فروش فایل پایان نامه : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت-مهندسی معماری – گرایش: معماری

شکل های مربوط به این متن فقط در فایل اصلی موجود هستند (در سایت نمایش داده نمی شود)

 

3-1-5 مهد کودک کرلینگ (کرلینگ اتریش، کلاسترنبرگ)
مهد کودک کرلینگ در منطقه مسکونی کلاسترنبرگ با چشم اندازی که به اطراف دارد، متاثر از محیط ساخته شده آن قرار گرفته است. از ویژگیهای آن می توان، به قرارگیری نمای اصلی در جبهه جنوبی و مقابل حیاط مرکزی اشاره کرد. به نظر می رسد طرح ادغام مرزهای بین داخل و خارج، برای ایجاد فضای یکپارچه و هماهنگ به منظور تماس ثابت کودکان با یکدیگر است، سازماندهی فضای این مهد کودک حامی مدل آموزشی است که کودکان را به اکتشاف، استقلال و تعامل اجتماعی تشویق می نماید.

دانلود پایان نامه : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

تصویر3-25: نمای بیرونی از مهدکودک کرلینگ

تصویر3-26: استفاده از شیشه و مصالح شفاف و ایجاد شکستگی در نما با هدف افزایش دید بصری به محیط طبیعی
شش کلاس درس و دو اتاق تفریح و سرگرمی در امتداد نمای جنوبی قرار دارند که اطراف آن را تراس احاطه کرده و فضای کاری در داخل ساختمان است. ورودی اصلی، راهروها و فضای اداری در سمت شمال ساختمان واقع شده که هر یک در یک الگوی خطی است، ساختار آن با فضای بازنمای جنوبی تضاد دارد.چراغ های نور روشنایی راهروها و فضای عبوری تاکید بر حس اتصال بیشتر با طبیعت و محیط زیست را القا می کند. استفاده از خطوط شکسته در سازماندهی نمای اصلی و به کارگیری مصالح شفاف مانند شیشه به منظور بهره گیری از نور طبیعی روز و دید منظر در داخل اتاقهای گروهی برای کودکان سرزندگی را به همراه دارد.

تصویر3-27: بهره گیری از حداکثر نور برای اتاق گروهی
هم چنین داشتن مخروط دید از جهات مختلف به خاطر اتاقهای حول حیاط مرکزی به کودکان این امکان را می دهد تا با یکدیگر، تحرکات فیزیکی متعادلی داشته باشند. طراحی تلاش دارد بچه ها احساس امنیت، ارتباط و آزادی کنند. ساختمانی که از خیابان دور بوده و دید آن رو به باغ و محوطه باز است، به درک بچه ها از طبیعت، آب و هوا و تغییر فصول کمک می کند. ورود به اتاق لباس و مناطق فرعی قواعد خود را دارد. اتاق های گروهی برای بازی در دسترس است و به بچه ها اجازه استفاده ها مختلف را می دهد. از طریق فرم شکسته، مناظر بصری ایجاد شده روی مخروط دید اتاق های گروهی حتی در آب و هوای بد پوشش می یابند. همچنین در برابر حرارت زیاد و بیش از حد نور خورشید محافظت می شوند.
محدوده ورزشی مختلف به دو قسمت برنامه ریزی شده اند: فضای بازی برای حرکت در محوطه باغ و آمفی تاتر رو باز و حرکت در فضای داخلی و بسته، بالاتر از سطح ورودی ساختمان. سازه این مهد کودک بتن مصلح است که با اتصالات پیش ساخته و مدرن با جدیدترین روش ها ساخته شده است. دکوراسیون این مهد کودک و استفاده از مصالح براق و با رنگ روشن و گرم و زنده، به پویایی و سرزندگی محیطی آن کمک کرده و طراح با ایجاد فضاهای خطی، تحریک حس کنجکاوی کودک را مد نظر داشته است. از خصوصیات مهم این مهد کودک، ایجاد حس حرکت و پویایی محیطی در داخل اتاق های گروهی، ارتباط فضاهای داخلی با محوطه طبیعی اطراف و بهره گیری از نور طبیعی روز با رویکرد اقلیمی مطلوب است.

