عوامل موثر در جذب منابع مالی بانک ها

روش دیگراستفاده از سیستم پیشنهادها برای دستیابی به اطلاعات لازم است. پل ارتباطی بین خواسته‌های بالقوه مشتری و محصول مورد نظر، خلاقیت و نوآوری است. برای رسیدن به نوآوری و تولید محصولات جدید نیاز به خلاقیت است. سیستم استخدام و سیستم آموزش و سیستم اصلاح روشها می‌توانند در استخدام و پرورش افراد خلاق نقش مؤثری داشته باشند. از طرفی سیستم روابط عمومی باید به گونه‌ای باشد که نظرات مشتریان را به افراد خلاق ارایه کند. در چنین حالتی افراد خلاق با شناسایی مشکلات، اقدام به نوآوری در روشها و محصولات بانکی کرده و زمینه بازاریابی مناسب و بلند مدت را فراهم می‌کنند. (یزدانی دهنوی،محسن)
2-25- نیروی انسانی دانش مدار
نیروی انسانی با کیفیت و دانش مدار مهمترین مزیت رقابتی سازمان و کمیاب ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. ارائه محصولات و خدمات متفاوت و متمایز با کیفیت، کاهش هزینه ها، خلاقیت و نوآوری و افزایش رقابت پذیری از مزایای وجود منابع انسانی کیفی و دانش مدار است. لذا سازمانهای پیشرو با درک این حقیقت، تلاش وصف ناپذیری جهت به کارگیری بهینه از این منبع کلیدی در حوزه‌های گوناگون از جمله کیفیت، تولید و مدیریت به منظور تحقق اهداف استراتژیک خود با استفاده از شیوه‌ها و نظامهای نوین اثربخش کرده‌اند.
لستر تارو می‌گوید: مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. تارو از انقلابی خبر می‌دهد که نیروی حرکت خود را از مغزها می‌گیرد و ارزش مغزها را بالا می‌برد. بی شک عصر حاضر، عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها، انسانها هستند. انسانهایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم‌ترین منبع قدرت یعنی تفکر، می‌توانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمانها را پدید آورند. (خلاصه مقالات اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی، ۱۳۸۲)
به واقع، در جهان پرشتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آنچه که موجبات تحقق مزیت رقابتی سازمانها را تضمین می‌کند. نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویا است. از این روست که در عصر حاضر، منابع انسانی دانشگر به عنوان مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده‌ترین دارایی نامشهود قلمداد شده و اعتقاد سازمانها نیز بر آن است که باید کارکنان را پایه و اساس بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرایندهای سازمانی دانست و لذا باید این عامل را مبنای اصلی فرایند افزایش کارایی و اثربخشی و همچنین با ارزش ترین سرمایه و کلید طلایی رقابت قلمداد کرد.
اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، نگاه کم و بیش این نظامها به منابع انسانی و نقش آنها در تحقق اهداف مورد نظر است. چنانکه مدل تعالی سازمانی توسعه و مشارکت کارکنان و همچنین یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر را جزو مفاهیم بنیادین خود قلمداد کرده و اشاره دارد که سازمانهای سرآمد، اهمیت روزافزون سرمایه‌های فکری کارکنان خود را دریافته‌اند و از دانش آنها در جهت تحقق اهداف کمی و کیفی خود بهره می‌برند. این سازمانها دانش کارکنان را جذب و حفظ کرده و اشاعه می‌دهند تا از این طریق یادگیری در طول و عرض سازمان به بیشترین میزان خود برسد. همچنین سازمانهای سرآمد براساس مدل تعالی سازمانی، کارکنان خود را ترغیب می‌کنند تا نگاهشان به سازمان و قابلیتهای فردی شان نگاهی دورنگر و فراتر از نیاز امروز باشد، لذا ضمن حفظ و نگهداری دقیق سرمایه‌های فکری‌شان و حمایت از توسعه آنها، در زمان مقتضی و متناسب با تغییرات مورد نیاز از این سرمایه‌ها برای کسب نتایج تجاری استفاده می‌کنند.
