منابع و ماخذ پایان نامه رسول اکرم (ص)، رسول خدا (ص)، امام صادق

علمای شیعه رضوان الله علیهم مشهور این است که آن حضرت در روز جمعه هفدهم ربیع الاول به دنیا آمده است.183
ولی در واقع زاد روز پیامبر (ص) چنان که در بیشتر روایات آمده است در سالی بوده است که ابرهه برای ویران ساختن کعبه یورش آورد یعنی عام الفیل که مطابق سال 570 از میلاد مسیح (ع) می باشد.184
هنگام تولد آن حضرت، اتفاقات عجیبی افتاد، زمین لرزه ای مردم را فرا گرفت و کلیساها ویران گشت و سرانجام آن حضرت ختنه شده و ناف بریده به دنیا آمد.
ابن اسحاق از آمنه (ع) (مادر پیامبر(ص)) روایت می کند که گفته: چون پیامبر را باردار شدم کسی به نزد من آمد و گفت: “همانا تو به سرور این امت حامله شده ای پس هر گاه تولد یافت بگو: “اعیذُ بالواحدِ من شَرِّ کُلِّ حاسدٍ”. (یعنی او را از شر هر حسد برنده ای به خدایای یکتا پناه می دهم) و گفت که سپس او را محمد بنامم”.185
همچنین “آمنه (ع)” حکایت کرد: در آن شب که پیامبر (ص) از من متولد شد ستارگان آسمان را دیدم که همچون باران بر سر من فرو می بارید و به زیارت پیامبر (ص) می آمدند. و نیز فرمود: چون وضع حمل کردم نور درخشنده ای را دیدم که از من پدید آمد چنان که ترسیدم و بیمناک شدم و چون پیامبر را بر زمین نهادم، دیدم که سربرآورد بر سجده و رو به سوی آسمان کرده و دست به دعا برداشت.186
امام صادق(ع) معجزاتی را که هنگام تولد پیامبر اکرم (ص) آشکار شد را چنین برمی شمارد:
1- ابلیس از ورود به آسمانهای هفتگانه محروم شد.
2- تمامی بت ها در بتکده ها با صورت بر زمین افتادند و نابود شدند.
3- ایوان کسری شکست و چهارده کنگره آن سقوط کرد.
4- آب دریاچه ساوه خشک شد.
5- سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد.
6- آتشکده فارس پس از هزارسال خاموش گشت.
7- نوری از سرزمین حجاز برآمد و تا به مشرق رسید.
8- کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند.
9- سحر ساحران باطل شد.
10- اخبار انبیاء پیشین187، از مولود پیامبر (ص) که در قسمت بعد به بررسی این موضوع می پردازیم.
اکنون به اشعار چند تن از شاعران پیرامون این موضوع اشاره می کنیم:
“صرصری” در این باره می گوید:
تَزَلزَلَ کِسرَی لِمیلادِهِ
وَ أخمَدَ ذُوالعَرشِ نارَ المَجُوسِ
ولَمّا تَبیَّنَ آیاتُهُ
اَماطَت حِجابَ الظُّلالِ اللَّبِیسِ188
-با تولدش کاخ کسری متزلزل شد و صاحب آسمان و زمین آتش زردشتیان را خاموش کرد.
– و هنگامی که نشانه هایش آشکار شد پوشش گمراهی مشتبه شده را کنار زد.
و در قصیده ای دیگر این چنین می گوید:
وَ لَما وُلِدتَ امتَدَّ نورکَ ساطعاً
لَهُ شُعَبٌ فِی الخافقینِ تَجُولُ
وَلمّا وُلِدَت استَعلَنَ الحقُّ ظاهِراً
بِفارانَ189 یَسمو نُورهُ ویَطوُلُ190
– هنگامی که متولد شدی نور درخشانی منتشر شد و تا امتدادها گسترش یافت این نور اشعه ها و پرتوهایی داشت که تا مغرب و مشرق رسیدند و در آنجا می چرخیدند.
– و هنگامی که متولد شدی حق در مکه آشکارا ظاهر شد در حالی که نور حق بالا می رفت و اوج می گرفت.
