دانلود رایگان پایان نامه حقوق در مورد تجارت الکترونیک

. در داد و ستدهای اولیه (قرن‌ها پیش از میلاد) معاوضه دو کالا با هم بدون تعیین ارزش و معیاری برای سنجش انجام می‌پذیرفت، تا آن که راه (مبادله غیرمستقیم کالا با کالا) را در پیش گرفت و همین انتخاب موجب پیدایش «پول» شد.
در جوامع نخستین، تحصیل انواع کالاهای تولید شده جهت مصرف صرفاً از طریق تعویض و مبادله دو کالا امکان‌پذیر بود و این مبادله مشکلات بسیاری به همراه داشت از جمله: امکان تعیین ارزش کالا براساس قبول واحد معینی که مورد تایید طرفین معامله باشد نبود و همچنین یافتن طرفین مبادله دو کالا (گوسفند و گندم) که هر دو نیاز به کالاهای عرضه شده طرف دیگر داشته و آماده مبادله باشند چندان آسان نبود. بشر در ابتدا برای حل چنین مشکلاتی اشیا و یا کالاهایی را به عنوان واسطه مبادلات به جهت سهولت داد و ستد انتخاب کرد و انتخاب آن بستگی به نوع و فراوانی آن شیء یا کالای واسطه در آن محدوده یا شهر داشت، مثل صدف در سواحل دریا و گوسفند و گاو در نواحی کوهستانی و معتدل.
در همان زمان هم برای حفظ مقدار عددی مبادلات یا نتیجه معاملات از ریسمان‌های گره‌دار یا چوب‌خط بهره می‌جستند. گرچه با انتخاب کالاهای واسطه دو اشکال اساسی فوق ظاهرا حل شده بود، اما گاهی کالای واسطه نیز به علت غیرقابل تقسیم بودن مانع انجام معاملات کوچک می‌شد و یا به علت حجم زیاد و ارزش کم نقش اساسی را که ذخیره کالای واسطه تا زمان احتیاج به معامله باشد غیرممکن می‌ساخت و در بعضی مواقع نگهداری کالای واسطه به علت فسادپذیری امکان نداشت. تنوع تولید و لزوم رفع نیاز بشر از تولیدات مختلف در سیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش دو کالای اقتصادی با ثبات ارزش نسبی که مورد قبول عامه باشد، شد و این دو کالای فلزی طلا و نقره بود.
پس از آن که فلزات قیمتی (طلا و نقره) کشف شد و مزایا و وجوه تمایز آنها نسبت به کالاهای دیگر به ویژه فلزاتی مثل آهن و مس و مفرغ شناخته شد، جایگزین وسایل مبادلاتی قبلی که فاقد خصوصیات فیزیکی طلا و نقره (وفور تولید بودند) شدند و به عنوان «پول» مورد استفاده قرار گرفتند. با گذشت زمان مسئولان امور در جوامع مختلف برای رونق دادوستد و توسعه تجارت نسبت به ضرب سکه‌های طلا و نقره اقدام کردند. برای انجام این کار، شمش‌های طلا و نقره را به سکه‌های کوچک و متنوع تبدیل و سپس آنها را به مهر خود ممهور و در قلمرو جغرافیایی خویش رایج ساختند. اولین سکه‌ای که در ایران رواج یافت، در زمان داریوش اول (‌۵١۶ ق.م) ضرب شد و نام آن دریک بود.
