رادیو و تلویزیون

17- محکوم کردن فاجعه به آتش کشیدن حدود 477 نفر در سینما رکس آبادان که به تماشای فیلم گوزن‌ها رفته بودند. جامعه روحانیت مبارز مسئولیت اصلی این فاجعه را مستقیماً متوجه دولت استبدادی محمدرضا پهلوی کرد و تلاش رژیم در ارتجاعی معرفی کردن نیروهای مذهبی را خنثی نمود. رژیم پهلوی سعی داشت تا با تبلیغات خود، نیروهای مذهبی را عامل این حادثه معرفی کند و آنها را مخالف سینما و مظاهر تمدن جدید بنمایاند که نتیجه‌ای از عملکرد خود جز علیه خود رژیم نگرفت.
18- حمایت از اعتصاب عمومی دانش‌آموزان علیه رژیم پهلوی و محکوم کردن کشتار دانش‌آموزان توسط رژیم با آغاز مدارس در مهرماه 1357 در بخشی از اطلاعیه جامعه روحانیت آمده است:
جامعه روحانیت تهران استقرار سرنیزه و پلیس در خیابان‌ها و برابر مدارس را که منتهی به کشتار و ضرب و جرح فرزندان پاک و جگرگوشه‌گان معصوم این ملت می‌گردد، محکوم می‌کند. ضمن ابراز تشکر، از همدردی همگانی و اعتصاب و احساسات پرشکوه و پاک و آگاهنه نوجوانان دبیرستانی را تقدیر می‌نماید.
19- بزرگداشت یاد شهدای 17 شهریور 1357 و حمایت از مبارزات مردم درسایر استان‌ها و نقاط کشور در اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز به مناسب چهلم شهدای 17 شهریور میدان ژاله تهران و سالگرد شهادت حاج آقامصطفی خمینی، با بیان کشتار رژیم در کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرم‌آباد، آمل، بابل، تبریز و دیگر شهردها و فشار رژیم برای خروج امام خمینی از نجف اشرف، در اعتراض به این جنایات و رفتار ضداسلامی و ضدآزادی و نوکر مآبانه حکومت‌های ضدمردمی در ایران، عراق و کویت، دوشنبه مهر 24 مهر 1357 تعطیل عمومی اعلام می‌گردد و بار دیگر پیمان بر استمرار مبارزه تحت رهبری امام خمینی بسته می‌شود(دوانی، 1377: 171-169).
20- هوشمندی در مقابله با هرگونه انحراف در مسیر نهضت، در این باره جامعه روحانیت مبارز، طی اطلاعیه‌ای بر جعلی بودن، اعلامیه‌ای که با نام برخی از روحانیان صادر شده و سالروز تولد محمدرضا پهلوی (9 آبان) به عنوان عزای عمومی و تعطیل اعلام گردیده بود، تأکید می‌کند(کردی، 1386: 100-99).
21- محکوم کردن کشتار دانشجویان و دانش‌آموزان در 13 آبان 1357
22- ابتکار هوشمندانه در فراخوان برای برپایی راهپیمایی تاسوعا و عاشورا در سال 1357 که به منزله رفراندمی غیررسمی مبنی بر فقدان مشروعیت رژیم پهلوی بود.
در اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز، ضمن محکوم کردن کشتار مردم در ماه محرم و فجایع یزیدی رژیم پهلوی و اقدامات آن در بستن بسیاری از مساجد و مجالس عزاداری امام حسین (ع) و منع عبور و مرور با حکومت نظامی و با اشاره به ابتکار مردم مبتنی بر تکبیر در پشت‌بام‌ها که صاعقه‌وار وجود خونخواران مستبد را لرزاند و اعتصابات و سایر اقدامات انقلابی مردم قهرمان ایران، از مردم تهران برای راهپیمایی عظیم تاسوعا و عاشورا از هشت نقطه شهر تهران دعوت می‌شود. در این اطلاعیه از راهپیمایان خواسته می‌شود با نظم و انضباط و اطاعت از مسئولان راهپیمایی، اجازه هیچ‌گونه خرابکاری را به دست عمال رژیم ندهند(دوانی، 1377: 49-48).
تأثیر این راهپیمایی عظیم تا بدان حد بود که رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی طی پیامی به ملت ایران ضمن تشکر از آنان اعلام کرد:
رفراندم این دو روز برای هیچ کس ابهامی باقی نگذاشت که ملت شاه را نمی‌خواهد و عدم رسمیت او را با اکثریت قریب به اتفاق اعلام کرد(خمینی، 1378: 478-477).
23- ابتکار هوشمندانه در انتخاب دانشگاه تهران به عنوان محل تحصن روحانیت مبارز در اعتراض به بستن فرودگاه مهرآباد توسط دولت بختیار برای جلوگیری از ورود امام خمینی. در این زمینه با آنکه یک نظر تحصن در مسجد شاه سابق (امام) در بازار را توصیه می‌کرد اما دانشگاه تهران انتخاب شد و تحصن زیر نظر کمیته استقبال و با نظر شهید مطهری و شهید بهشتی انجام گرفت و تعداد روحانیانی که وارد تحصن شدند از حدود 50 نفر به 250 نفر افزایش یافت و با پیوستن روحانیت دیگر شهرها تعداد آنان در دهم بهمن به بیش از دوهزار نفر رسید.
انتخاب این محل هم نشانگر استقلال روحانیت مبارز بود، زیرا آنها به هیچ یک از مراکز خارجی مانند سفارت انگلیس در مشروطه نرفتند و از بعد تبلیغاتی ناشی از حضور در دانشگاه بهره لازم را به دست آوردند. روحانیون متحصن اعلام کردند:
از این محل مقدس در کنار برادران دانشجوی خود، ندای حق‌طلبانه خود را به گوش جهانیان خواهیم رساند: برقرار باد جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی.
24. اداره کمیته استقبال از امام خمینی که در سوم بهمن 1357 تشکیل شد، سرپرستی، سخنگویی، امور انتظامی و تبلیغات این کمیته توسط روحانیت مبارز انجام می‌شد.
25- هوشمندی در طرد منحرفان بویژه سازمان مجاهدین خلق جهت جلوگیری از به دست‌گیری کمیته استقبال توسط آنان. از آنجا که بنا بود اداره مراسم استقبال توسط مجاهدین خلق صورت گیرد و خانواده برخی از قربانیان مجاهدین خلق به امام خیرمقدم بگویند: اعضای جامعه روحانیت از این تصمیم‌گیری بسیار ناراحت‌ شدند و آقایان کروبی، معادیخواه، محلاتی، ناطق نوری و شهید مطهری با حاج احمد خمینی تلفنی صحبت و اعتراض کردند به گفته حجه‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، مهم‌ترین تأثیر را شهید مطهری در جلوگیری از به دست‌گیری مراسم توسط مجاهدین خلق داشت، شهید مطهری در حالی که از موضوع به شدت عصبانی بود به حاج‌احمد خمینی می‌گوید:
به امام بگویید مطهری می‌گوید اگر فردا شما بیایید و تریبون بهشت زهرا دست مجاهدین خلق باشد، من دیگر کاری با شما نخواهم داشت!(خاطرات حجه الاسلام ناطق نوری: 149).
26. همکاری با سایر گروه‌های روحانیون مبارز در شهرستانها به ویژه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جوانان انقلابی و دانشگاهی و نقش آفرینی در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی تا پیروزی در 22 بهمن 1357.
گفتار دوم: عملکرد جامعه روحانیت مبارز بعد از انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی اعضای جامعه روحانیت مبارز در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی، حضوری فعال داشتند و به مقابله با بحرانهای حادث بر انقلاب پرداختند. آنان با پذیرش مسئولیت‌های حساس در نظام جمهوری اسلامی، تلاش وافری برای تثبیت این نظام به عمل آوردند. رئوس برخی از مهمترین فعالیتهای جامعه روحانیت مبارز پس از پیروزی انقلاتب اسلامی به قرار زیر است:
1- مقابله با بحرانهای ناشی از فروپاشی ساختار نظام سیاسی گذشته و ضرورت شکل‌گیری ساختار جدید در دوره گذار از رژیم پهلوی به رژیم جمهوری اسلامی. در این زمینه کشور با بحرانهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی روبرو بود. از تلاشهای عوامل رژیم گذشته تا گروه‌های سیاسی و مشکلات قومی تا مصادره‌های اموال و تصرف زمین‌ها، مشکلات ارتش و نیروهای انتظامی، توطئه‌ کودتا و مشکلات مربوط به سیاستهای غیر انقلابی دولت موقت مهندس بازرگان و مانند آن در این باره می‌توان یاد کرد. با توجه به رهبری انقلاب از سوی روحانیت، انتظار مردم این بود که آنان برای چالش‌ها، معضلات و بحرانهای پس از پیروزی راه حل مناسب جستجو کنند.
2- تلاش برای تثبیت نظام نوپای اسلامی و تامین امنیت ملی.
در این زمینه اعضای جامعه روحانیت مبارز با حضور و سرپرستی در کمیته‌های انقلاب اسلامی، سعی وافری برای سامان بخشی به امور امنیت اجتماعی به عمل آوردند. آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی با حکم امام خمینی یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی 23/11/1357 سرپرستی کمیته‌های انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت و اکثر مسئولان کمیته‌های 14 گانه تهران از اعضای جامعه روحانیت مبارز بودند. از سوی دیگر برخی از اعضای برجسته جامعه در شورای انقلاب فعال بودند، همچنین باید از نقش برجسته شهید محلاتی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی یاد کرد(سلیمی بنی، 1388: 168).
3- تبلیغ و آگاهی بخشی در مورد نوع نظام سیاسی در آستانه رفراندم نوع رژیم. در این باره اعضای جامعه در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی به پیروی از امام خمینی بر رژیم، «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم» تاکید می‌کردند. آنان آگاهانه با توجه به اهداف اسلامی مردم و انقلاب، نظام‌های دیگر از جمله جمهوری دموکراتیک اسلامی، جمهوری دموکراتیک و دموکراتیک سوسیالیستی را نفی می‌کردند. سرانجام مردم با 2/98٪ آراء رژیم جمهوری اسلامی را پذیرفتند.