اما این کل ماجرا نیست. ارتباط جنبههای دیگری هم دارد که کمتر مشهودند. مثلاً فرافکنی هویت در حین مذاکره درباره رابطه و یا تعریف ارتباط از سوی تعامل کنندگان. تعامل کنندگان با انتخاب موضوع بحث (و موضوعاتی که باید از آنها اجتناب کرد)، بخصوص با انتخاب کلمات و شکلهای ابراز، لهجهها، سرعت گفتار و کل ویژگیها و رفتارهای غیر کلامی، به ارائه خود یا کنترل برداشت میپردازند. منظور تعامل کننده، ارائه مثبت خود در نظر عموم و اصولاً ارائه خود به شکلی خوشایند است.
ایجاد برداشتی صحیح و مطلوب در اذهان، چند فایده مهم دارد، ازجمله اینکه علاوه بر پاداشهای مادی، منافع اجتماعی همچون تائید، دوستی و اقتدار را هم در پی دارد. گافمن (۱۹۵۹) بر اهمیت حفظ صورتکها- که درواقع ابزار ارزشمندی شخص هستند- توسط بازگران اجتماعی تاکید میورزد- صورتک عبارت است از ابزار ارزشمندی خودمان در حضور دیگران- گافمن متوجه شد که بازیگران اجتماعی نهتنها سعی میکنند صورتک خود را حفظ کنند، بلکه مراقب هستند تا صورتک طرف مقابل را نیز بیاعتبار نسازند. براون و لوینسون (۱۹۷۸) در یکی از فصول ارزشمند کتاب خود به این نکته اشاره میکنند که مودب بودن، شیوهای برای کاهش احتمال لو رفتن صورتک است (همان منبع،۱۳۸۷).
۷- ارتباط برگشت ناپذیر است
به بیان ساده میتوان گفت که وقتی چیزی را گفتیم نمیتوانیم آن را «پس بگیریم» گاهی با فاش کردن یک راز، اعتماد دیگران را از خودمان سلب میکنیم اما دیگر کار از کار گذشته است و گفته ما برگشتناپذیر است.
البته منظور این نیست که نمیتوان پیامدهای شخصی و رابطهای این عمل را اصلاح کرد. ما برای اصلاح وقایع و برای آنکه کمتر سرزنش شویم باید ماجرا را دوباره تعریف کنیم، به همین خاطر به مکانیسم شرح متوسل میشویم. منظور ما از شرح، توضیح دادن اعمال مبهم و مشکل آفرین است (همان منبع، ۱۳۸۷).
۲-۲-۳ عناصر و اجزای ارتباط
در هر ارتباط عناصر گوناگونی وجود دارند که با توجه به ترکیب آنها طرز برقراری جریان ارتباط روشن میشود. این عناصر با توجه به نوع ارتباط متفاوتاند:
۱- ارتباط مستقیم: این ارتباط ساده ترین جریان ارتباطی را داراست و شامل سه عنصر: گیرنده پیام، فرستنده پیام و پیام میباشد.
۲- ارتباط غیرمستقیم: در این نوع ارتباط عنصر جدیدی به نام وسیله ارتباطی به ۳ عنصر ارتباط مستقیم افزوده میشود.
۳- ارتباط جمعی: در ارتباط جمعی علاوه بر عناصر موجود در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم، عناصری دیگری نیز وجود دارند که عبارتاند از: ارتباطگر (رمزگزار)، دستگاه گیرنده، ارتباطگیر (رمزیاب) و بازخورد ( محسنیان راد، ۱۳۸۷).
در ادامه به تعریف مفهومی هر یک از عناصر ارتباطات میپردازیم:
۱- فرستنده یا منبع: کسی است که به قصد دستیابی به اهدافی خاص با ارسال پیام، یک فرایند ارتباطی را آغاز میکند.
۲- گیرنده: کسی است که مخاطب فرستنده میباشد. جریان ارتباطی بهسوی او شکل میگیرد و اوست که باید تحت تأثیر پیام قرار گیرد. در جریان ارتباطهای درون فردی، فرستنده و گیرنده پیام یکی هستند.
۳- پیام: معنا، منظور و محتوای ذهنی است که از سوی فرستنده بهطرف گیرنده ارسال میشود. پیامها متشکل از دانش ها، نگرشها، مهارتها و یا ترکیبی از آنها هستند. برای اینکه معنا، منظور و محتوای ذهنی، یا بهطور خلاصه پیام، حالت عینی به خود گرفته و قابل انتقال شود، در قالب نمادها، رمزها و نشانه های قرار دادی – مثلاً زبان گفتاری یا نوشتاری – قرار داده میشود.
۴- هدف: قصد، غرض و منظوری است که فرستنده برای آن یک جریان ارتباطی را برقرار میکند. آغاز فرایندهای ارتباطی بدون مشخص کردن اهداف مورد نظر، اغلب نمیتواند به نتیجه ی مطلوب منجر شود. در عین حال، اغلب گیرنده نیز در جریان ارتباط هدف هایی را دنبال میکند. اگر به این هدف های فرستنده و گیرنده توافق وجود داشته باشد ارتباط موفق تر خواهد بود.
۵- رسانه: وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل میسازد. به عبارتی دیگر، رسانه وسیله ی حامل پیام از فرستنده به گیرنده است.
۶- بازخورد: واکنش وعکسالعمل گیرنده پیام در مقابل فرستنده را بازخورد مینامند. نقش بازخورد درچگونگی تداوم جریان ارتباطی اهمیت بسیار دارد، زیرا فرستنده میتواند بر اساس بازخوردهایی که ازگیرنده میگیرد، در صدد رفع اشکالهای جریان ارتباطی و اصلاح آن برآید و براحتمال موفقیت این فرایند بیفزاید. (همان منبع).
۲-۲-۴ انواع ارتباطات
- ارتباط مستقیم و شخصی: ارتباطی است که بدون واسطه بین شخص پیامدهنده و شخص پیام گیرنده ایجاد میشود. در این نوع ارتباط، اطلاعات و پیام، مستقیماً مبادله میشود، مثل گفتگو بین دو یا چند نفر. مهمترین خصوصیت این نوع ارتباط، صمیمی بودن و دوستانه بودن این ارتباط است.
- ارتباط غیرمستقیم و غیرشخصی: در این نوع از ارتباط، واسطهای بین فرستنده و گیرنده پیام وجود دارد، به این شکل که فرستنده و گیرنده پیام، همدیگر را نمیشناسند و فقط پیام ارتباطی توسط وسیله ارتباطی (کتاب، مجله و…) به مخاطبان میرسد.
- ارتباطجمعی: ارتباط غیرمستقیمی که از طریق تلویزیون، رادیو، مطبوعات پرتیراژ و وسایل مشابهِ ارتباطی (رسانههای گروهی) ایجاد میشود، ارتباطجمعی نامیده میشود. این نوع ارتباط، بین هزاران نفر از افرادی که همدیگر را نمیشناسند، به وجود میآید.
در این نوع ارتباط، دیگر محدودیت زمانی و مکانیای که در ارتباطهای مستقیم و شخصی وجود داشت، وجود ندارد. خصوصیت دیگر، این است که در این نوع از ارتباط، امکان حفظ و دوام پیامها بهصورت چاپی یا نوار و فیلم در طول زمان وجود دارد (معتمد نژاد،۱۳۷۱).
۲-۲-۵ موانع ارتباطات
انسانها برحسب سن و ویژگیهای فردی، هر یک تا مدت محدودی میتوانند بر سخنان یکدیگر تمرکز و آنها را درک کنند. معمولاً اطلاعات قبلی به یادگیری مفاهیم جدید کمک میکند (انتقال مثبت). اگر دانستههای قبلی نهتنها کمکی به درک سریعتر پیام نکرده بلکه موجب درک غلط شود، انتقال منفی رویداده است. اگر هدف ارتباط برای گیرنده مشخص یا جالب نباشد یا فرستنده نتواند پیام را بهخوبی منتقل کند و یا عوامل فیزیکی مانع شوند و یا مخاطب آمادگی دریافت پیام را نداشته باشد، گیرنده بهرغم حضور فیزیکی، در افکار خویش گردش میکند (قاسمی و همکاران،۱۳۸۹). چهار مانع عمده برای ارتباط مؤثر عبارتاند از: الف) موانع فرآیندی ب) موانع فردی ج) موانع فیزیکی د) موانع مفهومی
الف) موانع فرآیندی[۳۰]: هر عاملی از مدل ادراکی ارتباطات ارائهشده است، یک مانع فرآیندی بالقوه است. موانع فرایندی شامل موارد ذیل میباشد:
موانع فرستنده: اطلاعات غلط را از یک مأمور خدمات به مشتری که اخیراً استخدامشده به دلیل کمبود تجربه کسب میکند.
