خلاقیت و استخدام در بازاریابی

اگر با کمی دقت به زوایای مختلف بازار بانکی نگاهی بیندازیم شاهد نیازهایی خواهیم بود که هنوز نیاز به فکر و نوآوری می‌باشند که دارای سودآوری بسیاری برای بانک‌ها خواهد بود.
با توجه به افزایش فضای رقابت در صنعت بانکداری، نوآوری های روز افزون در حوزه خدمات بانکی، پیشرفت فن‌آوری و انتظار تسهیل بیشتر انجام امور بانکی از سوی مشتریان، لازم بودن ایده پردازی، اهمیت به این موضوع در تدوین سازمان و عملیاتی نمودن آن واقعیتی است اجتناب ناپذیر و بانکهای کشور جهت رقابت باید با شکوفایی خلاقیتها در این مسیر، با بسترسازی و برنامه ریزی دقیق، خود را وارد عرصه رقابت جدی تری گردانند.(اسماعیل نیا ،مصطفی،1392)
گفته می‌شود که محیط رقابتی همانند میدان جنگ است. جنگی میان رقبا برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر باید در بازار مورد نظر موقعیت یابی کرد و برای حصول موقعیت تعیین شده، امکانات لازم را بسیج نمود؛ به همین دلیل به آن محیط کاری نیز گفته می‌شود. بر‌این مبنا، می‌توان به برنامه ریزان بانک گفت: محیط کلان را پیش بینی کنید، درمحیط رقابتی موقعیت ‌یابی کنید و محیط داخلی را برنامه‌ریزی و مدیریت نمایید.
واقعیت دیگر کسب و کار امروز آن است که برای‌ایجاد تمایز باید تمرکز ‌ایجاد نمود‌. همه بانک ها به تجربه آموخته‌اند که نمی‌توانند “همه چیز برای همه کس “باشند‌.
‌ایجاد ساختار بر پایه بانکداری خرد‌، شرکتی و اختصاصی با هدف قرار دادن طیف‌های مختلفی از مشتریان که نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارند علاوه بر سرعت‌، دقت و کیفیت در ارایه خدمات به هر بخش از مشتریان به دلیل آنکه در ذات خود تمرکز را پدید می‌آورد می‌تواند زمینه‌های خلق مزیت و تفاوت را فراهم آورده و نوآوری و نوآفرینی را میسر و تسهیل کند تا از‌این رهگذر تمایزهای لازم برای بقاء و رشد فراهم آید‌. این امر، نشان از تغییر رویکرد بانک تجارت از “وظیفه محوری” به “مشتری محوری” است.(دکتر معین، ابراهیم،1390)
2-23- مشتری کلید موفقیت بانک
مشتری ضامن بقای سازمان بوده و لذا اگر سازمانی نتواند این با ارزش‌ترین هدف را حفظ کند، محکوم به فناست. اما به راستی، چه عواملی می‌توانند موجبات جذب و حفظ مشتری را رقم زنند؟ بی شک پاسخ این پرسش را می‌توان در چهار چیز خلاصه کرد :
۱- کیفیت ۲- هزینه ۳- نوآوری ۴- توجه به خواسته‌های پنهان و نهان مشتری (مشتری مداری). (دینی، غلامعلی)
جلب اعتماد مشتری کلید موفقیت بانک است. با توجه به روند جهانی شدن و رقابت شدید در میان بانکها، اگر بانک بخواهد موفق شود و سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار داشته باشد باید مشتری مداری را سرلوحه همه امور خود قرار و باید به این موضوع توجه داشت که بانک مؤسسه‌ای است مشتری مدار که باید به جلب و جذب مشتری و همچنین افزایش رضایت مشتریان و حفظ مشتری اقدام نماید زیرا مشتری سرمایه‌ اصلی بانک است و بدون مشتری بانک بی‌معنا است و نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. برای رسیدن به این مهم لازم است علاوه بر تجهیز و استفاده از امکانات نوین بانکداری، با ایجاد محیطی آرام، مطمئن، به دور از هیاهو و با داشتن کارکنان و مدیران با روحیه و مصمم وعلاقمند به بانک و اهداف عالیه ‌آن در این جهت گام برداشت.
هم چنین باید متوجه این موضوع باشیم که مشتری همان کسی است که نیازش را خود تعریف می‌کند، و از خدمات ما استفاده می‌کند لذا باید از خدمات بانک رضایت داشته باشد رضایت احساس مثبتی است که در فرد پس از دریافت خدمت ایجاد می‌شود این احساس از تقابل انتظارات، مشتری و عملکرد ما بوجود می‌آید اگر خدمت دریافت شده از جانب مشتری هم سطح انتظارات وی ارزیابی شود در مشتری احساس رضایت ایجاد می‌شود در صورتی که سطح خدمت بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد موجب ذوق‌زدگی و سطح پایین‌تر خدمت نسبت به انتظارات منجر به نارضایتی مشتری می‌شود. عواملی از جمله انجام کار یا خدمت وعده داده شده تا زمان معین، نشان دادن علاقه خالصانه برای حل مشکلات مشتری، انجام اصلاحات در خدمات در اولین زمان و ارائه و انجام خدمت در زمانی که وعده داده شده است موجب رضایت مشتری می‌شود و توجه به این عوامل موجب اعتماد پذیری مشتریان شده و در جذب منابع در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
ایجاد انگیزش برای کار و خلاقیت در کارکنان یکی از مهمترین وظایف مدیران بانک است و مدیران بانک باید راههای ایجاد و تقویت انگیزش در کارکنان را شناسایی کنند و در این زمینه هر قدر که کارکنان نیازهای ارضا شده بیشتری داشته باشند رفتارهایشان عقلانی‌تر و منطقی‌تر خواهد شد.
مطالعات نشان می‌دهد داشتن انگیزه با افزایش بهره‌وری نیروی انسانی ارتباط مستقیم دارد. میزان عملکرد یک فرد تابعی از توانایی و انگیزش اوست. اولین عامل (توانایی) تعیین می‌کند که او چه می‌تواند بکند و دومین عامل (انگیزش) مشخص می‌کند که او چه می خواهد انجام دهد.
2-24- بازاریابی و بانکداری
بانکداری، ورودی‌ها و خروجی‌های گوناگونی دارد .بانک ها با انجام عملیات بانکداری، ورودی‌های این سیستم را به خروجی‌های آن تبدیل می‌کنند. بانک ها اعم از دولتی یا خصوصی دررقابتی تنگاتنگ با یکدیگر هستند. واقعیت آن است که دراین رقابت، پیروزی با بانک هایی است که سهم بیشتری از بازار را با کمترین هزینه به خود اختصاص دهند .
تهیه و ارایه نیازهای مشتری در نظام بانکی به صورت خدمات پولی است. در عرصه رقابت بین بانکها، بانکی موفق‌تر است که خدمات نوین و جدیدی ارایه کند و این موضوع به اصلاح روشها و اصلاح سازمان نیاز دارد. بنابراین باید اصلاح سازمان و اصلاح روشهای ارایه خدمت براساس نیاز مشتری باشد، هر چند در این اصلاحات باید منافع بلند مدت سازمان مد نظر قرار گیرد. از این رو به کارگیری افراد خلاق و نوآور در بخش سازمان و روشها یکی از راهکارهای مفید است .(یزدانی دهنوی، محسن)
2-24-1- خلاقیت و استخدام در بازاریابی:
افراد مثبت اندیش توان بیشتری برای تبدیل خلاقیت خود به نوآوری دارند. از طرفی نوآوری نیز نقش بسزایی در بازاریابی دارد. افرادی که از نظر روانی دارای نشاط، انعطاف و تحمل فراوان بوده و امیدوار به آینده هستند، بهترین عامل جذب مشتریان هستند.
2-24-2- خلاقیت و آموزش در بازار یابی:
آموزش باعث افزایش اطلاعات کارکنان می‌شود و افزایش اطلاعات می‌تواند در افزایش خلاقیت مؤثر باشد وخلاقیت می‌تواند موجب نوآوری شود. هر نوآوری در بانک موجب پدید آمدن فعالیت یا محصول یا خدمتی جدید و نوین می‌شود که قطعا در بازاریابی و افزایش جذب منابع مالی مؤثر است. آموزش موجب دانایی و انگیزش درونی و توانمندسازی کارکنان می‌شود که این نیز در خلاقیت مؤثر است.
2-24-3- جذب منابع و نوآوری:
هرگاه نقطه نظرات و انتظارات بالقوه مشتریان جمع‌آوری و طبقه بندی شود، می‌توان با استفاده از برنامه ریزی اقدام به تحقیق و توسعه برای تأمین نیازهای آنان کرد. در این بین نظرسنجی که از سوی روابط عمومی انجام می‌شود حایز اهمیت است.