منابع انسانی دانشگر، خلاق و با کیفیت نقشی انکارناپذیر در استقرار مطلوب نظامهای کیفی ایفا می کنند و البته تاکید این نظامها خود موید این مطلب است و لذا بدیهی است با در اختیار داشتن این با ارزشترین سرمایه و تلاش در جهت جذب، نگهداری، پرورش و توسعه آن می‌توان به نتایج مطلوبی از جمله ایجاد ارزش افزوده بیشتر، بهبود اثربخشی و کارایی، افزایش قابلیت رقابت سازمان، نوآوری در محصول و خدمات، حفظ جذب و اشاعه دانش و در نهایت چالاکی سازمان دست پیدا کرد.(دینی، غلامعلی)
اشاره به یافته‌های یک پژوهش که براساس آن، مشخص گردیده است ۳۸ درصد درآمد و ۶۱ درصد سود سازمانهای بزرگ و موفق جهان، ناشی از نوآوریهاست و این نوآوریها به دست منابع انسانی مستعد، ماهر و با انگیزه صورت می گیرد، می‌تواند موید صحت مطالب پیش گفته باشد. ( ابوالعلایی، بهزاد، ۱۳۸۳ )
2-26- عوامل موثر در جذب منابع مالی بانک ها
جذب منابع از اهداف کلیدی و اساسی و راهبردی بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری به شمار می‌رود. و نقش ویژه‌ای در ارائه خدمات بانک‌ها ایفا می‌کند و شاخص مهمی در ارزیابی میزان موفقیت بانک‌ها محسوب می‌شود.
  در ایران طی سال‌های اخیر بانک‌ها در زمینه فن‌آوری الکترونیکی که عامل مهمی در تجهیز منابع بانکداری نوین محسوب می شود، به پیشرفت‌های نسبتاً خوبی دست یافته‎اند، لیکن خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها از لحاظ تنوع و کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله دارد ومیزان رضایت‌مندی مشتریان مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.
 در حال حاضر مؤسسات مالی و بانک‌ها در کشورمان برای جذب منابع مالی و متنوع کردن خدمات برنامه‌ای را ارائه نداده‌اند و مشابه بودن خدمات بانکی با یکدیگر در بانک‌های مختلف دلیلی بر صحت این ادعاست.
در بازارهای رقابتی امروز، جذب منابع مالی مهمترین هدف هر مؤسسه مالی می‎باشد،
از این رو، در آینده‌ای نه چندان دور بانک‌ها و مؤسسات مالی در ایران، برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، چاره‌ای جز پرداختن به عواملی که سبب جذب بهینه منابع می‎شود ندارند.(یزدانی دهنوی،1384)
2-27- انواع مهارت‎های لازم برای جذب منابع مالی در بانک‎ها
در یک تقسیم‎بندی کلی مهارت‌های مورد نیاز کارکنان در 3 گروه اصلی مهارت‎های فنی، مهارت‎های انسانی و مهارت‎های ادراکی دسته‎بندی می‎شوند. تمامی کارکنان در سازمان‎ها با این مهارت‎ها سروکار دارند، لیکن درجه استفاده و کاربرد این مهارت‎ها بستگی به نوع شغل و پست سازمانی افراد دارد. (یزدانی ، 1384: 24)
2-27-1- مهارت های فنی
  مهارت‎های فنی یعنی توانایی به کاربردن دانش، روش و تکنیک و وسایل لازم برای اجرای وظایف خاص که از طریق تجربه، آموزش و تعلیم به دست می‎آید. آشنا بودن با شغل و زمینه کار، نحوه انجام کار، ارزیابی کار، انجام دادن کار به نحو صحیح و متخصص بودن یا حرفه‎ای بودن درشغل خود تحت عنوان مهارت‎های فنی دسته‎بندی می‎شوند.
2-27-2- مهارت های انسانی
  مهارت‎های انسانی یعنی توانایی کارکردن، تعامل و ارتباط با دیگران و ایجاد انگیزش در فرد یا گروه. بسیاری از افراد از نظر فنی مهارت بالایی دارند ولی از لحاظ روابط انسانی شایستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال امکان دارد یک نفر از نظر گوش دادن به حرف دیگران بسیار ضعیف باشد و تحمل شنیدن حرفی را نداشته باشد. از این رو نمی‎تواند دیگران را درک کند و مشکلات و مسائلی که بین افراد جامعه پیش آمده را حل نماید .
2-28- نقش عوامل سرمایه فیزیکی درجذب منابع مالی بانک ها
امروزه سرمایه فیزیکی بطور معجزه آسایی در جذب منابع تاثیر فراوان دارد و مشتریان زیادی را به سوی بانک‌ها می‌گشاند. محیطی آراسته، تجهیزات مدرن، نمایی مناسب، کارکنان شیک پوش در سوق دادن منابع به شعب بسیار مؤثر است.