هرودوت در مورد ضرب سکه دریک می‌گوید: «او شاهی بود که از خود یادبودی گذارد که هرگز هیچ شاهی از خود باقی نگذاشته بود» و سکه دیگری که رواج داشت «شکل» بود به وزن ‌۵/۶ گرم نقره. همزمان با نقشی که پول فلزی در بازارهای مختلف مبادلات و معاملات پیدا کرد کار دادوستد و تجارت را توسعه بخشید و موجب گسترش حرفه صرافی شد. صاحبان این حرف واسطه عملیات پولی بین تجار در داخل و خارج از کشور بودند که عملکردشان مقدمه نشر پول کاغذی و تشکیل بانک‌های امروزی شد. نشر پول کاغذی در دوران پیشین به صور مختلف وجود داشته که در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون دارای نقش و وظایف محدود و خاصی بوده است. مثلا در روم قبل از میلاد، صراف‌ها اسناد کاغذی (دست نوشته‌هایی) در اختیار مشتریان خود می‌گذاردند یا به اشخاصی که مسکوکات (فلزات قیمتی) خود را پیش آنها به امانت می‌گذاشتند، سندی به عنوان «قبض رسید» می‌دادند.
این اسناد که به همین عنوان «قبض رسید» معروف بودند، به اعتبار صراف صادرکننده در بازار دست به دست می‌گشتند و عملا وظایف پول مسکوک و رایج آن زمان را انجام می‌دادند. این رویه پایه‌گذار سیستم پول کاغذی به اسکناس شد که از بدو انتشار رابطه ثابتی بین ارزش اسکناس معاملاتی با طلا و نقره برقرار ساخت و قانونمند شد و از قرن نوزدهم، در چارچوب مقررات و قوانین پولی و بانکی هر کشور و تحت عنوان پول قانونی، رایج و در اقتصاد و سرمایه‌داری متداول و مطرح شد. شاید اختراع پول یکی از کشفیات شگرف و بی‌نظیری باشد که بشر توانست مشکلات موجود در مبادله کالاها و خدمات را به کلی برطرف سازد.
تجارت، می تواند به تبادل کالا یا خدمات به ویژه در مقیاس بزرگ گفته شود. در گذشته تجارت اغلب به صورت چهره به چهره میان دو طرف صورت می گرفت. اما در طول قرن ها و دهه ها تجارت روندی پیچیده به خود گرفت. در حال حاضر، درصد بالایی از معاملات تجاری دیگر به صورت ذکر شده صورت نمی پذیرد بلکه از طریق تلفن، E-Mail و نظایر آن انجام می شود. پول سنتی مورد حمایت دولت بوده و در بیشتر موارد به شکل کاغذی عرضه می گردد، اما در قرن اخیر اشکال دیگری از پول نظیر چک ها و کارت های اعتباری به وجود آمده است.
با نگاهی به اطراف، صدها نوع مختلف از تجارت سنتی مانند فروختن اجناس، خرید از مغازه، کار کردن در یک شرکت و نظایر آن مشاهده می شود. در این زمینه نقش های مختلفی مانند خریدار، فروشنده و تولید کننده وجود دارند.
گفتار دوم: حقوق تجارت الکترونیک
برای رسیدن به تعریفی از اصطلاح «حقوق تجارت الکترونیک» باید بر اصطلاحات «تجارت» و «حقوق تجارت» نظری افکند و آن گاه با لحاظ وصف «الکترونیکی»، تعریفی جامع برای این اصطلاح سه جزئی ارائه داد.
بند نخست: تجارت
از نظر لغوی به معنای انتقال شی در ملک شخصی به دیگری، و نیز کسب است و در اصطلاح فقها به معنای معاوضه به قصد سود است.


اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در حقوق ایران؛ تعریف قانونی و وضع تعیینی برای واژه ی «تجارت» وجود ندارد، اگر چنین بود، بی گمان همان تعریف قانون گذار مبنای مطالعه و کاربرد حقوقی این واژه قرار می گرفت. البته واژه «تاجر» تعریف قانونی دارد، هم چنین اعمال تجاری ذاتی و حکمی و تبعی در مواد 2 و 3 قانون تجارت احصا شده اند. برخی استادان «تجارت» را چنین تعریف کرده اند: (معاملات به قصد انتفاع، به طوری که در تفاهم عرف بر آن صدق تجارت نماید.) سپس افزوده اند: (در مواد 2 و 3 قانون تجارت، عملیات تجاری احصا شده است، ولی تعریف کلی از عمل تجاری و تجارت نشده است)، با توجه به مطالب فوق می توان در تعریف عام تجارت گفت: هر نوع ارائه کالا یا خدمات، که معمولاً «نه همیشه» به خاطر پول انجام می پذیرد. اما از نگاه حقوق تجارت، تجارت عبارت است از عملیاتی است که تاجران برای دستیابی به سود انجام می دهند، این تعریف با توجه به ماده 2 ق.ت به دست می آید که معاملات تجارتی را تعریف می دارد.