تصویر3-28: سازماندهی خطی فضای مهدکودک

تصویر3-29: پلان طبقه همکف و اول مهدکودک کرلینگ
3-2نمونه های داخلی
3-2-1مهد کودک راهیان رشد
مهد کودک راهیان رشد واقع در خیابان افریقا درشهر تهران است .

تصویر3-30: ورودی بنا
معماری مهدکودک
ساختمان مهدکودک خانه مسکونی 2 طبقه بوده که کاربریش به مهدکودک تغییر یافته است .طبقه همکف دارای فضایی برای بازی (play house) بوده و طبقه اول شامل فضاهای اصلی مهدکودک است .
مساحت طبقه اول حدود 330 متر مربع ، فضای بازی20 متر مربع وحیاط 300 متر مربع می باشد.
مهدکودک شامل 5 کلاس برای سنین مختلف و یک کلاس فوق برنامه می باشد. مساحت هر کلاس حدود 15 متر مربع می باشد. 3کلاس از نور جنوب و 2 کلاس از نور شمال برخوردار هستند .

تصویر3-31: نمای بیرونی مهدکودک
برنامه فیزیکی مهدکودک
1. ورودی
2. سرویس بهداشتی کارکنان
3. اداری
4. 5 کلاس آموزشی
5. کلاس فوق برنامه ( آموزش یارانه )
6. اتاق خواب
7. آشپزخانه
8. سرویس بهداشتی کودکان ( سرویس ایرانی، فرنگی، حمام )
9. انبار
10. زمین بازی کودکان (فضای سبز)

تصویر3-32: پلان مهد کودک

مبلمان مهد کودک
در همه کلاس ها میزو صندلی متناسب با ابعاد کودکان ،میز و صندلی مربی ،کمد دیواری برای وسایل کودکان ، برد برای نصب کارهای کودکان . کفپوش کلاس کودکان 2-3 سال فرش می باشد که با باقی کلاس ها متفاوت است .

تصویر3-33:فضای داخلی کلاس ها
در طبقه همکف سعی شده فضایی مخصوص بازی و آموزش کودکان به وجود آید .در این فضا از رنگ های متنوع در کف و دیواره ها ، وسایل مخصوص کودکان و استخر توپ استفاده شده است .

تصویر3-34: اتاق بازی
آموزش: طبقه بندی رده های سنی کودکان به قرار زیر است :
· گروه سنی 2 تا 3 سال
· گروه سنی 3 تا 4 سال
· گروه سنی 4 تا 5 سال
· گروه سنی 5 تا 6 سال(پیش¬دبستانی)
اوقات روزانه کودکان براساس گروه سنی آنها برنامه¬ریزی شده است: ورزش صبحگاهی، برنامه آموزشی ، میان وعده غذائی، ناهار ، بازی در فضای باز ، استفاده از اتاق بازی ، قصه¬خوانی، کاردستی، بازی با وسایل آموزشی می باشد. برنامه آموزشی مهدکودک شامل مفاهیم ریاضی ،علوم ، اجتماعی ،دینی ،روانشناسی (تست های دقت و تمرکز ) و هنری می باشد . در کنار برنامه¬های آموزشی روزانه، برنامه¬های آموزشی ویژه¬ای تحت عنوانکلاس¬های فوق برنامه نیز برای کودکان برگزار می¬شوند. مانند موسیقی ارف ،موسیقی با شعر و سرود ، زبان ،نقاشی ،سفال ،ورزش، نمایش خلاق، نمایش عروسکی،کامپیوتر، کاردستی ، کاشت گیاه می باشد .
مهد کودک در مجاورت بافت مسکونی ،اداری و تجاری قرار دارد .ساختمان مهدکودک در کنار خیابان اصلی و پر رفت و آمد قرار گرفته است . این مسئله از نظر امنیت و آلودگی صوتی برای کودکان ایجاد خطر می کند .

بازی کودکان در فضای باز و پارکینگ ماشین در حیاط است که مجاورت این دو کاربری مناسب نیست.

3-2-2 مهد کودک قصه من
مهد کودک قصه من در منطقه ی زعفرانیه شهر تهران درسال 1392 رسماً آغاز به کار کرد. مهد کودک در مجاورت بافت مسکونی قرار دارد .

تصویر3-35: استفاده از رنگ و اشکال در نما
معماری مهدکودک
ساختمان مهدکودک خانه مسکونی 2 طبقه بوده که کاربریش به مهدکودک تغییر یافته است. مساحت بنا 1500 متر مربع است.ورودی مهدکودک دارای یک مسیر به طبقه همکف و یک مسیر به طبقه پایین است .

تصویر3-36: استفاده از اشکال رنگارنگ درخت مانند
بر جداره دیوار که فضا را متنوع ساخته است.
مهدکودک دارای 9 کلاس آموزشی ،سرویس های بهداشتی با تجهیزات متناسب با ابعاد کودکان ،اتاق ویژه نظافت کودکان (اتاق تعویض کودکان نوپا) ،سالن ناهارخوری با تجهیزات سایز کودکان ، حیاط با چمن طبیعی ،زمین بازی، فضای کشاورزی کودکان ،کارگاه خلاقیت ،فضای شن بازی کودکان ،آشپزخانه ،اتاق نمایش فیلم میباشد .طبقه همکف فضاهای اصلی مهدکودک که شامل کلاس ها ، قسمت پذیرش ،اداری ،آشپزخانه ،سالن غذاخوری ، سرویس بهداشتی و بالکن که محل بازی در فضای نیمه باز می باشد .

تصویر3-37: فضای بازی کودکان
در لابی مهدکودک از رنگ های متنوع برای میز پذیرش و دیوارها و دکوری مناسب با ابعاد کودکان استفاده شده است .

تصویر3-38: رنگ های متنوع و نور مصنوعی در لابی مهدکودک
مهدکودک شامل 8 کلاس آموزشی برای گروه سنی 3 تا 6 سال است . که هر کلاس به نام یک میوه انتخاب شده است.ابعاد کلاسها حدود 25 متر مربع است .از رنگ های نارنجی ، زرد ، آبی ، سبز،کرم و صورتی در رنگ آمیزی کلاس ها استفاده است.کلاسها از نور طبیعی و مصنوعی برخوردار هستند .

مبلمان کلاس ها
مبلمان کلاسها شامل میز و صندلی مناسب با ابعاد کورکان و از جنس چوب هستند . فرم میز ها منحنی و چیدمان آن ها انعطاف پذیراست ،بچه ها می توانند مناسب با سلیقه خودشان و استفاده آموزشی که دارد فرم چیدمان میز ها را انجام دهند . که این موضوع در تقویت خلاقیت کودکان موثر است .
دیگر وسایل کلاس قفسه های چوبی برای وسایل کودکان ، محلی برای آویز لباسها ،برد می باشد . دیواره های کلاس با نقاشی و کاردستی های کودکان پوشیده شده است .

تصویر3-39:رنگبندی و مبلمان کلاس ها
طبقه زیر زمین شامل اتاقی برای گروه سنی نوپا 2تا 3 سال ،اتاق خواب و سرویس بهداشتی می باشد .

حیاط مهد کودک دارای فضای سبز ، آلاچیق ، زمین شن و استخر که در حال ساخت می باشد .

آلاچیق در زمین شن قرار گرفته است ، از طریق وسایل بازی بچه ها با مفاهیم وزن ،جرم ،اندازه ها ،جنس مواد آشنا می شوند .

تصویر3-40: فضای باز مهدکودک

وسایل بازی چوبی و تاب وسرسره در زمین چمن قرار گرفته است .
آموزش
طبقه بندی رده های سنی کودکان به قرار زیر است :
· گروه سنی 2 تا 3 سال
· گروه سنی 3 تا 4 سال
· گروه سنی 4 تا 5 سال
· گروه سنی 5 تا 6 سال(پیش¬دبستانی)
اوقات روزانه کودکان براساس گروه سنی آنها برنامه¬ریزی شده است: ورزش صبحگاهی،برنامه آموزشی فارسی، انگلیسی و فرانسه، میان وعده غذائی، ناهار ، بازی در فضای باز ، استفاده از زمین بازی ، قصه¬خوانی، کاردستی، بازی با وسایل آموزشی و دیدن فیلم آموزشی .
در کنار برنامه¬های آموزشی روزانه، برنامه¬های آموزشی ویژه¬ای تحت عنوان کلاس¬های فوق برنامه نیز برای کودکان برگزار می¬شوند. مانند موسیقی، نقاشی ، کشاورزی و کارگاه خلاقیت. شناخت گیاهان و کاشت گیاهان توسط کودکان در فضای سبز مهدکودک انجام می گیرد .
ورزش ایروبیک و یوگا در طبقه پایین درسالن با کفپوش فوم انجام می گیرد ، همچنین استخر چهار فصل در حیاط در حال ساخت است .
برنامه ریزی آموزشی مهد کودک بر اساس بازی و آموزش خلاق صورت گرفته است .

تصویر3-41: خلاقیت کودکان از طریق فضا سازی با چوب ، گل و صدف رشد می یابد .
راهرو های مهدکودک علاوه بر عملکرد ارتباطی فضای متنوع
برای آموزش کودکان ایجاد کرده اند.

تصویر3-42: وسایل بازی بر دیوارهای مهدکودک
3-3 نتیجه گیری
باید اذعان داشت که در نمونه های بررسی شده ، طراحان علاوه بر پاسخگویی به نیازهای خاص و محدودیت های هر یک از پروژه ها، سعی در برقراری رابطه بین معماری و کودک با استفاده از عواملی چون فضا ،رنگ ،نور ،جنسیت و همچنین رعایت مقیاس ذهنی-روانی کودکان (از طریق ایجاد فضاهایی با مقیاس صمیمی ، خودمانی و قابل درک برای آن ها)داشته اند و برای این منظور راه حل های گوناگونی را ارائه کردند .
طراحی آن ها با توجه به روحیات منعطف ،نیاز های روحی و ادراکات حسی و رفتاری کودکان که از محیط اطرافشان تاثیر می پذیرند ، صورت گرفته است .
تحریک قوه خلاقانه کودکان توسط عناصر معمارانه از بارزترین ویژگی های طراحی مهد کودک ها محسوب می شوند که به موجب آن ها فضاها به گونه ای طراحی شده اند که در کودکان انگیزه تحرک و پویایی بیشتری ایجاد می کنند.
فضاهای مهدکودک به سبب آن که باید برای کودکان طراحی و ساخته شود،حداقل باید شماری از ویژگیهای اساسی فضایی برای این منظور را داشته باشد ،که از آن جمله می توان به نکات زیر اشاره کرد :
1. توجه به اصول معماری و شهرسازی در مکان یابی مهدکودک .
2. ساختمان باید برای کودکان ایمن باشد ،به همین سبب بهتر است حتی الامکان ساختمان به صورت یک طبقه طراحی و ساخته شود .
3. ارتباط فضای درونی و بیرونی .
4. بهره گیری از حداکثر نور طبیعی روز .
5. ایجاد دید بصری با محیط پیرامونی .
6. استفاده مناسب از رنگ با توجه به روحیات کودکان .استفاده از رنگ برای سطوح درونی کلاس ها و حتی سطوح بیرونی می تواند مطلوبیت فضا را برای بچه ها بیشتر کند .
7. بازی بچه ها در فضای باز،یکی از فعالیت های مهم و ضروری برای کودکان در یک مهدکودک است ،بنابراین لازم است یک یا چند فضای باز یا حیاط برای این فعالیت در نظر گرفته شود .
8. کاربرد فرم های بدیع برای ساختمان با برخی عناصر از عناصر آن مانند درها و پنجره ها می تواند جذابیت بنا را بیشتر کند و آن را از خانه و سایر فضاهای معماری متمایز کند .
9. تماس بچه ها با طبیعت و عناصر آن مانند درخت و گل و بوته ،لزوم استفاده از باغچه و فضای سبز را در مهدکودک ها ضروری می سازد. بررسی نمونه های فوق نشان می دهد که در این گونه از فضاها می توان از ایده های گوناگون مانند حیاط مرکزی ، حیاط جانبی و نیز فضاهای سبز نواری استفاده کرد .
10. به کارگیری فرم های سیال و پویا در کف ها و سقف ها برای ترغیب کودکان به تحرک و تکاپو.
11. استفاده از خطوط و مصالح نرم در معماری داخلی فضاها .
12. ایجاد فرم های برای برانگیختن حس تخیل و اکتشاف در کودکان .
13. رعایت ابعاد انسانی با در نظر گرفتن رده سنی کودکان برای برقراری امنیت روانی کودکان .

14. توجه به بهداشت ،آرامش و حس وحدت در کودکان با ایجاد محیطی شاد و مفرح با استفاده از عناصر معماری.

15. کودکان در این مهدکودک ها می توانند به تخیل ، بازی و تعامل اجتماعی و تقویت حس کنجکاوی پرداخته و تغییر در فصول سال را در پیوند با طبیعت احساس کنند .
نکته مهم این است که اصول فوق را بتوان به بهترین شکل رعایت کرد.

فصل چهارم
مطالعات بستر طرح

در این فصل به دو بخش اصلی معرفی منطقه و سایت موردنظر و در بخش دوم استانداردها واصول طراحی خانه کودک می پردازیم.

4-1 شناخت منطقه مطالعاتی
4-1-1 تاریخچه شهر تهران:
نام تهران برای نخستین بار در یکی از نوشته‌های تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده دوم پیش از میلاد به عنوان یکی از توابع ری ذکر شده‌است. با این حال قدیمی‌ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان می‌دهد که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است، زیرا نویسنده‌ای بنام ابوسعد سمعانی در کتاب خود از شخصی بنام ابوعبدلله محمد ابن حامد تهرانی رازی نام می‌برد که اهل تهران ری بوده و در سال 261 هجری قمری برابر 874 میلادی در گذشته است. ابوالقاسم محمد ابن حوقل به سال 331 هجری قمری در توصیف شهر تهران نوشته است که: تهران در شمال شهر ری واقع شده است و دارای باغهای فراوانی است و میوه آن بسیار متنوع است. ابواسحاق استخری در کتاب المسالک و الممالک به سال340 هجری قمری درباره تهران به تفصیل سخن گفته است و ابن بلخی در کتاب خودش به نام فارسنامه که حدود سال های500 هجری قمری نوشته است از آثار تهران سخن به میان آورده است. نجم الدین ابوبکر محمد ابن علی ابن سلیمان راوندی در کتاب معروف خویش به نام راحه الصدور به سال 599 هجری قمری روایت کرده است که مادر سلطان ارسلان سلجوقی که در سال 561 هجری قمری از ری قصد عزیمت به نخجوان را داشت در نزدیکی تهران فرود آمد و درهمان ایام خود سلطان نیز در دولاب که ناحیه ای در جنوب خاوری تهران است اقامت داشت. در زمان پادشاهان صفوی کم کم تهران شهرتی پیدا کرد و آبادی و رونق این شهر به ویژه در دوره سلطنت شاه طهماسب اول آغاز گردید. چون جد اعلای صفویه به نام امامزاده حمزه مجاور بقعه حضرت عبدالعظیم در شهر ری مدفون بود از این رو سلاطین مزبور هرچند گاه برای زیارت قبر جدشان به تهران می آمدند. شاه طهماسب اول گذشته از این، به علت وجود آبهای گوارا و باغهای فراوان و شکارگاههای مناسب اطراف شهر تهران را دوست می‌داشت و به مرور در این محل به سکونت های تقریبا طولانی می‌پرداخت، به حدی که دستور داد دور شهر را برج و باروی مقاومی و بناهای تازه و کاروانسراها در داخل آن بنا کنند، به همین مناسبت در سال 961 هجری قمری حصاری به دور شهر بنا نهادند که از چهار دروازه و 114 برج به تعداد سوره های قرآن تشکیل می یافت و مصالح آن را از معادنی تامین کردند که بعدها به چاله میدان و چاله حصار موسوم گردید.
از چگونگی محلات و موقعیت آنها چنین بر می آید که قسمت مغرب و شمال غربی شهر داخل باروی عهد شاه طهماسب غالبا باغستان بوده و خانه های مسکونی بیشتر در عودجالان و چاله میدان قرار داشته است و قسمت بازار محل کسب و کار بازرگانان و پیشه‌وران آن زمان بوده است. شاه عباس اول نیز تا چندی به پیروی از شاه طهماسب همین رویه را تعقیب کرد و به آبادانی تهران همت گماشت و دستور داد باغ بزرگی به نام چهار باغ در تهران احداث کنند و ساختمانی برای سکونت موقتی خاندان سلطنتی بنا نهند. در سال 1200 هجری قمری تهران برای اولین بار توسط آغا محمد خان قاجار به عنوان پایتخت انتخاب گردید. در زمان آقا محمدخان قاجار تنها به ساختن عمارت تخت مرمر اکتفا گردید ولی در زمان فتحعلی شاه محلات جدید و ساختمانهای تازه چندی در تهران ایجاد گشت که از آن جمله بنای مسجد امام خمینی (شاه)- مسجد سید عزیز الله- مدرسه مروی – قصر قاجار – نگارستان و لاله زار را میتوان نام برد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به همت امیر کبیر تاسیساتی چون مدرسه دارالفنون– بازار امیر– بازار کفاشها– سرای امیر پدید آمد. در سال 1275هجری قمری برای اولین بار برای تهران نقشه تهیه گردید. در سال 1284 هجری قمری نقشه جدیدتری از تهران با همکاری مهندسین فرانسوی تهیه شد. و اراضی جدیدی را داخل محدوده شهر نمودند و شهر را بوسیله خندقها و بارو های جدید به شکل هشت ضلعی محدود ساختند و ارتباط شهر با خارج را بوسیله دوازده دروازه به نام های دروازه های شمیران، دولت، یوسف آباد، دوشان تپه، دولاب، خراسان، باغشاه، قزوین، گمرک، حضرت عبدالعظیم، غار، خانی آباد تامین نمودند.علاوه بر دروازه های دوازده گانه بالا که تا سال 1309 شمسی همچنان پا برجا بود، پاره ای بنا ها و باغها. محلات دیگر در زمان سلطنت ناصر الدین شاه ایجاد گردید که بعضی از آنها هنوز پابرجاست و از بقیه جز نامی باقی نمانده است (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،1392).که می‌توان به شرح زیر نام برد: باغ و کاخ گلستان، باغ و کاخ صاحب قرانیه، باغ و قصر سلطنت آباد، باغ و عمارت بهارستان (واقع در میدان بهارستان فعلی)، بازارچه های مروی و نایب السلطنه و محله سنگلچ، خانی آباد، قنات آباد، پاچنار، بازار بزرگ.

4-1-2 جغرافیای مکانی
استان تهران بین 34 تا 5/36 درجه عرض و 50 تا 53 درجه طول جغرافیایی قرار دارد .شهر تهران از نظر جغرافیایی در 51 درجه و 4 دقیقه تا 51 درجه و 33 دقیقه طول جغرافیایی و 35 درجه و 35 دقیقه تا 35 درجه و 50 دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته و ارتفاع آن در جنوب پالایشگاه تهران 1160 متر، در نواحی مرکزی پارک شهر 1210 متر و در شمال سعد آباد 1700 متر است. متوسط ارتفاع تهران 1300_ 1200 متر است که درصد زیادی از مناطق مسکونی تهران در این ارتفاعند.
اراضی عباس اباد به صورت عارضه ای طبیعی جزیی از بلندی های شبه جزیره مانند دشت تهران می باشد. و از این نظراز اراضی هم جوارش متمایز می گردد و در محدوده خود دارای اختلاف ارتفاعی بیش از 100 متر از ارتفاع کمتر از 1300 متر تا بیشتر از 1400 متر می باشد.
این استان در دامنه جنوبی البرز مرکزی و در همسایگی استان های مازندران و گیلان از شمال ، استان قم از جنوب شرقی ، استان مرکزی از جنوب غربی و استان قزوین از غرب واستان سمنان از شرق قرار گرفته است. مزیت جغرافیایی استان تهران به گونه ای است که از این استان می توان با فاصله زمانی حدود 3 ساعت از یک سو به نواحی معتدل دریای خزر در شمال کشور و یا به خطه کویر مرکزی ایران در جنوب استان رسید.

4-1-3 جغرافیای سیاسی
استان تهران با 18909 کیلومتر مربع مساحت و 2/1 درصد مساحت کل کشور ایران از آن جهت از دیگر استانهای کشور متمایز است که به عنوان مرکزیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر است. ولی استان و شهر تهران برخلاف آنچه که تصور می شود علاوه بر محوریت سیاسی که ویژگی آن محسوب می شود دارای ابعاد مختلفی همچون سایر استانهای ایران و شهرها و استانهای کشورهای دنیا است. استانی با 13 شهرستان شهریار_ رباط کریم_ کرج_ ساوجبلاغ _ نظرآباد _ ورامین _ اسلامشهر_ شمیرانات _ ری_ دماوند_ فیروزکوه_ پاکدشت و تهران و 43 شهر و 1947 آبادی و 1358 آبادی دارای سکنه را از دو جنبه باید شناخت. تهران قدیم که پشتوانه و هویت فرهنگی مردم و ساکنان آن است وتهران جدید که ویژگی های خاص اعم از مثبت ومنفی خود را در میان سایر استانهای کشور دارد .
این شهرستان در مرکز استان واقع شده ودارای دو شهر تهران و بومهن و دو بخش مرکزی وکن است. بخش کن در شمال غربی تهران قرار دارد همچنین دو دهستان سولقان وسیاه رود و یک شهر یعنی تهران در این شهرستان قرار دارد بیشترین جمعیت استان تهران و به ویژه در شهر تهران جای گرفته اند. علاوه بر آن اماکن مذهبی و فرهنگی همراه با تفرجگاه ها ومکان هایی برای پر کردن اوقات فراغت در این شهرستان قرار دارد.
تهران که در قلب ایران قرار گرفته دارای موقعیتی بسیار استراتژیک بوده و به عنوان شاهراهی تلقی می شود که اقصی نقاط کشور را به یکدیگر متصل می کند. این مهم از طریق هوایی با وجود دو فرودگاه بین المللی امام خمینی_ مهرآباد وپیام کرج و از طریق زمینی توسط راه آهن سراسری وامکانات ترابری زمینی امکان پذیر می گردد.
دانلود پایان نامه ارشد : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

دانلود پایان نامه : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

4-1-4 جغرافیای طبیعی
4-1-4-1 موقعیت و وسعت
استان تهران با وسعتی حدود 18814 کیلومتر مربع است و در حاشیه شمالی کویر مرکزی قرار گرفته است.

4-1-4-2 ناهمواری ها
استان تهران در جنوب مرکز رشته کوه های البرز که در شمال ایران از آذربایجان تا خراسان با جهت غربی_ شرقی کشیده شده قرار دارد رشته کوه البرز به سه دیواره تقسیم می شود:
 دیواره شمالی: ارتفاعات محدودی از این دیواره در استان مازندران قرار دارد .
 دیواره میانی: حد شمال استان راتشکیل می دهد ومرتفع ترین قسمت رشته کوه های البرز مرکزی است.کوه دماوند و قله آن به ارتفاع 5671 متر در این قسمت قرار دارد. قله دماوند مهمترین قله مرتفع دنیا به شمار می رود. این دیواره عظیم کوهستانی به صورت کوههای کندوان و پس از آن کوههای طالقان در شمال غربی استان تا محل اتصال رود الموت به طالقان رود ادامه می یابد. در شمال شرقی نیز این دیواره با نام رشته ارتفاعات فیروزکوه و سواد کوه تادره رود فیروزکوه (شعبه اصلی حبله رود) که از جنوب دامنه شرقی آن می گذرد، امتداد می یابد. در شرق دره فیروزکوه که پس از دریافت شعباتی، حبله رود نامیده می شود (شهمیرزاد ) شروع می شود.
 دیواره جنوبی: سومین بخش از ارتفاعات مرکزی است که رودخانه جاجرود و کرج آن را بریده و به سه قسمت جدا از هم تقسیم نموده است.این سه قسمت عبارتند از: کوههای لواسانات که بین دره های رود دماوند و جاجرود و کرج قرار دارند ودر شمال به دره (رودلار) محدودند. دنباله این کوهها در شرق جاده آبعلی به نام قره داغ و دماوند تا حبله رود امتداد یافته اند. کوههای شمیرانات که بین سرچشمه های جاجرود و کرج قرار دارند وبلندترین نقطه آنها توچال با ارتفاع 3943 متر علاوه بر این سه دیواره کوهستانی در جنوب و شرق دشت تهران کوههایی با ارتفاع کم وجود دارند که مهمترین آنها کوههای حسین آباد و نمک در جنوب وبی بی شهربانو و القا در جنوب شرقی و ارتفاعات قصر فیروزه در شرق است.
4-1-4-3 آب و هوا
در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعیت ویژه جغرافیایی آب و هوای متفاوتی شکل گرفته است.
سه عامل جغرافیایی در ساخت کلی اقلیم استان تهران نقش موثر تری دارند:
 کویر یا دشت کویر: مناطق خشک مانند دشت قزوین_ کویر قم و مناطق خشک استان تهران هستند و موجب گرما و خشکی هوا و گرد و غبار می شوند.
 رشته کوه های البرز: این رشته کوهها موجب تعدیل آب و هوا می شوند.
 بادهای مرطوب و بارانزای غربی: این بادها نقش موثری در تعدیل گرمای سوزان کویر دارند ولی تاثیر آنرا خنثی نمی کنند.
استان تهران را می توان به سه بخش اقلیمی زیر تقسیم کرد:
– اقلیم ارتفاعات شمالی: بردامنه جنوبی لندی های البرز مرکزی در ارتفاعی بالای 3000 متر قرار گرفته و آب وهوایی مرطوب و نیمه مرطوب و سردسیر با زمستانهای بسیار طولانی دارد. بارزترین نقاط این اقلیم تهران دماوند وتوچال است.
– اقلیم کوهپایه: این اقلیم در ارتفاع دو تا هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و سردسیر و زمستان هایی به نسبت طولانی است. آبعلی _فیروزکوه _گلندوک _سد امیر کبیر و دره طالقان در این اقلیم قرار دارند.
– اقلیم خشک و نیمه خشک : با زمستانهای کوتاه و تابستانهای گرم در ارتفاعات کمتر از 2000 متر واقع شده است .هرچه ارتفاع کاهش می یابد خشکی محیط بیشتر می شود. ورامین شهریار و جنوب کرج دراین اقلیم قرار دارند.
تهران در ارتفاعات دارای آب و هوای سرد و مرطوب و در مناطق دشتی نزدیک به دریاچه نمک و حوزه سلطان دارای آب و هوای گرم و خشک است. سایر مناطق و از جمله کوهپایه ها تحت تأثیر هر دو اقلیم قرار دارند.
میزان بارندگی بین 800 میلیمتر ( در خط الرأس) الی 100 میلیمتر ( در نزدیکی دریاچه) است و جبهه های هوای ورودی این منطقه در درجه اول جبهه هوای مدیترانه و سپس جبهه هوای سیبری و هوای مرطوب خزری می باشد (سازمان هواشناسی کشور).
درجه حرارت:
گرم ترین ماههای سال تیر و مرداد و سردترین آن دی و بهمن می باشد. دامنه تغییرات حرارتی در ارتفاعات 8 الی 14 درجه سانتی گراد و در نواحی دشتی 10 الی 22 درجه سانتی گراد بوده که این دامنه تغییرات در فصل تابستان حداکثر و در ماههای اسفند و فروردین حداقل است.