مردم سالاری دینی

آنان با هرگونه حاکمیت بیگانگان و کفار و یا هر جریانی که کشور را به سوی وابستگی به بیگانگان و قدرت‌های استکباری سوق دهد، هوشیارانه مقابله کردند، زیرا در اندیشه آنان طبق آیه نفی سبیل «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»،(نساء، آیه 141). هرگوه سلطه کفار و بیگانگان مردود است. در بیانیه جامعه روحانیت مباز در این باره آمده است:
ما باید دفاع از مظلوم و ستیز با ظلم را در تمامی شرایط حفظ کنیم. اصلی‌ترین وظیفه ما در دیپلماسی خارجی،‌ دفاع از مظلوم و ستیز با ظالمین در جای جای سرزمین‌های اسلامی است.
برپایه این مبنای فکری جامعه روحانیت مبارز، ضمن مخالفت با دولت‌های استبدادی از ملت‌های مظلوم فلسطین، لبنان،‌ عراق و افغانستان حمایت می‌کند، اما در مقابل آمریکا و اسرائیل موضوع سرسختانه‌ای دارد. برهمین اساس چنین اعلام می‌کند:
جامعه روحانیت مبارز … صریحاً اعلام می‌دارد؛ مذاکره و ارتباط با دولت جنایتکار و سلطه طلب آمریکا هرگز.
یادآور می‌شویم که این موضع مبتنی بر پیروی از نظر ولی فقیه زمان از یک سو و دشمنی آمریکا با اسلام و سلطه طلبی این کشور است و چنین نیست که جامعه روحانیت مبارز با هر کشور بیگانه مخالف باشد، بر این اساس در بیانیه جامعه می‌خوانیم:
با همه کشورهای جهان که در موضوع سلطه‌جویی نباشند، ارتباط متقابل خواهیم داشت.
8- دفاع از مظلومان جهان بویژه مردم فلسطین
از دیگر مبانی اندیشه سیاسی جامعه روحانیت مبارز حمایت و دفاع از مظلومان، مستضعفان و محرومان جهان است. این دفاع و حمایت با توجه به تصویه امام معصوم (ع) مبنی بر اینکه «کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» اختصاص به شیعیان و یا مسلمانان ندارد،‌ بلکه همه مستضعفان و مظلومان عالم را رد بر می‌گیرد. در بیانیه جامعه روحانیت مبارز می‌خوانیم:
دفاع از نهضت‌های آزادی بخش و مردم مظلوم جهان بویژه مسلمانان از اصول تفکیک‌ناپذیر انقلاب اسلامی است(سلیمی بنی، 1388: 124).
در این میان مظلومیت مردم فلسطین از جایگاه خاصی برخوردار بوده و اعتقاد به محودولت غاصب اسرائیل از مبانی مسلم جامعه روحانیت به شمار است، در ادامه بیانیه یاد شده می‌خوانیم:
و امروز که مردم مظلوم فلسطین زیر بدترین فشارها هستند وظیفه ما در دفاع از این مردم مسلمان و مظلوم دو چندان است که باید هوشمندانه و شجاعانه آن را ادا کنیم.
بر همین اساس جامعه روحانیت، روز قدس(آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) را گرامی داشته و مردم را به حضور در این راهپیمایی میلیونی دعوت می‌کند:
مسئله دفاع از مردم فلسطین باید از روز قدس فراتر رفته و به مسئله همیشگی و همه جانبه ملت‌های مسلمان در همه جهان درآید و بعد بین‌المللی انقلاب اسلامی بیش از پیش تقویت شود و در جهت تحقق آرمان امام راحل قدس‌الله نقس الزکیه و مقام معظم رهبری مدظلله العالی تلاش مضاغف گردد.
9- دفاع از استقلال و تمامیت ارضی
دفاع از کشور اسلامی، اصل خدشه‌ ناپذیر دین داری و مسلمانی است. بر این اساس جامعه روحانیت مبارز دفاع از تمامیت ارضی، منافع و مصالح ملی و دینی را امری مسلم می‌داند و معتقد است که در مقابل هجوم دشمن به میهن اسلامی، دفاع از آن به هر شکل ممکن واجب است.
بر این مبنای فکری جامعه روحانیت مبارز از همان زمانی که رژیم بعثی صدام تبلیغات زمینه‌ساز برای تجاوز به ایران را طرح واهی عربی خوانده سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، کوچک ابوموسی، دنبال می‌کرد به شدت واکنش نشان داد و در مقابل اظهارات پوچ وزیر خارجه رژیم بعثی، آیت الله محلاتی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد:
ما یک وجب از خاک کشور خود را به هیچ کشوری نخواهیم داد. به همان گونه که ملت ایران با دادن هزاران شهید از انقلاب اسلامی خود دفاع کرد، از استقلال و تمامیت ارضی کرو نیز از جان مایه خواهد گذاشت.
جامعه روحانیت مبارز در جریان دفاع هشت ساله ملت ایران نیز این اعتماد خود را با تقدیم شهیدان گرانقدری همچون شهید محلاتی نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید شاه آبادی عضو برجسته خود به اثبات رساند.
10- مردم سالاری دینی
از دیگر مبانی فکری جامعه روحانیت مبارز، مردم سالاری دینی است. بدین معنا که مردم سالاری مطلق در شکل جمهوری مطلق که در آن دین اسلام جایگاهی نداشته باشد، پذیرفته نیست. آنچه برای جامعه روحانیت اصالت دارد اسلام است و نقش مردم فعلیت بخشی به حاکمیت دینی است. به اعتقاد جامعه روحانیت مردم ما با توجه به بافت مذهبی فطری هیچ‌گاه در مقابل دین نخواهند ایستاد و اگر چنین فرضی را بپذیریم جامعه روحانیت مبارز به لحاظ مبنای فکری هیچ‌گاه قبول نمی‌کند که مردم با حاکمیت مطلق خود در مقابل احکام اسلام بایستند و نمایندگان آنان احام غیراسلامی را نظیر آنچه در برخی کشورها صورت می‌گیرد تصویب و اجرا کنند. بیان این مطلب به معنای تقابل تضاد مردم با دین نیست، چون مردم فطرتاً دنبال دین بوده و انسان به عنوان خلیفه خداوند از نظر اسلام دارای کرامت و شرافت بالایی است. بنابراین نظام سیاسی که شکل می‌گرد از دو رکن اساسی دین و مردم برخوردار است. بر همین اساس آنچه پذیرفته است، جمهوری اسلامی است و نه سایر سایر اشکال جمهوری‌ها. در جمهوری اسلامی مشروعیت الهی است و مردم پایه فعلیت و مقبولیت نظام‌اند:
مردم ما پایه و اساس مقدس جمهوری هستند که با قبول نصب الهی حاکم، مقبولیت نظام را مهر تأیید زدند. مردم ما اعلام کردند هیچ حکمی را جز «ما انزل‌الله» نمی‌پذیرند و قرآن تنها قانون الهی است. چنین رویکردی، تعریف جدیدی از دموکراسی را در چشم مردم جهان گشود.
11- نفی سوسیالیزم و لیبرالیزم
مبنایی دیگر در اندیشه سیاسی جامعه روحانیت مبارز نفی سوسیالیزم، مارکسیزم و لیبرالیزم است. سوسیالیزم و لیبرالیزم دو مکتب و جریان اندیشه در دنیای غرب و در تقابل با یکدیگرند. در واکنش به ستمگری‌های نظام لیبرال سرمایه‌داری در غرب قرن نوزده که افزایش فقر وحشتناک مردم و شکاف طبقاتی عظیم را به دنبال داشت، برخی به جای افکار فردگرایانه لیبرالی و اصالت سرمایه‌داران، بر راه حل‌های جمع گرایانه به نفع کارگران و طبقات پایین اجتماع تأکید می‌کردند. این گروه اخیر سوسیالیست نامیده شدند که از درون آن مکتب مارکسیسم ظهور کرد. از زمان انقلاب مشروطه این دو مکتب به ایران نیز وارد شدند و برخی گرهها و روشنفکران را تحت تأثیر خود قرار دادند. جامعه روحانیت مبارز که همواره بر اسلام ناب محمدی (ص) تأکید کرده است، هیچ یک از این دو نوع تفکر را بر نمی‌تابد. اعضای این جامعه بویژه شهیدان مطهری، بهشتی و باهنر به مقابله با این دو تفکر پرداخته و آن را با اندیشه اسلامی ناسازگار معرفی کرده‌اند.
از نظر جامعه، تفکر سوسیالیستی و مارکسیستی با تأکید بر ماتریالیسم، الحاد، بی‌دینی، اصالت ماده،‌نفی معنویت و توجه به طبقه خاصی از اجتماع یعنی کارگران به جای توجه به همه اقشار جامعه با اندیشه اسلامی ناسازگار است. لیبرالیزم و کاپیتالیزم نیز به دلیل تأکید بر اصالت انسان، جدایی دین از سیاست (سکولاریزم)، آزادی غیراخلاقی، نفی مشروعیت الهی حاکم و قوانین و اصالت دادن به سرمایه‌داری ظالمانه با تفکر دینی سازگار نیست. مقابله با تفکرات لیبرال مآب جبهه ملی و نهضت آزادی در زمان حاکمیت دولت موقت بازرگان بر همین اساس صورت گرفت.