تاثیر نوآوری بر موفقیت بانک ها

1- ایجاد انعطاف پذیری و اصلاح نظام ارزیابی عملکرد: مقررات و ضوابط سنتی و خشک از بروز خلاقیت‌ها در سازمان جلوگیری می‌کند. همچنین لازم است تا نظام ارزیابی عملکرد از حالت سنتی و نرمالیته تغییر پیدا کند و به گونه‌ای نباشد که مانع خلاقیت و نوآوری کارکنان و کارشناسان شود. مدیران باید با ایجاد انعطاف، محدودیت‌های تحمیل شده بر کارکنان و کارشناسان را کاهش دهند و زمینه را برای تقویت خلاقیت در آنان آماده سازند. در یک سازمان خلاق و نوآور ارزیابی کارکنان بر اساس حضور فیزیکی آنان صورت نمی پذیرد بلکه تمام منابع انسانی سازمان بر اساس شاخص‌های تعالی و پیشرفت کارکنان و کیفیت فعالیت ها و خدمات و میزان نوآوری ارزیابی می‌گردند.
 2- تفویض اختیار: تفویض اختیار و اعطای مسئولیت به کارکنان، این امکان را به آنان می دهد که از تجارب خود بیاموزند، آنان را در خلق ایده‌ها و راهکارهای جدید یاری می‌دهد و احساس مسئولیتشان را در تحقق اهداف سازمان بالا می برد. لذا بایستی مدیران با دادن اختیارات، مسئولیت انجام کار و نحوه‌ی انجام آن را به کارکنان و کارشناسان سازمان واگذار نمایند و ترتیبی اتخاذ کنند که رسیدگی و نظارت فیزیکی به حداقل ممکن برسد و کارکنان و کارشناسان ماحصل کار خود را مشاهده نمایند.
3- اطلاعات: زیربنای تصمیمات درست، استفاده از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری می‌باشد. لذا باید اطمینان پیدا کرد که کارکنان و کارشنانسان به اطلاعاتی که برای انجام کارشان لازم است دسترسی داشته باشند. اتخاذ تصمیمات درست، اجرای آنها را میسر می‌سازد و موجب پایداری انگیزش در کارکنان و کارشناسان سازمان خواهد بود.
4- تعیین حدود اهداف و انتظارات: اهداف و انتظارات سطح پایین انگیزه لازم را در کارکنان و کارشناسان ایجاد نمی‌نماید. همچنین بالا بودن انتظارات ممکن است موجب شکست و یأس آنان شود؛ لذا ضروری است تا انتظارات و اهداف سازمانی را در حد مناسب تنظیم نمود.
 5- ترغیب ریسک پذیری: مدیران بایستی ریسک پذیری را در موقعیت‌هایی که نتایج شکست قابل تحمل است، تشویق نمایند. این عمل کمک می‌کند تا تصمیمات و اقدامات به مرور زمان از جامعیت بیشتری برخوردار شوند.
6- ایجاد جو مناسب: مدیران بایستی فرصت لازم را برای بیان نظرات تمام کارکنان و کارشناسان فراهم آورند. از انقادهای سخت گیرانه پرهیز کنند و برای ایده‌ها و عملکردهای خوب، ارزش و پاداش مناسب قائل شوند.
بخش دوم
2-22- تاثیر نوآوری بر موفقیت بانک ها
همراه با پیشرفت‌ های مختلف در علوم گوناگون و بخصوص در عرصه تکنولوژی و فناوری ‌ها، مسیر سازمانها و موسسات از یکجا نشینی و به عبارتی سنت گرایی به تحرک و همراه شدن با تغییر و پوست اندازی در مسیر پیشرفت و بکارگیری آن تکنولوژی و فناوریهای مختلف به عنوان ابزاری برای خدمت رسانی با کمیّت و کیفیت مطلوب‌تر به مشتریان خود تغییر پیدا نمود تا امروزه مفاهیمی چون ایده پردازی و نوآوری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همچنین نوآور بودن توسط هر سازمانی در صنعت مورد فعالیت خود یکی از اهداف تعریف شده توسط همه سازمان ها می‌باشد، که امروزه شاهد هزینه‌های مختلفی به عنوان بودجه تحقیقات و طراحی خدمات و محصولات توسط موسسات و سازمان ها می‌‌باشیم.
یکی از صنعت‌ های مهم در این راستا که با سرعت زیاد خود را با پیشرفت ها همراه نموده و همیشه به دنبال ارائه خدمات متنوع‌تر و به روز‌تر با توجه به نیازهای مطرح شده جامعه می‌باشد؛ صنعت بانکداری بوده، حال اگر بحث نوآور و به روز بودن در خدمات را در صنعت بانکداری کشور بررسی نماییم، با توجه به تاسیس بانک‌های خصوصی و خصوصی سازی تعداد زیادی از بانک ‌های دولتی و همچنین اختلاف ناچیز سود بانکی در بخش جذب منابع بین بانک‌های دولتی و خصوصی ، بانک‌ ها را هر چه سریع‌تر برای حفظ و جذب مشتریان خود به چاره اندیشی وادار نمود و چاره آن تنها در ایجاد مزیت برای مشتریان با توجه به نیازهای مطرح شده توسط آنها و ایجاد یک روابط خلاق میان بانک و مشریان می‌باشد.
در سال ‌های اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصت ‌ها و تهدیدهای زیادی بوده است بطور مسلم هیچ بانکی نمی‌تواند ارائه دهنده همه خدمات بانکی ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه می دهد بهترین باشد ، بانک ‌ها می‌توانند با بررسی نقاط قوت خویش و فرصت ‌های موجود در اقتصاد و بازار کشور استراتژی‌ای را پیش بگیرند تا به جایگاه مناسبی در بازار دست یابند، در واقع بانکداری کشور تغییرات فراوانی را از دهه قبل تا به امروز با افتتاح بانک‌ های خصوصی و تغییرات صورت گرفته در بانک‌های دولتی و بزرگ کشور به خود دیده، این نوع بانکداری که با تولد خود در دهه قبل منجر به پوست اندازی نظام بانکی گشته و جهت همسو شدن با بانکداری دنیا در عرصه های داخلی و خارجی تغییرات را شروع و علت اصلی تغییرات جوابگویی به نیازهای مطرح شده توسط جامعه می‌باشد و در پاسخگویی به آن نیازها به فکر و اندیشه پرداخته و به ایجاد فرایند ها و خدمات جدید و یا تغییر در روشها و خدمات گذشته خود افتاده و ما از آن به نوآوری می‌توانیم یاد نماییم که امروزه دلیل پیشرفت و جایگاه یابی هر سازمانی در صنعت خود گردیده است.
خلاقیت ، کلمه‌ای آشنا برای همه افراد جامعه بوده و دنیای امروز به دنبال افراد خلاق در هر زمینه می‌باشد که دارای سه مولفه تخصص، تفکر خلاق و انگیزه است و می‌توان آن را اینگونه تعریف نموده که عبارت است از بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر جدید و طی نمودن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به روشی نوین.
افزایش خلاقیت در سازمان‌ها می‌تواند به ارتقای کمی و کیفی خدمات، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع، کاهش بوروکراسی، افزایش رقابت، افزایش کارایی و بهره‌وری و ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان منجر گردد. امروزه موسسات و سازمانها و به خصوص سازمانهای بزرگ به ویژه آن دسته که بر روی مسائلی نظیر ارائه خدمات کار می‌کنند سرمایه گذاریهای زیادی انجام می‌دهند تا به کارکنان خود آموزش دهند که چگونه می‌توان ذهن را آزاد ساخته تا سرچشمه ایده‌ های بزرگ باشند.
اگرخلاقیت را که همانگونه که تعریف گردید، فرآیند طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به روشی نوین باشد، نوآوری به ثمر رساندن همان خلاقیت یا به عبارتی عملیاتی نمودن آن می‌باشد و هریک یعنی ایده پردازی ( خلاقیت ) و نوآوری دو مرحله تغییرات بزرگ می‌باشد که هیچ یک بدون دیگری نمی‌تواند پیشرفت بانک ‌ها را به همراه داشته باشد و موفق‌ترین بانک ‌ها در آینده آنهایی خواهند بود که سلایق و خواسته ‌های مشتریانشان را در سرلوحه نوآوری ‌ها و برنامه ریزی ‌های خود قرار دهند.
بانک ‌ها بایستی محصولات و خدماتی را به وجود آورند که با ویژگی‌های اجتماعی و مذهبی‌، قومی و فرهنگی و طیف‌ های اصلی مشتریانشان همخوانی داشته و در عین حال با محصولات و خدمات عرضه شده توسط سایر رقبا هم متفاوت باشند. محصولات منحصربفرد و پرطرفداری که بعضی از بانک‌ ها و موسسات مالی، اعم از حقیقی و مجازی به مشتریانشان می‌دهند، می‌توانند به سکوی پرتاب بسیار خوبی برای این ارائه دهندگان خدمات مالی بدل گردند و مدت‌هاست بانک ها و موسسات مالی دریافته‌اند که در یک محیط روبه رشد، بایستی محصولاتی متنوع‌تر و پیشرفته‌تر را از کانال‌های گوناگون در اختیار مشتریان خود قرار دهند و مرزهای مکانی و زمانی رایج در دنیای خدمات رسانی بانکی را در نوردند. بانک ‌ها باید خود را برای رقابت در بازارهای جهانی به جدیدترین تکنولوژی‌های مجهز نمایند. امروزه موسسات تازه وارد به سمت ارائه عرضه خدمات و محصولات ارزان قیمت و مبتکرانه، درصدد قاپیدن مشتریان بانک ‌های بزرگ و قدیمی و همچنین جذب افراد بدون بانک می‌باشند.