بند دوم: حقوق تجارت
در تعریف کلاسیک این رشته از حقوق می خوانیم: «رشته ای است از حقوق خصوصی که روابط بین تجّار و یا اعمال تجاری را تنظیم می کند.» و نیز: «حقوق تجارت، شعبه ای از حقوق خصوصی است که بر تعدادی از روابط تجارتی و اقصادی تجار-بنگاه های تجارتی که برای فعاّالیت و ادامه ی کار آنها ضروری می باشد، به وسیله ی قوانین تجارتی حاکمیت دارد» نا گفته نماند در نظام حقوق عرفی «حقوق تجارت، شاخه ای از حقوق است که به حقوق و تکالیف ناشی از عرضه کالا و خدمات در جریان تجارت می پردازد» ولی در کشورهای حقوق نوشته، مثلاً فرانسه، حقوق تجارت معنای موسع تری دارد و افزون بر معاملات تجاری، شامل فعالیّت های دیگری، نظیر حقوق شرکت ها، بانک داران، حق العمل کاران و متصدیان حمل و نقل نیز هست.
بند سوم: تجارت الکترونیک، تعاریف و مفاهیم
اولین قدم در بررسی یک موضوع، داشتن تعریف مناسب از آن می باشد، با توجه به جوان بودن رشته فناوری اطلاعات و علی الخصوص تجارت الکترونیک، هنوز تعریف دقیق و جامعی برای آن مشخص نشده است و در حال حاضر هرکس از دیدگاه خود به مسئله روی آورده و تلاش می کند تا از قافله عقب نماند. ابتدا با برخی از مفاهیم و تعاریف از دیدگاه پرفسور توربان آشنا می شویم: تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شیکه های ارتباطی.
این تعریف از چهار دیدگاه قابل بررسی است:
از دید ارتباطات: تجارت الکترونیک رساندن کالا، خدمات و یا پرداخت پول از طریق شبکه های کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر است.
از دید فرآیند تجارت: تجارت الکترونیک کاربرد فناوری در اتوماسیون داد و ستد در تجارت است.
از دید خدمات: تجارت الکترونیک وسیله ای است که به آرمان های مشتریان و شرکت ها را جهت رسیدن به کیفیت بهتر، سرعت بیشتر و خدمات بهتر با هزینه کمتر برآورده می کند.
از دید online : تجارت الکترونیک قابلیت خرید، فروش و داد و ستد محصولات و اطلاعات از طریق اینترنت و یا هر شبکه online دیگر را فراهم می کند.

برخی از مردم تجارت را به معنی داد و ستد بین شرکتهای تجاری می دانند. وقتی از این معنی استفاده شود، دامنه تجارت الکترونیک بسیار محدود می شود، بنابراین اغلب از واژه ی کسب و کار الکترونیکی به جای آن استفاده می کنند که این تعریف تمام فعالیت های تجاری شامل خرید و فروش، ارائه ی خدمات پس از فروش، ارتباط های تجاری بین شرکت ها و … را در بر می گیرد. مفهوم تجارت الکترونیکی انجام معاملات و انتقال اطلاعات تجاری بدون تبادل کاغذ و به طور مستقیم و به کمک رایانه ها و از طریق خطوط مخابراتی می باشد.
برای یکسان سازی و هماهنگی این ارتباطات رایانه ای در سطح جهانی استاندارد هایی تدوین گردیده که به عنوان زبان مشترک در امر تجارت به کار گرفته شده است و به استاندارد ادیفاکت شهرت دارد.
اهل تحقیق تجارت الکترونیک را این گونه تعریف می کنند: تجارت الکترونیکی (EC) به فرآیند خرید، فروش، انتقال یا تبادل محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت گفته میشود که بسته به میزان دیجیتالی شدن می توان آن را به سه شکل پیاده سازی کرد:
الکترونیکی کردن فروش محصولات و خدمات
الکترونیکی کردن محصولات
الکترونیکی کردن عامل تحویل (یا واسطه)
نکته مهمی که در تعریف تجارت الکترونیکی مطرح می گردد این است که نباید آنرا با کسب و کار الکترونیکی (EB) اشتباه گرفت چراکه کسب و کار الکترونیکی تعریف وسیعتری از تجارت الکترونیکی است که نه تنها خرید و فروش کالا و خدمات بلکه خدمترسانی به مشتریان، همکاری با شرکای تجاری، برگزاری دورههای آموزشی الکترونیکی و انعقاد قراردادهای همکاری الکترونیکی در درون سازمان را نیز شامل می شود.
تجارت الکترونیکی را می توان به دو گروه اینترنتی و غیر اینترنتی تقسیم نمود که پیاده سازی آن در بستر شبکه های ارزش افزوده و شبکه های محلی نمونه هایی از تجارت الکترونیکی غیر اینترنتی می باشند.
اجزای اصلی تجارت الکترونیکی عبارتند از:
الف) پیام های استاندارد
ب) نرم افزار های مبادله الکترونیکی داده ها
ج) ارتباطات شبکه یا شبکه ارتباطات
در تعریف دیگر باید گفت تجارت الکترونیک به هر نوع تجارتی که در آن سیستم های الکترونیکی دخیل باشد، تجارت الکترونیک گفته می شود. با رایج شدن استفاده از رایانه های شخصی و پیدایش اینترنت، تجارت الکترونیک قالب جدیدی به خود گرفته است. مرکز الکترونیکی بریتانیا تجارت الکترونیکی را به مثابه «هر نوع تجارت یا معامله اداری یا تبادل اطلاعاتی که با استفاده از هرگونه اطلاعات و فناوری ارتباطات به اجرا در می آید.» تعریف می نماید که تجارت تاجر با تاجر، تاجر با مشتری، دولت با ملت و نیز مبادله از طریق ابزارهایی نظیر اینترنت، پست الکترونیکی و تبادل اطلاعات الکترونکی را در بر می گیرد.
تجارت الکترونیک در یک مفهوم، عملیات ویژه ای را در بر می گیرد که به وسیله ابزار ارتباطات دیجیتال مانند اینترنت، اینترانت، اکسترانت، یا مبادله داده های الکترونیک ارائه می شود.در حوزه ی تسهیلات بازرگانی، تجارت الکترونیک به مبادله الکترونیک داده ها خلاصه می شود. در مباحث سازمان جهانی تجارت، تجارت الکترونیک از زاویه ی محدود تجارت و خدمات مورد بررسی قرار می گیرد.
اتحادیه اروپا هم پیرامون تجارت الکترونیک و تعریف آن برخواسته و تعاریف زیر را در برهه های مختلف بیان کرده است:
تعریف1: “انجام تجارت به صورت الکترونیکی” (سال 1998)
تعریف2: “هرشکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند. (سال 2001)
جک شاوو می گوید: کارهایی که کامپیوتر، توانایی انجام آنها را دارد باید از زمینه فعالین انسان ها حذف شود، در عوض فکر و اندیشه آنها صرف نوآوری، خلاقیت و یافتن راه حل مشکلات و کارهایی شود که کامپیوتر توانایی انجام آنها را ندارد.
لینچ و لیندکوئیست: «تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول با استفاده از تواناهای اینترنت است.»
کالاکوتاوونیسون رو، مشهور تجارت الکترونیک در کتاب خود به نام (مرز های تجارت الکترونیک) آن را این طور تعریف می کنند: تجارت الکترونیک واژه معادلی است برای خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختار های شبکه ای تجارتی که امروزه به عنوان تجارت الکترونیک از آن یاد می شود، آن است که به وسیله اینترنت در شبکه گسترده ی جهانی انجام می شود.
بند چهارم: مزایای تجارت الکترونیک
به طور کلی مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد که شامل بستر ارتباطی، از بین رفتن واسطه‌ها، افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان، سفارشی کردن محصولات درخواستی و خدمات پشتیبانی قوی و پیدایش مؤسسات اقتصادی نو پا و رقابت سراسری است.

الف) بستر مناسب اطلاعاتی و ارتباطی
یکی از امکاناتی که اینترنت در اختیار تجارت و بازرگانی قرار می‌دهد اطلاعات نسبتاً کامل و گسترده‌ای است که در مورد هر کالا چه از نظر فنی و چه به لحاظ تجاری می‌توان یافت. امکانی که در دنیای واقعی، ارزش تجاری بسیار زیادی دارد اما بدون صرف هزینه و زمان زیاد به‌دست نمی‌آید. ارزش دیگر تجارت الکترونیکی آن است که امکان ایجاد ارتباط با همه افرادی که برای تکمیل یک فرآیند بازرگانی لازم است با آن‌ها تماس گرفته شود، در کوتاه‌ترین زمان از طریق ایمیل و روش‌های دیگر امکان‌پذیر است.
ب) حذف نسبی واسطه ها
حذف واسطه‌ها یکی دیگر از ارزشمندترین دستاوردهای تجارت الکترونیکی می باشد که باعث کاهش بی‌سابقه قیمت کالاها و خدمات در جهان شده است. براساس برآوردهای انجام شده، حذف واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان بین 15 تا 50 درصد موجب کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات برای مشتریان شده است.
ج) افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان
ارتباط اینترنتی فرصتی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که بتوانند با طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان در سرتاسر جهان ارتباط برقرارکنند و از این طریق به تقاضای مورد نظر خود از بین پیشنهاد‌های مختلف برسند و در مقابل فروشندگان قدرت چانه‌زنی بیشتری برای کسب امتیاز و مزایای بیشتر داشته باشند. در صورتی‌که در دنیای حقیقی به علت محدودیت‌های ناشی از فاصله جغرافیایی، مشتریان چنین قدرت انتخابی ندارند.
البته این ساختار برای تولیدکنندگان هم دارای مزایا و امتیازات فراوانی است. از جمله می‌توان به امکان عرضه و فروش محصولات به تمام مردم جهان اشاره ‌کرد. در واقع تجارت الکترونیکی به تولیدکنندگان امکان جهانی شدن محصولاتشان را با صرف هزینه کم (نسبت به آنچه که در مقابل به‌دست می‌آید) می‌دهد. شاید جالب باشد که بدانید به عنوان مثال، جلد پنجم کتاب داستانی هری‌پاتر توانسته است با استفاده از شیوه فروش آن‌لاین در شب اول انتشار خود فروشی معادل یک میلیون جلد را در جهان داشته باشد. امکان وقوع چنین حادثه شیرینی برای ناشر این کتاب در دنیای حقیقی، آن‌ هم در مدت زمانی کوتاه، یا اصلاً محال بود یا به امکانات گسترده مالی و تبلیغاتی و توزیع نیاز داشت که هر سازمانی توانایی انجام آن را دارا نیست.
د) سفارشی کردن محصولات و خدمات پشتیبانی قوی
مزیت دیگر تجارت الکترونیکی آن است که شما قادر خواهید بود که

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *