنی بر انجام غیر حضوری امور بانکی خود و عدم مراجعه به شعب بانک، نسبت به ارائه خدمات متنوع بانکی بصورت الکترنیکی و غیر حضوری اقدام نموده که از آن میان می‌توان به خدمات زیر اشاره نمود:
ارائه انواع کارت پرداخت الکترونیکی همچون: رفاه کارت همراه، کارت هدیه، کارت خانواده، بن کارت و …
نصب و راه‌اندزی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) در مناطق مختلف جهت سهولت دسترسی مشتریان به خدمات ارائه شده از طریق این دستگاه ها
نصب پایانه‌های فروشگاهی در فروشگاهای مختلف به منظور تسهیل در خرید کالا و خدمات بصورت الکترونیکی
سامانه بانکداری اینترنتی با ارائه قابلیت دسترسی به خدمات بانکی مانند اطلاع از مانده حساب، انتقال وجه، ساتنا، پایا، پرداخت قبوض و … را برای مشتریان در هر مکان و هر زمان
درگاه پرداخت اینترنتی به منظور پرداخت مبالغ خرید کالا یا خدمات برای مشتریان بصورت الکترونیکی و از طریق اینترنت
سامانه تلفنبانک و موبایل بانک جهت دسترسی به اطلاعات حساب و خدمات بانکی از طریق تلفن همراه
سامانه SOD جهت اطلاع از مشخصات حساب مانند مانده حساب وضعیت برگ چک و… از طریق پیامک، (وبسایت بانک رفاه، 1392)
2-20-1. روند تغییرات خدمات الکترونیکی بانک رفاه
با توجه به مدارک بدست آمده از اداره آمار بانک رفاه، اطلاعات جمع آوری، پالایش و همگن شد. اما به دلیل اینکه تعداد داده ها که به تفکیک ماه و مربوط به یک بازه متغیر تقریباً 7 ساله می باشد لذا به ناچار تنها به ارائه نمودار تغییرات آن اکتفا می کنیم.
خلاصه فصل دوم
بنابراین با پیدایش پول الکترونیکی و گسترش روز افزون بانکداری الکترونیک، تغییری در نقش سنتی بانک‌ها تجهیز و تخصیص منابع در نظام مالی رخ نخواهد داد. به عبارت دیگر در این دوره نیز واسطه‌گری مالی یک ضرورت گریز ناپذیر است و بانک‌ها همچنان به عنوان واسطه بین وام دهندگان و وام گیرندگان فعالیت خواهند کرد اما ساختار نهادی بازار مالی در جهت بهبود کارکرد کل بازار و در نتیجه ارتقای سطح کارایی تغییر خواهد کرد.در فصل سوم در مورد روش تحقیق و مدل به کار رفته در انجام آزمون ها بیشتر توضیح خواهیمداد.
3
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه
در این فصل به توضیح و تفسیر هرچند اندک نرم افزار به کار گرفته شده، متغیرها و فرضیات، تحلیل ها و روش های مورد آزمون خواهیم پرداخت.
متغیرها
در این تحقیق به بررسی تغییرات تعدادی از متغیرهای مورد نظر و بررسی اثرات آنها بر روی هم می پردازیم. در این راستا اطلاعاتی از اداره آمار بانک رفاه جمعآوری شده است. تعدادی از این اطلاعات به صورت روزانه و تعدادی نیز ماهانه می باشند. اطلاعاتی جمع آوری شده و علائم اختصاری به کار رفته در این تحقیق به شرح زیر می باشند:
اطلاعات روزانه:
ردیف
شرح
دوره
اطلاعات
از
تا
علامت
اختصاری
1
داررائی نقد
روزانه
شهریور 88
اسفند 91
Cash
2
بدهی
روزانه
شهریور 88
اسفند 91
Debt
3
نقدینگی (دارائی نقد – بدهی)
روزانه
شهریور 88
اسفند 91
Liquidity
4
نقد ابتدای روز
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
C1
5
مبلغ مورد درخواست منطقه
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
Ra
6
مبلغ حواله شده اداره خزانه
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
TC
7
نقد انتهای روز
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
C2
8
خالص کاهش وجوه نقد منطقه
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
NDC
9
خالص افزایش وجوه نقد منطقه
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
NIC
10
انتقال اضافه وجه نقد منطقه به حساب خزانه
روزانه
مرداد 91
اردیبهشت 92
Ctt
اطلاعات ماهانه:
ردیف
شرح
دوره اطلاعات
از
تا
علامت اختصاری
1
تغییرات تعداد کارت تهران
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chCARDteh
2
تغییرات تعداد کارت استانها
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chCARDuns
3
تغییرات تعداد کارت کل کشور
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chCARDsum
4
تغییرات تعداد دستگاه ATM تهران
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chATMteh
5
تغییرات تعداد دستگاه ATM استانها
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chATMuns
6
تغییرات تعداد دستگاه ATM کل کشور
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chATMsum
7
تغییرات تعداد دستگاه POS تهران
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
chPOSteh
8
تغییرات تعداد دستگاه POS استانها
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
chPOSuns
9
تغییرات تعداد دستگاه POS کل کشور
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
chPOSsum
10
تغییرات تعداد پایانه شعب تهران
ماهانه
مهر 84
مهر 91
chTERMteh
11
تغییرات تعداد پایانه شعب استانها
ماهانه
مهر 84
مهر 91
chTERMuns
12
تغییرات تعداد پایانه شعب کل کشور
ماهانه
مهر 84
مهر 91
chTERMsum
13
تغییرات تعداد کل درگاههای تهران
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chPORTteh
14
تغییرات تعداد کل درگاههای استانها
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chPORTuns
15
تغییرات تعداد کل درگاههای کل کشور
ماهانه
خرداد 84
مهر 91
chPORTsum
16
تعداد تراکنش از طریق ATM در تهران
ماهانه
تیر 85
مهر 91
numATMteh

17
تعداد تراکنش از طریق ATM در استانها
ماهانه
تیر 85
مهر 91
numATMuns
18
تعداد تراکنش از طریق ATM در کل کشور
ماهانه
تیر 85
مهر 91
numATMsum
19
تعداد تراکنش از طریق POS در تهران
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
numPOSteh
20
تعداد تراکنش از طریق POS در استانها
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
numPOSuns
21
تعداد تراکنش از طریق POS در کل کشور
ماهانه
اسفند 85
مهر 91
numPOSsum
22
تعداد تراکنش از طریق پایانه شعب در تهران
ماهانه
تیر 85
مهر 91
numTERMteh
23
تعداد تراکنش از طریق پایانه شعب در استانها
ماهانه
تیر 85
مهر 91
numTERMuns
24
تعداد تراکنش از طریق پایانه شعب در کل کشور
ماهانه
تیر 85
مهر 91