نوآوری فرایندی است که تمام مقاطع سازمان را در بر می‌گیرد هر سازمان برای ادامه حیات موفق خویش مجبور به زندگی همراه با نوآوری است، نوآوری بانکی در چند سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است و امروزه با کمک تکنولوژی این رشد از سرعت بیشتری برخوردار شده است. تجربه  بانک ‌های موفق به عنوان یک نمونه از موسسات خدماتی نشان داده است که این بانک ‌ها ضمن بهره‌گیری از امتیازهای کوتاه مدت نوآوری، برنامه‌های راهبردی برای نوسازی خود فراهم کرده‌اند آنها در سایه نوآوری‌های ابتکاری و برنامه‌های راهبردی ، ساختار بانک خود را به بانکی منعطف در برابر نوآوری تغییر داده‌اند مدیران اینگونه بانک ‌ها برای پیروزی در حال و آینده همزمان به دو بازی جداگانه پرداخته اند ، نخست آنکه در بهبود توان رقابتی کوتاه مدت خود می‌کوشند و کارایی بانک را افزایش می‌دهند و بر این نکته واقفند که کارایی بالا به تنهایی پیروزی بلند مدت را تضمین نمی‌کند.
در واقع نوآوری نقش حیاتی در تأمین نگهداری مزیتی در بانک ‌ها دارد در واقع بانک‌ های پیشتاز به دنبال حفظ فاصله خود نسبت به رقبا هستند. این بانک ‌ها در مقاطع زمانی مختلف خدمات جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند. امروزه بانک ‌ها بیش از پیش دریافته‌اند که رقابت از طریق ایجاد نوآوری مستمر در خدمات و ساده سازی مراحل انجام کار امری محدود به زمان نیست، بلکه فرایندی مستمر و دائمی است. بانکی موفق نامیده می‌شود که ماهیت نوآوری‌های چند منظوره را شناخته و به آن پایبند باشد.
عده‌ای معتقدند که نوآوری یک فرایند زمان بر است در مقابل تعدادی بر این عقیده‌اند که نوآوری در مقاطع زمانی مختلف و بصورت ناگهانی به وقوع می‌پیوندد؛ فارغ از اینکه نوآوری باشد یا بصورت الهام در ذهن افراد جرقه بزند، بانک ‌های پیشرو به نوآوری به عنوان روش زندگی می‌نگرند. مدیران این بانک ‌ها معتقدند نوآوری زمانی به وقوع می‌پیوندد که پذیرش واقعی از ریسک پذیری و تعهدی حقیقی نسبت به انجام نوآوری در بین همه کارکنان موجود باشد.
بسیاری از بانک های نوآور منبع بهترین خدمات و فرصت‌های جدید را بیرون بانک می‌دانند این بانک‌ها که خود را یادگیرنده می‌نامند نوآوری را صرفاً داشتن ایده جدید نمی‌دانند بلکه ارتقای ایده‌های قبل را هم نوآوری می‌نامند آنها معتقدند اگر دانش را در تار و پود وظایف جاری بگنجانیم و به وسیله آموزش، نگرش نوآور را در ذهن همه کارکنان نهادینه کنیم. انواع نوآوری در بانک‌ها را می‌توان در ابعادی چون، نوآوری در ساختار، خدمات و نگرش پرسنل بانک تقسیم بندی نمود که هریک از آنها در جای خود دارای اهمیت فراوان می‌باشد. در واقع نوآوری در بانک زمانی آغاز می‌شود که عده‌ای با تفکرات متفاوتی که دارند نیاز را در بانک و مشتریان خود احساس می‌کنند. آنگاه از انواع روش ها، محصولات و خدمات متنوع سایر شرکت ها یا خدمات جدیدی که خود طراحی می‌کنند به منظور رفع نیاز استفاده می‌کنند.
حتی با کمی دقت در سایت بانک ها متوجه این اهمیت خواهیم بود که با ارائه تشریفات مختلف مشتریان داخلی ( پرسنلی ) و مشتریان خارجی خود را وادار به ارائه ایده و نظرات در مسیر تکامل یافتن و افزایش سبد خدماتی خود می‌نمایند. حال با توضیحات فوق و پیشرفت امروز بدون شک اهمیت نوآوری و ارائه خدمات متنوع در مسیر پاسخگویی به اکثریت نیازهای مشتریان امریست مهم، و با توجه به آشنا شدن با مبحث نوآوری در مطالب بالا، بانک‌ها می‌بایست بسترسازی نموده و با ایجاد فرآیند مناسب و برنامه ریزی شده و با ایجاد انگیزه در پرسنل خود و بستر سازیها برای شکوفایی استعدادها، به این موضوع اعتقاد پیدا نمایند که حتی گاهی کوچکترین ایده‌ها می‌توانند بزرگترین خدمات و در نهایت موفقیت‌های بزرگی را رقم زند.
بسیاری از خدمات مانند عابر بانک، اینترنت بانک، موبایل بانک، کارتخوان ، انواع سپرده ها و …. که امروزه شاهد ارائه و توسعه آنها توسط بانک‌ها می‌باشیم، همه همراه با اتفاقات بسیار زیادی که در عرصه خدمات بانکی اعم از ریالی و ارزی و الکترونیک اتفاق افتاده حاکی از شناسایی نیازهای جامعه، ایده پردازی و نوآوری در زمان خود بوده است و امری توقف ناپذیر و در حال ارتقاء بوده و امری است که هیچ بانکی با نادیده گرفتن آن در عرصه رقابت نمی‌تواند جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد.