دانلود رایگان پایان نامه حقوق در مورد تجارت الکترونیک

محصولات مورد درخواست خود را به صورت سفارش و مطلوب خود خرید کنید. به عنوان مثال ما می‌توانیم هنگام مراجعه به سایت شرکت Dell کامپیوتر مورد درخواست خود را با همان خصوصیاتی که مایلیم، سفارش داده و خریداری کنیم. در این فرایند روش کار شرکت دل برای قبول سفارش در خواستی به این صورت است که ابتدا امکان انتخاب و ارائه پیشنهاد در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. سپس پیشنهاد مشتری با توجه به امکانات شرکت مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً مورد قبول یا عدم قبول قرار می‌گیرد. در صورت قبول درخواست، مراحل بعدی ثبت سفارش و دریافت مبلغ طی می‌شود و اعلام ارسال کالا و شیوه پیگیری محموله در مدت ارسال از طریق فرستادن ایمیل های متعدد انجام می‌شود. مشتری نیز به نوبه خود می‌تواند زمان دریافت را اعلام نماید. نهایتاً مشتری می‌تواند با دادن اطلاعات مختلف در‌مورد کالاهای خریداری شده و برقراری ارتباط الکترونیکی با شرکت تولیدکننده نسبت به رفع نقص کالای مورد نظر اقدام نماید.

 شرکت‌هایی که از این طریق به فروش محصولات و خدمات خود اقدام می‌کنند به طور دائم از طریق روش های مختلف، سریع و کم هزینه در ارتباط با مشتریان خود هستند و پشتیبانی قوی باعث ترغیب مردم به خرید از اینترنت می‌شود. در سال‌های نخست رواج شیوه الکترونیکی فروش کالا، استفاده از این روش فقط برای کالای کوچک و ارزان مثل ساعت، عروسک، کتاب، لباس استفاده می‌شد اما اکنون با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیکی، صنایع بزرگی همچون صنعت ماشین سازی نیز به این روش رو آورده‌اند. مثلا با مراجعه به سایت شرکت فورد می‌توانیم ماشین مورد درخواست خود را از نظر رنگ یا امکانات جانبی به دلخواه انتخاب کنیم.
 هـ) پیدایش مؤسسات اقتصادی نوپا و رقابت سراسری
 یکی از پیامدهای تجارت الکترونیکی ایجاد مؤسسات جدید اقتصادی است که توانایی رقابت و حتی در مواردی سبقت گرفتن از شرکت‌های کهنه کار را دارند. در حال حاضر دو نوع بازار خرید و فروش یعنی بازار سنتی و حقیقی و بازار مجازی و مبتنی بر شبکه به موازات یکدیگر عمل می‌کنند و هر کدام دارای قواعد تجارتی خاص خود هستند که گاه دارای خصوصیاتی مشترک و گاه با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی موارد کسب و کارهای نوپا توانسته‌اند با ایجاد سیاست‌های کاربردی در بازار جدید مجازی گوی رقابت را از رقبای سنتی بگیرند و بازار محصولات مختلف را تصاحب کنند. مثلا می‌توان به رقابت بین مؤسسه BarnesNoble و شرکت Amazon در خرید و فروش کتاب یا موارد دیگری چون Dell در کامپیوتر و etoys در اسباب بازی اشاره کرد.
کمیسیون اروپایی در سال 1997 تجارت الکترونیک را به صورت زیر تعریف کرده است: «تجارت الکترونیک بر پردازش انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الکترونیکی فعالیت های گوناگون از قبیل مبادله الکترونیکی کالا و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال و انتقال الکترونیکی را شامل می شود.»

به بیان دیگر کاربرد تکنولوژی اطلاعات، را در تجارت جهانی می توان تجارت الکترونیک نامید.
تعامل سیستم های ارتباطی، مدیریت اطلاعات و امنیت، که به واسطه آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش محصولات و یا خدمات میسر می گردد.
از مجموعه تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گیری نمود که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تبیین سیاست های مورد نظر باید علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربرد های بالقوه آن نیز توجه داشت.
انقلاب الکترونیک به این نکته اشاره دارد که یکی از موثر ترین خظ مشی هایی که نظام های اقتصادی دارای تکنولوژی پیشرفته و دچار کمبود انرژی می توانند جهت حفظ منابع طبیعی در پیش گیرند، این است که به سرعت صنایع موج سوم را که با انرژی کمی مصرف می کنند جایگزین آن دسته از صنایع موج دوم سازند که انرژی زیادی مصرف می نمایند.