مانع به رمز درآوردن[۳۱]: یک کارمندی که فارسی زبان دوم او است. برایش سخت است که توضیح دهد چرا یک محموله دیر ارسالشده است.
مانع پیام: یک کارمند به ملاقات نمیرسد چون یادداشت تأییدشدهای در این زمینه دریافت نمیکند، پیام ملاقات به او دیر میرسد.
مانع رسانهای[۳۲]: یک فروشنده برای فروش کالا بهصورت تلفنی موفق نمیشود، چون اختلال تلفنی مانع از یک مکالمهی اثربخش میگردد.
مانع رمزگشایی[۳۳]: کارمند نمیداند که چگونه به یک درخواست مدیر که با علائم و رنگهای مختلف ابلاغ میشود، پاسخ دهد.
مانع گیرنده[۳۴]: دانشجویی که با دوست خود در حال گفتگو و صحبت کردن است از استاد خودش سؤالی را که چند لحظه پیش توضیح دادهشده بود، میپرسد.
مانع بازخور: تقویتهایی که یک مصاحبهکننده با تکان سرانجام میدهد ممکن است منجر به این شود که مصاحبهشونده فکر کند که او در حال انجام یک کار بزرگی در پاسخ به سؤالات است.
ب) موانع شخصی[۳۵]: این موانع بین افراد فرستنده و گیرنده و زمانی به وجود میآید که تفکرات از فرآیند ارتباط دور شود. این موانع از چارچوب بازگشت اعتقادات، ارزشها و تعصبات به وجود میآید. اینکه افراد آیا واقعاً درگیر گوش کردن و درک میشویم درنتیجه میتوانیم پیغامها را ازنظر فرستنده درک کنیم تا ازنظر خودمان وچارچوب ارجاع فرستنده را به دست آورده و به آنچه او دارد درباره آن صحبت میکند، ارتباط دهیم. موانع شخصی ارتباطات عبارتاند از: سطح توانایی ما در ایجاد ارتباط مؤثر است، افراد دارای تواناییهای مهارتی هستند که اگر بهدرستی شناخته نشوند، موجب ارتباط غیر مؤثر میگردد.
طریقهای که افراد اطلاعات را پردازش و تفسیر میکنند. افراد چارچوبهای مختلفی از آگاهی و تجربیات را برای تفسیر جهان اطراف خود دارند و بهطور گزینشی به محرکهای مختلف تمایل دارند.
همه ی این تفاوت ها هم بر آنچه که میخواهیم، بگوییم و آنچه که فکر میکنیم، اثر میگذارد.
سطح اعتماد بین افراد میتواند یک مانعی برای ارتباط مؤثر باشد و تحریک محرک ارتباطات زمانی که افراد به هم اعتماد ندارند، به نظر میرسد که بیشتر منحرف و تحریف شود.
تعصب و ادراک کلیشهای هم جزء موانع ارتباط هستند. آنها بهطور قدرتمندی میتوانند آنچه را که از دیگران درک میکنیم تحت تحریف قراردهند.
حالتهای «من» مانع پنجم است. حالتهای من میتوانند باعث دنباله روی از قدرت، اعتبار و منابع گردند. حالتهای من بر رفتار مردم با یکدیگر تأثیر میگذارد.
شنود ضعیف مانند آشفتگی افکار، گوش نکردن به پیامها، انفعال رفتاری، مجادله و پرهیز از شنیدن مطالب دشوار مانع ارتباط مؤثر میگردد.
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |