رسانه های الکترونیکی

شکل جدیدی از تبلیغات نیز توسط شبکه های تلویزیونی کابلی به شکلی هوشمندانه در اختیار بینندگان قرار می گیرد. به عنوان مثال در هنگام پخش یک فیلم سینمایی با مضمون فلسفی، هیچگاه نوشابه یا خوراکی تبلیغ نمی شود. از یک برنامه ای که مورد علاقه بیننده است استفاده می شود تا محصولات مرتبط با همان علاقه نیز به بیننده معرفی شوند. به عبارت دیگر رابطه منطقی میان تبلیغ و برنامه وجود دارد.
استفاده از تابلوها یا صفحات الکترونیکی بزرگ برروی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس ها نیز از شیوه های جدید تبلیغات محسوب می شوند که در کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، هنگ کنگ و… به تبلیغ یا اطلاع رسانی مشغولند.
نوع جدید دیگری از تبلیغات ارسال پیام بر روی تلفن همراه است. به دلیل نزدیک بودن و در دسترس بودن همیشگی تلفن همراه در نزد صاحبان آنها، شانس دیدن و پسندیدن محصولات تبلیغاتی را به شدت بالا می برد. بزودی پژوهشگران ژاپنی تبلیغات رسانه ای جدیدی را به نام «باران اطلاعات» به جهان عرضه خواهند کرد. شبکه خبری بی . بی .سی در آخرین گزارش های خود اعلام کرد محققان آزمایش ژاپنی «سایبرسالوشن» تا چند سال دیگر پروژکتورهایی را اختراع می کنند که در نقاطی خاص باران های اطلاعاتی تولید خواهند کرد. قطره های بارانی در اثر برخورد با زمین حرکت های مواج تولید می کنند و همچنین اگر مردم وارد این منطقه بارانی شوند، می توانند آگهی ها را از طریق قطره هایی که روی دست آنها می افتد، ببینند.
به اعتقاد «یوکوایشی» از پژوهشگران این پروژه، تبلیغاتی که روی دست مصرف کننده ظاهر می شودمی تواند او را متقاعد کند که این پیام واقعاً برای او تهیه شده است .(لالمی ،1384،روزنامه ایران)
یک نوع دیگر از تبلیغات نوین، تبلیغات زیر آستانه حسی یا نامرئی است که اولین بار توسط یک متخصص امور تبلیغات بنام جیمز ویکاری بکار رفت. او هنگام نمایش فیلم اسپارتاکوس در سالن سینما عبارت پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان روی پرده سینما انداخت. پس از آن، تماشاگران در خلال فیلم تمایل زیادی به پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند.(شاه محمدی ،68:1385)
این شیوه در آن، آگهی دهنده پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گسترده شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد. بدین منظوراز شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می شود.
البته درباره موثر بودن یا موثر نبودن این نوع تبلیغات اختلاف نظر بسیار است. برخی از متخصصان تبلیغات، قاطعانه تبلیغات زیر آستانه حسی را رد می کنند و برخی دیگر آن را بسیارموثر می دانند.
موسسه های تبلیغاتی نوین :
موسسه های تبلیغاتی نوین به دلیل تقاضاهای تخصصی برای طراحی و اجرای تبلیغات به وجود آمدند. ارتباطات یک حوزه تخصصی در مدیریت گردید، که نیازمند تفکر، پیام، سبک و تکنیک های مدیریتی حرفه ای بود. ولنی پالمر اولین موسسه تبلیغاتی را در سال 1840 در آمریکا تأسیس کرد. پالمر به عنوان یک عضو مشهور از دنیای تبلیغات، نویسنده ای زبردست و طراحی خلاق در تبلیغات بود. موسسه های بیشتری وارد عرصه تبلیغات شده اند و به تحقق اهداف تبلیغاتی سازمان ها کمک کردند. پایان قرن نوزدهم شاهد توسعه موسسه های تبلیغاتی بود که باعث شکل گیری تکنیک های تبلیغاتی و بازاریابی سطح بالایی گردید.