بند پنجم: طبقه بندی تجارت الکترونیکی از روی ماهیت معاملات و ارتباطات
طبقه بندی تجارت الکترونیکی از روی ماهیت معاملات و ارتباطات میان اعضای تجاری درگیر درآن را می توان در قالب گروههای زیر بیان کرد:
واحد تجاری با واحد تجاری: تمامی اعضای این دسته تاجران و یا سازمانهای تجاری میباشند.
واحد تجاری با مصرف کننده: معاملات خرده فروشی محصولات یا خدمات از طریق تجار به تک تک خریداران.
واحد تجاری با دولت: ارائه کالا، خدمات یا اطلاعات توسط سازمانهای تجاری به دولت.
دولت با واحد تجاری: ارائه کالا، خدمات یا اطلاعات توسط دولت به بنگاههای تجاری.
مصرف کننده با مصرف کننده: ارتباط مستقیم مصرف کنندگان با یکدیگر جهت خرید و فروش الکترونیکی.
سازمان ها با بنگاه ها: ارائه خدمات، اطلاعات و یا محصولات توسط سازمان ها به کارمندان.
بازار با بازار: منظور از Exchange یک بازار الکترونیکی عمومی است که دارای خریداران و فروشندگان متعدد می باشد.
دولت ها با دولت ها: انجام مناسبات تجاری میان دولتها به صورت الکترونیکی.
دولت با مردم: ارائه خدمات و یا محصولات توسط دولت به مردم به صورت الکترونیکی.
تجارت الکترونیکی درون سازمانی: این مدل مربوط به تمام فعالیتهای درون سازمانی است که در ارتباط با مبادله کالا، خدمات و یا اطلاعات در میان واحدها و افراد درون سازمان انجام می شود. این قبیل فعالیتها معمولا از طریق اینترانت یا پورتالهای شرکتی صورت می گیرد.
بند ششم: تاریخچه تجارت الکترونیک
استفاده از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی، پیشینه ای نسبتاً طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاهای بخش های خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درون سازمانی نشأت گرفته است.
تجارت الکترونیکی یکی از شاخه‌های مهم در فناوری اطلاعات می‌باشد که سرآغاز آنرا می‌توان دهه 1960 با معرفی تکنیک تبادل الکترونیکی داده‌ها برای انتقال الکترونیکی اسناد تجاری و دولتی دانست. پس از آن در سال 1979 Michael Aldrich برای اولین بار ایده فروشگاه الکترونیکی را مطرح کرد و دریچه‌ای جدید از تجارت را با نام تجارت الکترونیکی به روی همگان گشود. در این مقاله به بیان تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیکی و به طور خاص بازارهای الکترونیکی پرداخته و با ارائه تاریخچه‌ای از تجارت الکترونیکی به مروری اجمالی بر اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه که هرکدام سرآغاز تحولی در دنیای تجارت الکترونیکی بوده است می‌پردازیم. 
تاریخچه تجارت الکترونیک با دو پدیده در ارتباط است:
الف) اینترنت
ب) تبادل اطلاعات الکترونیکی (EDI)
تاریخچه هر دوی این ها به قبل از سال 1960 برمی گردد، زمانی که اینترنت فقط محدود به آزمایشگاه های تحقیقاتی و مؤسسات آموزشی بود. می توان گفت این نوع تجارت، از حدود سال 1965 آغاز شد که مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشین های خودپرداز دریافت کرده و خریدهای خود را با کارت های اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت در سال های آغازین دهه 90، شرکت های بزرگ دست به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند. این روش، مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) نامیده شد. در آن سال ها، لفظ تجارت الکترونیکی، مترادف با مبادله الکترونیکی داده ها بود. ایجاد و توسعه اینترنت و شبکه جهان گستر، باعث خلق فرصت های زیادی برای توسعه و پیشرفت زیر ساخت ها و کاربردهای تجارت الکترونیک گردید.
از دیدگاه دیگری می توان به صورت زیر بررسی نمود:
تکنولوژی اطلاعات، روش کارکرد افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است. آموزش، بهداشت، صنعت و تولید، تجارت، بانکداری، خدمات و حتی نحوه گذران اوقات فراغت و سرگرمی ها همه تحت الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفته اند. تکنولوژی اطلاعات باعث ایجاد مشاغل جدید، صنایع نوین و خلاقیت های پیاپی شده و تغییرات عمده در روش زندگی، پدید آورده است. نزدیکی روز افسون مردم جهان به یکدیگر، تعامل فرهنگ ها، و… نمونه هایی از این پیامدها است. از دیدگاه علمی نیز، امروزه تکنولوژی اطلاعات در کنار مهندسی ژنتیک و دانش هوا فضا، یکی از سه شاخه پیشرو و آینده ساز دانش و تمدن فردای بشر به شمار می رود. پیشرفت های تکنولوژی اطلاعات ب
ه حدی گسترده است که برخی از صاحبنظران آن را با پدیده هایی چون “اختراع ماشین بخار” مترادف دانسته اند. در بعد اقتصادی نیز “اهمیت دست یابی سریع به اطلاعات صحیح” کلید پیروزی در عرصه رقابت جهانی محسوب می شود. تجارت الکترونیک نیز به پیشرفت فناوری اطلاعات محقق گشته است.
از نظر استادان، جهش تکنولوژی اطلاعات از دو دوره بیست ساله گذشته و اکنون وارد دوره سوم شده است.
1955-1974 : عصر پردازش الکترونیکی داده ها (EDP)
1975-1994 : عصر سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)
1995-2014 : عصر اینترنت (Internet)
هر بیست ساله، امکانات تجارت الکترونیکی را متناسب با توانایی های تکنولوژی اطلاعاتی آن عصر فراهم آورده است، در حالی که ماشین های خودپرداز و کارت های اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده ها، سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد.
بند ششم: بازار الکترونیکی
بازار الکترونیکی یک مفهوم انتزاعی بوده که در آن کلیه فرآیندها و خدمات عرضه شده درون بازارهای فیزیکی به صورت الکترونیکی پیادهسازی میشود. این بازارها دارای سه عملکرد اصلی هستند:
•         تطبیق خریداران و فروشندگان
•         تسهیل تبادل کالا، خدمات و اطلاعات و پرداختهای همراه با معاملات صورت گرفته.
•         تدارک زیرساختهای اصلی که به بازار امکان عملکردی کارآمدتر را می دهد.
مشتریان و فروشندگان الکترونیکی، کالا و خدمات، زیرساختها، Front end، Back end، شرکای تجاری و خدمات پشتیبانی از مهمترین مولفه های بازارهای الکترونیکی می باشد. بازارهای الکترونیکی به دو دسته فروشگاهها و مراکز خرید اینترنتی تقسیم میشوند که در زیر به معرفی نمونه هایی از آن می پردازیم:
فروشگاهها/ مراکز خرید عمومی: دراینگونه بازارها انواع مختلفی از محصولات عرضه می‌شود.
فروشگاهها/ مراکز خرید ویژه: در اینگونه بازارها فقط یک یا چند نوع محصول عرضه می‌شود.
فروشگاههای منطقه ای و جهانی: فروشگاه های منطقهای به فروشگاههایی نسبت داده میشود که محصولات خود را در یک منطقه محدود عرضه میکنند و فروشگاههای جهانی فروشگاههایی هستند که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و به تجارت برون مرزی می پردازند.
سازمان‌های مجازی: (Pure-play)  سازمان‌هایی که کاملا مجازی بوده وفاقد مکان فیزیکی هستند.


اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فروشگاه‌های Click and Mortar : فروشگاههای فیزیکی که به صورت آنلاین نیز فروش دارند.
بازار الکترونیکی خصوصی: اینگونه بازارها متعلق به یک شرکت خاص بوده که محصولات خود را به صورت الکترونیکی به مردم و یا سایر شرکتها عرضه می کند.
بازار الکترونیکی عمومی: این گونه بازارها همان بازارهای بنگاه با بنگاه (بی تو بی) هستند که درآن تعداد زیادی از فروشندگان و خریداران فعالیت می کنند. این بازارها با نام سهامی نیز شناخته می شوند.
پورتالهای تجاری عمومی: پورتالهایی که به تولید محتوا برای عموم می پردازند.
پورتالهای شرکتی: اینگونه پورتالها دسترسی سازمان یافتهای به محتوی غنی در درون شرکتها و یا شرکای شرکت را فراهم می کنند.
پرفسور توربان تعریف زیر را برای تجارت بین الملل قائل می باشد:
تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شیکه های ارتباطی.
این تعریف از چهار دیدگاه قابل بررسی است:
از دید ارتباطات: تجارت الکترونیک رساندن کالا، خدمات و یا پرداخت پول از طریق شبکه های کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر است.
از دید فرآیند تجارت: تجارت الکترونیک کاربرد فناوری در اتوماسیون داد و ستد در تجارت است.
از دید خدمات: تجارت الکترونیک وسیله ای است که به آرمان های مشتریان و شرکت ها را جهت رسیدن به کیفیت بهتر، سرعت بیشتر و خدمات بهتر با هزینه کمتر برآورده می کند.
از دید برخط: تجارت الکترونیک قابلیت خرید، فروش و داد و ستد محصولات و اطلاعات از طریق اینترنت و یا هر شبکه برخط دیگر را فراهم می کند.
برخی از مردم تجارت را به معنی داد و ستد بین شرکتهای تجاری می دانند. وقتی از این معنی استفاده شود، دامنه تجارت الکترونیک بسیار محدود می شود، بنابراین اغلب از واژه ی کسب و کار الکترونیکی به جای آن استفاده می کنند که این تعریف تمام فعالیت های تجاری شامل خرید و فروش، ارائه ی خدمات پس از فروش، ارتباط های تجاری بین شرکت ها و … را در بر می گیرد.
مفهوم تجارت الکترونیکی انجام معاملات و انتقال اطلاعات تجاری بدون تبادل کاغذ و به طور مستقیم و به کمک رایانه ها و از طریق خطوط مخابراتی می باشد.
برای یکسان سازی و هماهنگی این ارتباطات رایانه ای در سطح جهانی استاندارد هایی تدوین گردیده که به عنوان زبان مشترک در امر تجارت به کار گرفته شده است و به استاندارد ادیفاکت شهرت دارد.
اجزای اصلی تجارت الکترونیکی عبارتند از:
الف) پیام های استاندارد.
ب) نرم افزار های مبادله الکترونیکی داده ها.
ج) ارتباطات شبکه یا شبکه ارتباطات.
مبحث دوم: قراردادهای الکترونیکی
گفتار نخست: تشکیل قرارداد الکترونیک
قرارداد الکترونیک نوع خاصی از قراردادها نیست بلکه وصف الکترونیک فقط بیانگر نحوه تشکیل آن است یعنی شکل این نوع قراردادها به صورت الکترونیک است. تشکیل قراردادها معمولاً نیاز به تشریفات خاصی ندارد و به محض اینکه اراده افراد در خصوص ایجاد یک ماهیت حقوقی به مرحله اعلام رسید و مورد توافق قرار گرفت یک قرارداد بین آنها تشکیل می شود. روش اعلام اراده نیز اهمیت ندارد بلکه هر وسیله که دلالت بر قصد انشای افراد کند، می تواند مواجد آثار حقوقی گردد. حال در قراردادهای الکترونیک اراده افراد از طریق ابزارهای الکترونیک تلاقی کرده و آثار حقوقی به بار می آورند.
اعتبار چنین قراردادهایی که با گسترش فناوری های نوین، به ویژه اینترنت، در امر تجارت مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته اند، قابل انکار نیست حتی اگر قوانین به طور خاص تصریحی به آن نکنند. مع هذا، حضور قانون از جهت حفظ نظم عمومی و ایجاد چارچوب برای روابط حقوقی و معاملاتی افراد لازم است. از همین رو با پیدایش شیوه نوین تجارت الکترونیک نظام های حقوقی به بسترسازی تقنینی آن مبادرت ورزیده اند. در این میان برای تشکیل قراردادهای الکترونیک نیز قوانین و مقرراتی وضع شده است.
در این بخش، ضمن تعریف قرارداد الکترونیک، به نحوه تشکیل آن از طریق واسطه های الکترونیک و نیز زمان و مکان تشکیل قرارداد پرداخته می شود. مقررات حاکم بر تشکیل قراردادهای الکترونیک با توجه به موضع قانون تجارت الکترونیک ایران که ترجمه ای از قانون نمونه آنسیترال در باب تجارت الکترونیک است، مورد بررسی قرار می گیرد.
گفتار دوم: تعریف و ماهیت قرارداد الکترونیکی
بند نخست: تعریف قرارداد الکترونیکی
منظور از قرارداد همان عقد است و حیث معنی، عقد عبارت است از توافق و همکاری متقابل دو یا چند اراده به منظور ایجاد آثار حقوقی یا ایجاد یک ماهیت حقوقی. از حیث دایره شمول نیز قرارداد مانند عقد دارای دو معنی اعم و اخص است. قرارداد در معنی اعم دربرگیرنده عقود معین و غیر معین است ولی در معنای اخص صرفاً شامل عقود غیر معین می شود. در اینجا مفهوم اعم قرارداد مورد نظر می باشد. عبارت «الکترونیک» نیز صفت از کلمه «الکترون» است. بنابراین، منظور از قرارداد الکترونیک هر عقدی (معین و غیر معین) است که از طریق

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *