انتخابات ریاست جمهوری

2- اصل نظام و انقلاب
3- ولایت فقیه
حساسیت در این معیارها سبب گردیده تا جامعه روحانیت از سوی برخی تشکل‌های غیرروحانی به ناحق متهم گردد. ازجمله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران به دلیل اختلاف نظر شدید با جامعه روحانیت در این مورد، آن را در حکم دشمن استراتژیک خود در عرصه سیاست داخلی جمهوری اسلامی به حساب می‌آورد. «عصر ما» ارگان این سازمان کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم، با درج مقاله‌ای با عنوان «سرمایه‌داری سنتی،‌ چاه یا چاله» مدعی شد:
از نظر سیاست داخلی «سنتی ها» [جامعه روحانیت مبارز و تشکل‌های همسو با آن] انحصار طلب و مستبد، و مدرن‌ها، باز هستند. گرچه هیچ یک از این دو مشرب مطلوب ما نیست؛ ولی بر این باوریم که حداقل در سایه حکومت طیف مدرن تا حدودی امکان بیان آزاد آرا و عقاید، روشنگری، انتقاد و همچنین امید تغییر وضع موجود دارد، حال آن که در صورت حاکمیت استبداد چنین امکان و امیدی متصور نیست. الگوی حکومتی «سنتی‌ها» بیشتر با الگوی حکومت‌های عربستان و شیخ نشین‌ها (اقتصاد سرمایه داری، سیاست خارجی لیبرال و باز، فرهنگ بسته و متحجر و استبداد داخلی) تطابق دارد، حال آن که الگوی «مدرن‌ها» با الگوی ترکیه نزدیکی و همخوانی دارد. واضح است که الگوی دوم که در آن امکان حکومت مخالفان (حتی اسلام گرایان) ولو به طور موقت و صوری وجود دارد، به مراتب قابل قبول‌تر از الگوی عربستان است که در آن حتی حق حیات برای منتقدین و معترضین پذیرفته نیست( نشریه عصر ما، شماره6، 23/1/1376).
از دیدگاه بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز، نظام حزبی مطلوب در نظام حکومتی ولایت فقیه، بر خلاف نظام‌های حزبی متداول در کشورهای غربی، براساس انجام تکلیف شرعی و انتخاب افراد اصلح می‌باشد. به عنوان نمونه آیت‌الله موحدی کرمانی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تصریح می‌کند:
در اسلام انتخاب اصلح مطرح است، نه رقابت انتخاباتی به شیوه غربی، لذا این دعواها در قالب‌های مخصوص دمکراسی غربی است که از خدا و دین چیزی به مشامشان نرسیده است.
همچنین دبیر کل جامعه روحانیت اعتقاد خود را در ارتباط با مشارکت سیاسی این گونه اعلام می‌دارد:
تنها راه مشارکت سیاسی مردم، حضور در احزاب نیست. مردم با تماس با علما و بزرگان… در امور سیاسی مشارکت می‌کنند و انقلاب ما یک الگوی دیگری برای مشارکت دارد، همین که مردم در شبانه روز چند بار در مساجد برای عبادت حضور می‌یابند و با رهبران دینی خود ارتباط می‌گیرند و با آنها پیرامون مسایل سیاسی و اجتماعی رایزنی می‌کنند، غیر از علمای دینی با دیگر مؤمنین آگاه و معتقد [نیز] ارتباط دارند، این خود نوعی حضور سیاسی است. انقلاب از مساجد با هدایت علما و روحانیون شروع شد و استمرار آن هم به همین سبک و سیاق پیش رفت. این هم می‌تواند الگویی برای مشارکت سیاسی باشد؛ یعنی حضور در مساجد و ارتباط گرفتن مؤمنین با هم در امور مهم کشور، نوعی مشارکت سیاسی است.
سه- سیاست‌های انتخاباتی
جامعه روحانیت مبارز از ابتدای شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکنون، علاوه بر مشارکت فعال در عرصه انتخابات، مردم را به شرکت در این اقدام جمعی و سرنوشت‌ساز تشویق نموده است. همچنین از طریق معرفی نامزدهای انتخاباتی و صدور بیانیه‌ها، حضور خود را در میدان رقابت انتخاباتی نشان داده است. این تشکل، در مواقع سرنوشت‌ساز انتخابات که برخی جایگاه‌های نظارتی نظیر شورای نگهبان و اعمال نظارت استصوابی از سوی آن توسط برخی گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی داخل و خارج از نظام مورد هجوم تبلیغاتی قرار می‌گیرد، به شدت از شورای نگهبان دفاع می‌کند. این تشکل روحانی معتقد است که بدون اعمال نظارت دستگاه‌های صلاحیت بخش، انتخابات فاقد مشروعیت خواهد بود( سلیمی بنی؛ مظفری: 141).
چهار – مجاری ارتباطی داخلی
جامعه روحانیت مبارز از جایگاه‌ها،‌ نهادها و مکان‌هایی به عنوان مجاری ارتباطی برای اعمال خواسته‌های خود مدد می‌جوید که برخی از مهم‌ترین آنها به قرار زیر هستند:
الف- تریبون‌های نماز جمعه، مساجد، ائمه جمعه و جماعات
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تریبون‌های نماز جمعه در شمار مراکز اطلاع رسانی مذهبی در آمدند و در طی سه دهه انقلاب، نقش به سزایی را در ارسال پیام‌های اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به مردم ایفا کردند. امامان جمعه در هر هفته با ارائه تحلیل سیاسی از اوضاع داخلی و خارجی کشور نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم، دشمن‌شناسی و استمرار انقلاب‌اسلامی داشتند. در این میان نقش امامان جمعه تهران بسیار بارزتر است چرا که هم خطبه‌ها از رسانه سراسری پخش می‌شده و هم شخصیت‌های طراز اول جامعه روحانیت مبارز در آن به ایراد خطبه و اقامه نماز می‌پرداخته‌اند. همچنان که پیش از این نیز گذشت، جامعه روحانیت مبارز فعلاً در سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور شعبه‌ای ندارد، اما این تشکل روحانی دارای ارتباطات نزدیک و صمیمانه‌ای براساس همفکری و اشتراک مواضع با بیشتر امام جمعه‌های مراکز استان‌‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای کشور است.
در حال حاضر با تصدی پست دبیری دبیرخانه ائمه جمعه و جماعات کشور از سوی حجه‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، عضو شورای مرکزی این تشکل، کیفیت و سطح ارتباط با ائمه جمعه از سوی جامعه روحانیت در سطح بسیار مطلوبی قرار گرفته است. در شهرستان‌های استان تهران، امام جمعه هر شهرستان رابطه جامعه روحانیت با آن شهرستان می‌باشد و امامان جمعه شهرستان‌ها و استان‌های کشور در گذشته و حال با جامعه روحانیت همکاری نزدیکی داشته و دارند. به عنوان نمونه درجریان انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم، امام جمعه موقت ارومیه، در خطبه‌های نماز جمعه به نفع کاندیدای جامعه روحانیت این چنین گفت:
نظریه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، ترسیم کننده خط صحیح انقلاب اسلامی و خط امام (ره) است(کاویان، 1378: 151).
علاوه بر این، مرکز رسیدگی به امور مساجد که مسئولیت تمشیت امور و سازماندهی مساجد و روحانیان تهران بزرگ را عهده‌دار است، از ابتدای تأسیس تاکنون از سوی آیت‌الله مهدوی کنی و حجه‌الاسلام معزی دو عضو شورای مرکزی این تشکل روحانی اداره می‌شود، نیز به عنوان یکی از مراکز ارتباطی جامعه روحانیت به حساب می‌آید.
ب- بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و بولتن‌ها
جامعه روحانیت مبارز فاقد ارگان رسمی می‌باشد، اما یک بولتن خبری با طبقه‌بندی محرمانه در هر ماه منتشر می‌کند. این بولتن در تیراژ نسبتاً قابل توجهی برای مدیران ارشد نظام، اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تشکل‌های همسو با آن و برخی هواداران دست اول آنها به صورت مستقیم ارسال می‌گردد.
هدف دست‌اندرکاران از انتشار این خبرنامه،‌اطلاع رسانی صحیح و به موقع، افشای جریانات، روشنری درباره آنها، تبیین مواضع و دیدگاه‌های جامعه روحانیت و اعضای آن، پاسخ به سؤالات، شبهه‌ها و نیز برقراری ارتباط مستقیم با برخی همسویان و همفکران می‌باشد. بولتن داخلی جامعه روحانیت حاوی اخبار مختلف داخلی و خارجی است که به طور رایگان برای افراد مورد نظر در پایان هر ماه ارسال می گردد. علاوه بر این، جامعه روحانیت مبارز با صدور بیانیه و اطلاعیه‌های رسمی در مناسبت‌های مختلف، علاوه بر طرح مطالبات و خواسته‌ها، مواضع خود را نسبت به رخدادها و حوادث سیاسی و مذهبی روز اعلام می‌دارد. این بیانیه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
1- یک دسته از این بیانیه‌ها برای یادآوری و گرامیداشت مناسبت‌هایی همانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روز قدس، روز جمهوری اسلامی و … می‌باشد.
2- دسته دوم بیانیه‌هایی هستند که به مناسبت‌های خاصی که پیش می‌آید، صادر می‌شوند و به طور اساسی و برجسته نقش ایفا می‌کنند. بیانیه‌های جامعه روحانیت در هنگام انتخابات از این قبیل است. مواضع و دیدگاه‌های جامعه روحانیت را باید از درون همین اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها و استخراج کرد.
جامعه روحانیت برخلاف حزب جمهوری اسلامی، با وجود این که مؤسسان و گردانندگان آن مشترک بودند، فاقد کتاب مواضع و دیدگاه می‌باشد که همین امر یکی از نقایص تشکیلات جامعه روحانیت به حساب می‌آید(همان: 151).
ج- صدا و سیما