در اوایل قرن بیستم، تبلیغات شدت بیشتری یافت . روانشناسان نیز مدل هایی برای کمک به تبلیغات بسط دادند. تبلیغات به عنوان هنر فروشندگی در نیمه دوم قرن بیستم مطرح شد و تحقیقات در حوزه تبلیغات به عنوان بخش مهمی از مدیریت تبلیغات گسترش یافت. (حسنقلی پور، 16:1388)
رسانه الکترونیک :
در آغاز قرن بیستم تبلیغ کنندگان شروع به استفاده از رسانه های الکترونیکی برای مقاصد خود نمودند.با اختراع تکنولوژی بی سیم، توسط مارکنی در سال 1865، تبلیغات رادیویی از سال 1920بسیار فراگیر شد و اولین آگهی بازرگانی در رادیو پخش شد. در سال 1950تلویزیون به عنوان رسانه اصلی تبلیغات محسوب شد. به خاطر ویژگی های بصری و گفتاری، تلویزیون تقریباً تبدیل به یک رسانه اصلی و محبوب برای پخش تبلیغات گردید. و در نهایت در سال 1960 استفاده فراگیر از تلویزیون رنگی موجب تسریع روند تبلیغات تلویزیونی گردید.(همان:16)
رسانه های الکترونیک به معنی انتشار اطلاعات در دوره های زمانی مشخص در قالب صفحات وب بر روی یک شبکه ی اطلاع رسانی یا روی اینترنت است.
محتویات چنین رسانه ای به جای چاپ شدن بر روی کاغذ، به صورت فایل های رایانه ای در حافظه ی یک رایانه قرار دارد. این فایل ها که در قالب خاصی به نام صفحات وب منتشر می شوند، در دوره های زمانی معینی در یک شبکه ی اطلاع رسانی متصل به اینترنت قرار می گیرند و مخاطبان چنین نشریاتی یعنی افرادی که با رایانه شخصی خود به آن شبکه متصل می شوند، می توانند صفحات روزنامه را روی صفحه نمایش رایانه خود ببینند و یا آن را روی کاغذ چاپ و سپس مطالعه کنند. اتصال به شبکه ی اطلاع رسانی مورد نظر ممکن است از طریق اینترنت یا در یک شبکه ی داخلی (اینترنت) صورت پذیرد.(احمدزاده ،162:1390)
کارکردهای اجتماعی تبلیغات :
تبلیغات کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد که به اختصار به تعدادی از آنها اشاره می شود :
1) افزایش سطح استاندارد زندگی : تبلیغات باعث افزایش سطح آگاهی جامعه از محصولات جدید و کاربردهای مؤثر آنها برای
افزایش سطح رفاه زندگی است. تبلیغات با ایجاد تقاضا برای این محصولات رفاه عمومی در جامعه را افزایش می دهد و باعث بهبود سطح استاندارد زندگی می گردد.
با نگاهی گذرا به محصولاتی که امروزه در منزل ما وجود دارند این مسئله به وضوح دیده می شود.
2) افزایش آگاهی در مناطق دورافتاده و غیر شهری : تبلیغات از طریق رسانه ای مثل تلویزیون به دورترین نقاط هم می رسد و به افراد ساکن آن مناطق درباره محصولات جدید و طریقه استفاده از آنها آموزش می دهد. بدین ترتیب آنها نیز در جریان امور روزمره قرار می گیرند.
3) ایجاد اشتغال : تبلیغات با افزایش تقاضا، زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم می کند. علاوه بر آن تعداد بسیار زیادی نیز در خود صنعت تبلیغات مشغول بکار هستند.
4) کمک به حل مسائل اجتماعی : تبلیغات با مطرح کردن عوامل اجتماعی در حل بحران های اجتماعی نقش زیادی دارد. آموزش رفتارهای مثبت در جامعه، مبارزه با اعتیاد، مبارزه با تبعیض، مبارزه با کودک آزاری، حمایت از حقوق اقشار آسیب پذیر و هشدار درباره بیماری های فراگیر مثل ایدز از آن جمله است.