اهداف تعاونی های توریستی -گردشگری

اهداف تعاونی های توریستی

تعاونی­های توریستی با هدف کلی کمک به توسعه ی   اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی عمل می­نمایند به این مبنا اهداف ویژه و اختصاص این نوع تعاونی­ها را می­توان بر اساس قانون بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل بیان نمود (مولایی هشتجین و همکاران، 1390):

  1. ایجاد اشتغال و گسترش فرصت­های شغلی برای مردم مناطق توریستی پذیر و در نتیجه آن افزایش درآمد مردم مناطق مورد نظر .
  2. قراردادن وسایل و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل .
  3. ادغام مدیریت و سرمایه و در اختیار قرار دادن مدیریت شرکت در دست اعضای آن .
  4. بهینه نمودن اقشار مختلف جامعه از درآمدهای حاصله از توسعه ی فعالیت­های گردشگری .
  5. ایجاد زمینه برای بهره­برداری اقتصادی از قطب­های گردشگری به ویژه در استان­های شمالی .
  6. گسترش سرمایه گذاری در بخش گردشگری و کمک به عمران و آبادانی قطب­های گردشگری .
  7. گسترش مشارکت مردمی در فعالیت­های گردشگری و توریسم .
  8. تقویت فرهنگ کار دسته جمعی و مشارکت گروهی .

2-4-4- انواع تعاونی گردشگری

تعاونی می­تواند با نام­ها و ساختارهای مختلف در بخش خصوصی، با بخش عمومی یا بین بخش خصوصی و عمومی شکل گیرد. تعاریف زیر در خصوص انواع مختلف تعاونی­ها، توسط کمسیون گردشگری کانادایی در سال 1995 ارائه گردیده است (فرزین، 1386):

  1. کنسرسیوم: روی هم گذاشتن منابع به منظور دست یافتن به منافعی که به تنهایی به دست نمی­آید (برای مثال: فناوری مشترک، خدمات مشترک)
  2. سرمایه­گذاری مشترک: یک پروژه همکاری و تعاون که به طور معمول در برگیرنده مهارت­ها و منابع مختلف است و در پی یک فرصت است. پروژه آغازین اغلب در درون خود ماهیت همکاری و تعاون دارد.
  3. بازاریابی تعاونی: توافقی است بین شرکای بازار برای کالاها یا خدمات آنها طی تبلیغات مشترک. اغلب به حداکثر کردن ظرفیت توزیع شبکه­های شرکای مختلف و آشنا شدن با بازارهای مقصد طی یک مشارکت درون بازاری مربوط می­شود.
  4. ائتلافات استراتژیک: به طور کلی یک موافقت طولانی مدت برای دستیابی به اهداف مشترک است و ممکن است سازمان­های کوچک و بزرگ را با منابع و تخصص مکمل شامل گردد. اصطلاح استراتژیک به این خاطر انتخاب شده است که این گونه ائتلاف ها، اهداف بسیار مهمی را در توسعه بازار کسب و کار شرکا دارند.
  5. روابط زنجیره ارزش: جایی که سازمان­ها، در صنایع مختلف با مهارت­های منحصر به فرد اما تکمیلی، توانایی­های خود را به هم مرتبط می­کنند تاارزش بیافرینند. این رابطه با فعالیت­های مشترک یا نیمه مشترکی که در نواحی مختلف انجام می­شود منسجم می­گردد.
  6. شبکه سازمان: یک ائتلاف چند سازمانی که در آن اعضاء برای رسیدن به اهداف مشترک همکاری می­کنند.
  7. واگذاری به پیمانکار: قراردادی که طی آن خدمات حاشیه­ای و فرعی سازمان به فراهم آوردگان شخص ثالت واگذار می­شود.متن کامل :

     نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های گردشگری؛ - دانلود پایان نامه ارشد

    دانلود پایان نامه نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های گردشگری؛مطالعه موردی تعاونی‌های گردشگری استان مازندران