سیستم‏های پرداخت الکترونیکی

جمع‏آوری خودکار اطلاعات ترافیک مثل حجم و سنگینی ترافیک
کنترل چراغ‌های راهنمایی براساس اطلاعات جمع‏آوری شده
ارائه اطلاعات به رانندگان در مورد تراکم ترافیک از طریق تابلوهای مخصوص و سایر ابزارها
مخابره دستورات از مرکز کنترل ترافیک به پلیس محلی
2- سیستم اطلاعات مسافرین: سیستم اطلاعات مسافرین بر این اساس فعالیت می‌کند که اگر مسافران اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت و شرایط سیستم حمل و نقل داشته باشند زمان، مسیر و نوع وسیله حمل و نقل را به نحوی انتخاب می‌کنند که بیشترین مزایا را برای ایشان داشته باشد. اشکال مختلف این سیستم عبارتند از:
گزارشهای رادیویی ترافیکی (ساده‌ترین شکل سیستم)
نقشه‌های تراکم ترافیکی که از طریق اینترنت در خانه و محل کار قابل دسترسی است.
خودروهای مجهز به سیستم مسیریابی که در آن نقشه‌های مورد نیاز، اطلاعات مربوط به روانی جریان ترافیک و جهت حرکت لازم برای رسیدن به مقصد در اختیار راننده قرار می‌گیرد.
اعلام وضعیت ترافیک با کمک وسایل ارتباط شخصی نظیر پیجر، ساعتهای هوشمند و تلفن همراه
2-9-4- سیستم‏های پرداخت الکترونیکی
پرداخت الکترونیکی عبارتست از پرداخت پول در مقابل کالا و خدمات. در تجارت الکترونیکی این که پرداخت برای یک کالا یا خدمات سنتی یا یک کالای دیجیتالی باشد تفاوتی نمی‏کند. پرداخت الکترونیک به ما این امکان را می‏دهد که در هر لحظه از شبانه‏روز و به صورت هفت روز در هفته تراکنش‏های مالی خود را انجام دهیم. برخی از نمونه‏های پرداخت الکترونیکی که در دنیای واقع مورد استفاده قرار گرفته‏اند عبارتند از:
پرداخت الکترونیکی حق بیمه
پرداخت الکترونیکی صورت حساب درمان (بیمارستان، درمانگاه، …)
پرداخت الکترونیکی عوارض و مالیات
پرداخت الکترونیکی خسارت به بیمه‌شدگان
خریداری و رزرو بلیط کنسرتها، سینماها، …
پرداخت حق جواز توقف یا تردد در مناطق طرح ترافیک شهر
خریداری مایحتاج عمومی به صورت الکترونیکی
پرداخت قبوض جریمه
پرداخت قبض پارکینگ
2-10- وضعیت ایران در مقایسه با شاخص‏های بین‏المللی
هر ساله سازمان ملل متحد، بانک جهانی و برخی موسسات معتبر فعال در زمینه فناوری‏های ارتباطی و اطلاعاتی، به ارائه آمار و اطلاعات این فناوری و شاخص‏های مرتبط با آن در سطح بین‏المللی می‏پردازند. از جمله مهمترین این شاخص‏ها، شاخص آمادگی دولت الکترونیک و همچنین آمادگی الکترونیک است. شاخص آمادگی دولت الکترونیک یک کشور- که در جداول بعدی به آن اشاره می‏شود- نشان دهنده تلاش دولت آن کشور برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان، میزان اتصال شهروندان به اینترنت و همچنین میزان مهارتهای انسانی برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک است.