“عبدالله بن یحیی شقراطیسی191” در لامیه مشهور خود پیرامون این موضوع می گوید:
ضَاءَت بِمولدِهِ الآفاقَ واتصلَت
بُشری الهواتِفِ فِی الإشراقِ والطَّفَلِ
خرَّت لِمبعثِهِ الأوثانُ وانبعثَت
ثواقبُ الشُهبِ تَرمی الجِنَّ بالشُّعَلِ192
– با تولدش جهان و آفاق روشن گشت و بشارت صدا زننده در تابش و درخشش به هم متصل گشت.
– با تولدش بتها به زمین افتادند و پاره های ستارگان برجهیدند و شروع به باریدن نمودند در حالی که ابلیس و جن را با شعله هایی دور می کرد. (اشاره به داستان استراق سمع جنیان و شیاطین دارد که اخبار آمدن پیامبر را به کاهنان عرب می دادند و چون زمان بعثت فرا رسید به وسیله ستارگان شهاب از استراق سمع جنیان جلوگیری شد.)
“فخرالدین و تری بغدادی193” می گوید:
نَبِیٌّ نَشَأ ما بَینَ زَمزَمَ والصَّفا
فَضاءَت لَهُ فِی الشَّرقِ والغَربِ بُلدانُ
نَما شَرَفاً فِی الخَلقِ مِن قَبلِ بَعثِهِ
وَکَم هَتَفَت بِالبَعثِ جِنٌّ وَ کُهّانُ
نَعَی مُلکَ کِسرَی حَملُ آمِنَهٍ بِهِ
وَشُقَّ لَهُ فِی لَیلَهِ الوَضعِ إِیوانُ
نَقَلنا مِنَ الأخبارِ أنَّ بِوَضعِهِ
أصاءَت لَهُ بِالنُّورِ بُصرَی وَکَنعانُ
نَعَم جاءَ مَختُوناً جِنانَ إِلهِهِ
لِکَی لاَیَراهُ حِینَ یُختَنُ إِنسانُ
نَرَی الشُّهبَ یُبدُو للشَّیاطِینَ رَجمُها
وَمِن قَبلِهِ ما کانَ یُرجَمُ شَیطانُ194
– پیامبری که در بین کوه زمزم و صفا رشد و نشأت یافت و تمام بلاد شرق و غرب به خاطر او روشن گردید.
– با شرافت در میان مردم از بعثتش رشد نمود و چه بسیار جنیان و کاهنان که به بعثت او فریاد زدند و صحبت کردند.
– خبر رسید به فرمانروای کسری از فرزندی که آمنه حامله است و در شب وضع حمل (تولد پیامبر (ص)) ایوان کسری شکافته شد.
– نقل می کنیم از خبرهایی که در این باره به ما رسیده که با تولدش به واسطه درخشش نور او بصری و کنعان روشن گشتند.
– بله آمد، در حالی که ختنه شده بود یعنی ختنه خدایی شده بود تا این که اور را در حال ختنه شدن نبیند.
– و در آن شب ستارگان را می بینیم که جرقه هایشان را برای شیاطین آشکار می کنند (یعنی با جرقه هایشان شیطان را دور می کنند) و قبل از او شیطان رانده نمی شد.
“عبدالرحیم برعی195” نیز می گوید:
شَمسُ الوُجُدِ الَّذی أنوارُ مَولِدِهِ
مَلأنَ مابَینَ کنعانٍ وبُصراها
وانشَقَّ إِیوانُ کِسرَی فی ولادَتِهِ
ونارٌ فارِسَ مِنهُ النُّورُ أطفاها196
– خورشید وجود کسی که انوار تولدش از کنعان تا بصره را روشن کرد
-و در هنگام تولدش ایوان کسری شکست و آتشکده فارس خاموش شد.
4-1-3- بشارت تورات و انجیل و کاهنان عرب از آمدن پیامبر خاتم (محمد (ص))
ظهور پیامبر اسلام (ص) بنابر آن چه که در قرآن آمده است در کتب ادیان پیشین از جمله در دین مسیح و دین یهود مژده و بشارت داده شده است. چنان که خداوند در قرآن کریم می فرماید:
“الّذینَ یتّبعونَ الرّسول النبیّ الامی الذی یجدونَه مکتوباً عِندهُم فی التوراتِ والانَجیلِ”197
(آنان که پیروی می کنند از پیامبر و نبی امی که نام و بشارت او را نزد خود در تورات و انجیل می یابند)
این آیه شریفه دلالت بر این دارد که صفات رسول اکرم (ص) در آن کتاب ها مدون و مکتوب است و در جای دیگری می فرماید:
“وإذ قالَ عیسیَ بنُ مریمَ یا بنیِ اسرائیلَ إنی رسول اللهِ الیکُم مُصَدّقاً بَینَ یَدَیَّ مِنَ التوراتِ و مُبشراً بِرسولٍ مِن بَعدِی اسمهُ احمَدُ”198
(هنگامی که عیسی بن مریم به بنی اسرائیل گفت که همانا من رسول خدا به سوی شما هستم و حقانیت کتاب تورات را که در مقابل من است تصدیق می کنم و نیز شما را مژده می دهم که بعد از من رسول دیگری می آید که نامش احمد است)
در زمان نزدیک شدن بعثت پیامبر اسلام (ص) احبار یهود، رهبانان نصاری و کاهنان عرب خبر آمدن آن حضرت را به مردم گوشزد می کردند. احبار و رهبانان از روی کتاب هایی که داشتند اوصاف آن حضرت را و زمان ظهورش را دانسته بودند اما کاهنان عرب به وسیله اجنه ای که در آسمان ها از فرشتگان استراق سمع اخبار را می کردند از این جریان اطلاع یافته بودند. ستارگان شهاب در آن زمان از صعود آن اجنه جلوگیری نمی کردند اما چون زمان بعثت پیامبر (ص) فرا رسید از صعود شیاطین و اجنه از آسمان ها به وسیله ستارگان شهاب جلوگیری شد بنابراین جنیان دانستند که پیش آمدی از جانب خدا در زمین رخ داده است و آنها این اخبار را به کاهنان رساندند.199 اینک به ذکر اشعاری پیرامون این موضوع می پردازیم:
“صرصری” در این باره این چنین می سراید:
بِالفاتِحِ الخاتِمِ الهادِیِ الَّذی شَهِدَت
بِفَضلِهِ الجَمِّ تَوراتٌ و إِنجِیلُ
وَبَشَّرَ النّاسَ مُوسَی والمَسِیحُ بِهِ
وَبَثَّ أوصافَهُ شَعیا وَحِزقِیلُ200
وَلَم تَزَلٌ شِیَعُ الرَّحمنِ201 تَنعَتُهُ
إن مَرَّ جِیلٌ أتَی مِن بَعدِهِ جِیلُ202
– به واسطه صفات گشاینده و خاتمیت و هدایت کننده اش به فضل کامل و تمامش تورات و انجیل شهادت دادند.
– موسی و مسیح ظهور او را بر مردم بشارت دادند و شعیا و حزقیل اوصافش را گسترش دادند.
– و پیوسته گروهی از انبیاء او را توصیف می کردند و مژده آمدنش را می دادند، اگر نسلی گذشت بعد از او نسلی می آید.
و در قصیده ای دیگر می گوید:
بِتَوراتِ مُوسَی عَلاَماتُهُ
تَبَیَّنَها کُلُّ حَبرٍ203 رَئیسِ
وَ إِنجِیلُ عِیسَی جَلاَها النَّصا
رَی وَرُهبانِها والقُسُوسِ204
– علامات و نشانه هایش به وسیله تورات موسی بیان شده است و در همه جهان بیان نموده است که او رئیس و سرور است.
– و انجیل عیسی نشانه هایش را بر نصاری و رهبانان و روحانیون آشکار کرد.
“وتری بغدادی” نیز می گوید:
نَسَجناله فی المعجزاتِ عجائباً
یشیرُبها بَینَ البَرِیَّهِ رُکبانُ
نَما شَرَفاً فی الخلقِ مِن قَبلِ بعثَهِ
وکم هَتَفَ بالبَعثِ جِنٌّ و کُهّان205
– برای او در معجزات عجایبی را بیان نمودیم که سوارگان در بیابان ها به آن اشاره می کنند -پیامبر(ص) که با شرافت در میان مردم، قبل از بعثتش رشد نمود و چه بسیار جنیان و کاهنان که به مژده بعثت او فریاد زدند و صحبت کردند.
“عبدالمحسن بن حمود تنوخی206” می گوید:
لَقَد هدانا إلی دینٍ له شهدت
بالحقّ والصدقِ توراتٌ و انجیلُ207
– قطعاً پیامبر (ص) ما را به دینی هدایت می کند که تورات و انجیل به حقیقت و راستی آن شهادت داده اند.
“ملک صالح208” می گوید:
محمد خاتم الرّسول الذی سبقت
به بشاره قسُّ و إبن ذی یزن
وَ أنذَر النطقاء الصادقون بما
یکون من امره و الطهر لم یکن
الکامِلُ الوصف فی حلمٍ و فی کرمٍ
والطاهر الاصل مِن ذمٍّ و مِن دَرَن209
– محمد خاتم پیامبران است که حکیم عرب “قس” و پادشاه یمن “سیف” مژده رسالتش دادند.
– سخنوران راست اندیشه پیش از آن که او پا به عرصه وجود نهد از ظهور و سرانجام او خبر دادند.
– همان که در بردباری و کرامت کمال گرفت و بنیادش (یعنی از اصل و نسب) از عیب و بدی پاک بود.
“شقرا طیسی” می گوید:
توراه موسی أنَت عنه فصدَّقها
إنجیلُ عیسی بحقّ غیر مفتَعِل210
-تورات موسی خبرهایی از ظهور آن داده و انجیل عیسی آن را تصدیق کرده است به واسطه حقی که از بین نرفتنی است.
“مجدالدین و تری بغدادی” می گوید:
بِمَبعَثِهِ کُلُّ النَّبییَّنَ بَشَّرَت
ولأمُرسِلٌ الاّ له کان یَخطُبُ
بتوراتِ موُسَی نَعتُهُ و صِفاتُهُ
وَ إنجیلُ عِیسَی فی المدائِحِ یُطنبِ211
– همه انبیاء مبعوث شدن و آمدن او را بشارت داده اند و هیچ فرستاده ای از سوی خدا نیامد مگر آنکه مژده رسالت پیامبر را داده باشد.
– مدح پیامبر (ص) و مدح صفات و اخلاقش در تورات موسی و انجیل عیسی بسیار زیاد است. (به درازا کشیده شده است)
4-1-4- داستان هایی از دوران طفولیت پیامبر (ص)
4-1-4-1- نامگذاری پیامبر (ص)
هنگامی که رسول خدا (ص) به دنیا آمد مادرش آمنه کسی را به نزد عبدالمطلب جد بزرگوار او فرستاد عبدالمطلب که این مژده را شنید به منزل آمنه آمد، و آمنه هر آنچه را که در دوران حمل درباره او شنیده بود و آن چه که هنگام وضع حمل به چشم خود دیده بود برای عبدالمطلب نقل کرد.
عبدالمطلب نیز آن کودک را به دست گرفت و به درون کعبه برد و مراسم شکرگذاری را از این مولودی که خداوند به او عنایت فرموده به جای آورد.212
هفت روز از میلاد محمد (ص) گذشت. عبدالمطلب برای سپاسگذاری به درگاه الهی گوسفندی کشت و گروهی را دعوت کرد و در آن جشن باشکوه که از عموم قریش دعوت شده بود، نام فرزند خود را “محمد” گذاشت. وقتی از او پرسیدند: چرا نام فرزند خود را “محمد” انتخاب کردی در صورتی که این نام در میان عرب کم سابقه است؟ گفت: خواستم در آسمان ها و زمین ستوده باشد.
قطعاً الهام غیبی در انتخاب این نام بی دخالت نبوده

دیدگاهتان را بنویسید