معماری مجتمع تجاری : طبیعت گرایی

این مرکز خرید متشکل از دو ردیف فروشگاه است که هر یک از آنها رو به یک مسیر حرکت پیاده قرار داشته و چهار طرف آن دارای پارکینگ می‌باشد . در این طرح ، وجود تنها یک فروشگاه بزرگ در انتهای مسیر حرکت پیاده و عدم تبادل حرکتی ، جریان خرید را در فروشگاه‌های دورتر نسبت به این قطب قوی کاهش می دهد . اگر این فرشگاه بزرگ در مرکز مسیر حرکت پیاده قرارگیرد ، جریان خرید نیز افزایش می یابد (De chiara, 1990:791) .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

2-9-5- مرکز خرید متمرکز

فروشگاه اصلی در مرکز مجموعه و تمامی فروشگاه‌ها در همسایگی این قطب قدرتمند مولد جریان خرید ، تعریف می‌گردند (De chiara, 1990:791) .

2-9-6-  مرکز خرید درونگرا

در این مراکز ، نمای کلیه فروشگاه‌ها به سمت داخل مجموعه بوده و جریان خرید توسط تعداد ورودی به مسیر داخلی تعریف می شود . ورود مستقیم خریداران از پارکینگ به فروشگاه‌های منفرد کاهش یافته و یا به کل حذف می شود . این طرح ، جریان خرید را افزایش داده و جهت آن را کنترل می کند(De chiara, 1990:791) .

2-10-طراحی فضاهای تجاری در ایران

الگوی خرید و فروش به علت همگام بودن با وضعیت اجتماعی ، به سرعت در حال تغییر و تحول می باشند . برخی از دلایل تغییر و تحولات اخیر به قرار زیر است :

  • رشد جمعیت و بالا رفتن سطح درآمد شخصی
  • افزایش وسایل نقلیه شخصی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • متداول شدن کارت های اعتباری در برنامه های خرید
  • تنوع زیاد کالاهای موجود ، ناشی از پیشرفت فناوری و معاملات جهانی

عرضه کالا در مقیاس کلان با فنون نمایشی جدید به خریدار امکان وارسی و انتخاب داده و سبب افزایش جریان خرید از خرده فروشی به عمده فروشی شده است . امروزه کاهش تعداد مغازه ها و دور شدن بازار از خرده فروشان مستقل و روی آوردن به فروشگاه های زنجیره ای به دلایل زیر رخ داده است :

  • مغازه های قدیمی به علت عدم توانایی در پرداخت اجاره بهای بیشتر تعطیل شده و توسط فروشگاه های جدید جایگزین می گردند .
  • فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها در راستای بهینه سازی تدابیر خود واحدهای بزرگ تر را جایگزین واحدهای کوچک تر می کنند .
  • بسیاری از خرده فروشانی که به صورت آزاد و مستقل کار می کنند ، در رقابت با فروشگاه های زنجیره ای ، بقای کسب و کار خود را دشوار می یابند .
  • فروشگاه های کوچک به خاطر محدودیت های مالی عوارض بیشتری می پردازند .

از اقدامات اولیه در راه اندازی یک مرکز خرید موفق ، ارائه اجناس مورد نیاز خریداران ، مطابق با کشش بازار است که در این راستا مشخص کردن شمار مشتریان احتمالی ، نیازها و سلیقه آن ها و نیز تعیین موقعیت احداث پروژه پیشنهادی در منطقه از عوامل مهم می باشد . بازار سنجیو مطالعه امکانات و احتمالات ، موجب کاهش عناصر خطر آفرین در چنین اقداماتی می شود .